Gå til innhold

Blåbærs tråd for UMB


Blåbær

Anbefalte innlegg

Rakib: Har ført opp bygg og arkitektur på søknadsskjemaet, men er foreløpig ikke sikker på om dette bør stå øverst på lista mi. Fortell derfor gjerne mer om:

  • Fordeling mellom praktisk og teoretisk arbeid ved UMB
  • Fokuseres det mest på realfag eller «myke» fag?
  • Standard på undervisningsmatriell/datapark
  • Konkrete oppgaver du har jobbet med så langt i studiet

Det ville være til stor hjelp. Kanskje særlig det siste punktet. Man lærer ofte lite om et studium ved å lese reklamebrosjyrene. :)

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[*]Fordeling mellom praktisk og teoretisk arbeid ved UMB

[*]Fokuseres det mest på realfag eller «myke» fag?

[*]Standard på undervisningsmatriell/datapark

[*]Konkrete oppgaver du har jobbet med så langt i studiet

Det ville være til stor hjelp. Kanskje særlig det siste punktet. Man lærer ofte lite om et studium ved å lese reklamebrosjyrene.  :)

8265960[/snapback]

 

1. Arkitektfagene er det oppgaver som innleveres. De teoretiske er veldig mye håndregning og innarbeiding og forståelse av det teoretiske grunnlaget for beregninger. Først i de siste konstruksjonsfagene vil du bruke dataverktøy for å løse oppgavene.

 

2. Realfag, du bli en sivilingeniør. Vi leker ikke, gjør vi vel?

 

3. Største problem er at ingen av lærerne(idag) av arkitektprogrammene bruker autocad som er den mest andvente programvaren i byggebransjen. Landskapsarkitektene bruker derimot det, og det er flere i klassen som har tatt autocad kurs på instittutet deres. Av beregningsprogramvare så bruker vi standard program, vært på besøk hos flere konsulentfirmaer og de bruker omtrent alt av det samme som vi har fått opplæring i.

 

4. De første årene vil jobber du mest med det grunnleggende og får kanskje ikke se så mye så av prosjektoppgaver. Men kan bl.a nevne tegnet barneskole, boligområder med utvendige arealer. Oppmåling av bygg, beregnet bruer, bygg.

 

Håper det her hjalp litt?

Lenke til kommentar

Det hjalp litt, men jeg er fortsatt ikke overbevist. Er livredd for å bli sittende med tunge og abstrakte regneoppgaver. Nå er det 5 år siden jeg hadde 3MX, og jeg var ingen racer dengang heller. Det hadde vært lettere å motivere seg dersom oppgavene var praktisk rettet, slik at man i det minste kunne få en forståelse av hva man regner på.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Vurderer UMB. De har et studie der som jeg synes virker kjempespennende:)

Men skal ærlig innrøme at jeg er litt småskeptisk til Ås. Er fra byen og er rett og slett et bymenneske.

Men har hørt -veldig- mye positivt om UMB og særlig miljøet. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

UMB er gode på energiøkonomi, miljø-økonomi og innovasjonsbiten i allefall. Resten vet jeg ikke. Jeg har bare tatt grunnleggende bedøk fag ved UMB, men inntrykket er forsåvidt godt. Læreren brukte selvskrevet lærebok og var pedagogisk anlagt.

 

Når det gjelder studiemiljøet er det absolutt bra, men for å finne bylivet må du sette deg på toget til Oslo. Går hver time og tar ca 30 minutter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har noen erfaring med studering av matvitenskap på Ås eller generelt? Er det mye realfagpensum som man må gjennom på tross av at det er matvitenskap. Hvordan er studiet - hardt, interessant osv?

Er det noen her som kan tenke seg å studere matvitenskap eller lignende?

Evig takknemlig for alle svar :)

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Nei, jeg skal nok ikke til Ås denne gang, må vente i 3 år før jeg skal ta masteren min der :)

 

Men du kan glede deg til ett fett studiested, selv skal jeg til stedet som er litt bedre enn UMB/Ås, og det er Hit/Bø i Telemark. Jeg har tidligere studert både på Ås, og i Bø, og Bø er litt bedre.

 

"Gøy på landet" er uansett stikkordet for begge steder :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...