Gå til innhold

Snorutløser, tele zoom og ryggsekk?


Anbefalte innlegg

Har noen saker jeg gjerne skulle hatt svar på. :)

 

 

1.

Når man stiller lukkertiden på "bulb", kan man holde knappen på kameraet inne slik at lukkeren holdes åpen. Kan man bruke en snorutløser og gjøre dette? Kan noen anbefale snorutløser til Nikon D70S?

Så på to forskjellige utløsere; AR-3 og MC-DC1 . Er disse ok? Hva er forskjellen på en dobbelt snorutløser og en annen snorutløser?

 

 

2.

Lurer litt på å kjøpe et tele zoom objektiv etter hvert. Noen anbefalinger? Kameraet er Nikon D70S. Har lyst til å kjøpe et med brennvidde 70-300mm, men hvor bra lys må jeg da ha for å få lyse nok bilder, når blenderen "bare" er f/4-5,6?

 

 

3.

Har tenkt på innkjøp av en ryggsekk til fotoutstyr. I den må jeg kunne ha plass til kamera m/objektiv, 2-4 ekstra objektiver, ekstra batteri, ekstra minnekort, fjernkontroll/snorutløser, og annet ekstrautstyr som filtre osv.

Har sett litt på Tamrac 5375 Adventure 75. Denn kostet 695,- på Netshop.no. Har noen noe erfaring fra bruk av denne sekken? Andre anbefalinger?

 

 

Takker så meget for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha en snorutløser.

 

kjøp denne: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=8529

 

Fjernkontroll. Ingen snor og funker helt ypperlig! Ser ut til å være billigere også.

 

Angående fotobager. Mine erfaringer er at en ikke duger. Du kan kjøpe en som har plass til alt, men så lenge du ikke driver profesjonelt er det denne du vil frakte minst på. Skal du på ferie, reise på tur..osv. Så skal du ha med så mye, og da kan det være lurt å ha forskjellig sekker som dekker forskjellig behov. Feks på 17 mai har du en linse og bare en enkel veske. Skal du på fjellet har du en som har to - tre linser og er vanntett...osv osv. Jeg vet det høres dyrt ut, men EN veske vil i lengden frustrere mer enn glede.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
2.

Lurer litt på å kjøpe et tele zoom objektiv etter hvert. Noen anbefalinger? Kameraet er Nikon D70S. Har lyst til å kjøpe et med brennvidde 70-300mm, men hvor bra lys må jeg da ha for å få lyse nok bilder, når blenderen "bare" er f/4-5,6?

6563473[/snapback]

Dette kommer an på brennvidden du stiller objektivet på.

 

En hendig "regel" for å unngå kamerarystelser er at lukkertiden bør være 1/x, der x er brennvidden i mm. For å ta bilder med objektivet satt på 300mm håndholdt, noe som tilsvarer ca. 450mm på kameraet ditt, bør du altså ha en lukkertid på omtrent 1/450 sekund.

 

For å selv finne ut i hvilke lysforhold du kan ta bilder med så kort lukkertid kan du stille inn kameraet på "AV" og blender 5.6. Du vil se at lukkertidene blir korte nok i dagslys, men at det blir vanskeligere å få en kort nok lukkertid i skumringen og om kvelden.

 

Mange sier de er fornøyde med Sigma sin "70-300 APO Macro".

 

Håper dette besvarer spørsmålet.

Lenke til kommentar

Angående fotobagger, så er jeg veldig fornøyd med min Lowepro Toploader 75AW. I den får jeg plass til hus med 18-70 + Sigma 70-300 APO (som jeg anbefaler på det varmeste om du skal ha billig telezoom), samt blitz m/ekstra batterier osv. På siden har jeg hengt to av de lure "baggene" Sigma leverer til sine objektiver i, slik at jeg også får med meg 50/1.8 og 30/1.4. Da kan jeg tilpasse størrelsen alt ettersom hva jeg vil ha med meg.

 

Den leveres med innebygd regntrekk, skulderstropp og sele til å henge baggen på magen når du går med sekk.

 

Jeg liker toploadere, for da har jeg et minst mulig lokk som åpnes, men med glimrende tilgang til kameraet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
3.

Har tenkt på innkjøp av en ryggsekk til fotoutstyr. I den må jeg kunne ha plass til kamera m/objektiv, 2-4 ekstra objektiver, ekstra batteri, ekstra minnekort, fjernkontroll/snorutløser, og annet ekstrautstyr som filtre osv.

Har sett litt på Tamrac 5375 Adventure 75. Denn kostet 695,- på Netshop.no. Har noen noe erfaring fra bruk av denne sekken? Andre anbefalinger?

 

Jeg har denne sekken, og veldig fornøyd, kan godt anbefales.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Angående fotobagger, så er jeg veldig fornøyd med min Lowepro Toploader 75AW. I den får jeg plass til hus med 18-70 + Sigma 70-300 APO (som jeg anbefaler på det varmeste om du skal ha billig telezoom), samt blitz m/ekstra batterier osv. På siden har jeg hengt to av de lure "baggene" Sigma leverer til sine objektiver i, slik at jeg også får med meg 50/1.8 og 30/1.4. Da kan jeg tilpasse størrelsen alt ettersom hva jeg vil ha med meg.

 

Den leveres med innebygd regntrekk, skulderstropp og sele til å henge baggen på magen når du går med sekk.

 

Jeg liker toploadere, for da har jeg et minst mulig lokk som åpnes, men med glimrende tilgang til kameraet.

6573245[/snapback]

 

Har hatt en slik Lowepro Toploader, men syns ikke det fungerte no særlig. Mye mer praktisk med en sekk. Har bestillt meg en Lowepro SLINGSHOT 300, tror det blir veldig bra. Men dette er jo smak og behag. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan på det sterkeste anbefale MC-DC1. Jeg vil ikke anbefale ML-L3 (infrarød) som en annen trekker frem. MC-DC1 kan du stole 100% på, i motsetning til en infrarød fjernkontroll. Med MC-DC1 kan du også låse utløserknappen inne slik at du kan ta bulb-eksponeringer så lenge du måtte ønske, uten å måtte sitte og holde knappen fysisk inne!

 

Jeg ville også anbefalt deg og tatt en titt på ebay, jeg slapp unna med ca 240,- kroner inkludert frakt for MC-DC1.

 

Fant en Nikon MC-DC1 hos hksupplies på ebay som kommer på 300,- kroner inkludert frakt. hksupplies har jeg handlet mye fra og kan anbefales!

Lenke til kommentar
Jeg kan på det sterkeste anbefale MC-DC1. Jeg vil ikke anbefale ML-L3 (infrarød) som en annen trekker frem. MC-DC1 kan du stole 100% på, i motsetning til en infrarød fjernkontroll. Med MC-DC1 kan du også låse utløserknappen inne slik at du kan ta bulb-eksponeringer så lenge du måtte ønske, uten å måtte sitte og holde knappen fysisk inne!

 

Et annen ulempe med trådløs (iallefall på Canon) er at mottakeren sitter på framsiden. Lite praktisk når du sitter BAK kameraet. Kjøpte uorginal Hama snorutløser til ca 200 kr på Foto Schrøder. Funker glimrende. Bulblås på den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...