Gå til innhold

Låne telefon spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en kunde på jobben(Telebutikken)som veldig gjerne vil ha lånetelefon fordi telefonen skal på service,er selvsagt ikke noe problem og fixe en lånetelefon,men eneste problem er at de lånetelefonene vi har inne for øyeblikket er operatørlåst til Netcom,og kunden bruker Chess,Er det butikken sitt ansvar og skaffe en telefon uten operatør lås?Hvilke regler gjelder i dette tilfelle?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Dersom telefonen han kjøpte av dere var låst til NetCom ved salgstidspunktet, kan kunden ikke kreve noe annet enn en NetCom-låst telefon. Hvis han kjøpte en åpen telefon for å bruke den med Chess, har han krav på en telefon han kan bruke.

 

PS: Hvis dere har noen Nokia-telefoner (låste, gamle lånetelefoner) kan de åpnes lett på http://www.gsm-service.no/

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Jeg synes absolutt at en butikk bør ha såpass til service at de kan stille med en telefon som kunden kan bruke.

6585607[/snapback]

 

...og jeg synes jeg burde få låne en bil gratis når jeg leverer inn min på service. Det får jeg ikke.

 

-snubbel

6585625[/snapback]

Litt forskjell på en mobil til 3000 og en bil til 300000, ikke sant....

Lenke til kommentar
Jeg synes absolutt at en butikk bør ha såpass til service at de kan stille med en telefon som kunden kan bruke.

6585607[/snapback]

 

...og jeg synes jeg burde få låne en bil gratis når jeg leverer inn min på service. Det får jeg ikke.

 

-snubbel

6585625[/snapback]

Litt forskjell på en mobil til 3000 og en bil til 300000, ikke sant....

6585698[/snapback]

 

Litt forskjell på reperasjon på en mobil til 1.500 og en bil til 15.000 også....

Lenke til kommentar
Jeg synes absolutt at en butikk bør ha såpass til service at de kan stille med en telefon som kunden kan bruke.

6585607[/snapback]

 

...og jeg synes jeg burde få låne en bil gratis når jeg leverer inn min på service. Det får jeg ikke.

 

-snubbel

6585625[/snapback]

Litt forskjell på en mobil til 3000 og en bil til 300000, ikke sant....

6585698[/snapback]

Ofte bruker man ekstreme ekspemler for dem som ikke forstår ting uten. Selv om en bil er mye dyrere er poenget det samme. Det blir dyrt å finne frem mobiltelefoner til flere tusen hver gang en mobil skal til service.
Lenke til kommentar

Jeg trodde at Netcom låste telefoner fungerte med alle operatører som brukte netcom sitt nett. Og Telenor låste telefoner fungerte med alle operatører som bruker Telenor sitt nett!?

 

Jeg hadde tenkt og kjøpe K800i snart på klarsvar for rett over tre tusenlapper, uten noen abonnement eller binding, men den er låst til Netcom. Men selv har jeg Chess.

 

I år har jo Chess flytte alle kundene sine fra Telenor til Netcom sitt nett, og alle, eller alle skal ihvertfall, få nytt simkort som funker i Netcom sitt nett. Trodde da dette nye simkortet, som også jeg har fått, fungerte i alle Netcom låste telefoner jeg.

Endret av cola_boy
Lenke til kommentar
Jeg synes absolutt at en butikk bør ha såpass til service at de kan stille med en telefon som kunden kan bruke.

6585607[/snapback]

 

...og jeg synes jeg burde få låne en bil gratis når jeg leverer inn min på service. Det får jeg ikke.

 

-snubbel

6585625[/snapback]

Litt forskjell på en mobil til 3000 og en bil til 300000, ikke sant....

6585698[/snapback]

Ofte bruker man ekstreme ekspemler for dem som ikke forstår ting uten. Selv om en bil er mye dyrere er poenget det samme. Det blir dyrt å finne frem mobiltelefoner til flere tusen hver gang en mobil skal til service.

6586166[/snapback]

Dyrt ja, men kunden har krav på lånetelefon hvis reperasjonen tar over en uke. Utgift som en mobilbutikk må ta med i beregningen.

 

Dessuten koster sjeldent lånetelefonen mange tusen. Dyreste telefonen jeg har opplevd å få låne er samsung-x640. Fikk høre fra Lefdal at verdien på din egen telefon avgjør hva slags lånetelefon du får låne. en kompis av meg med en eldre nokia, though med 1,3 mpix kamera kvalifiserte bare til en gammel Siemens uten fargeskjerm. Koster nok ikke stort mer enn noen hundrelapper, som da kan lånes til en god del kunder gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Jeg trodde at Netcom låste telefoner fungerte med alle operatører som brukte netcom sitt nett. Og Telenor låste telefoner fungerte med alle operatører som bruker Telenor sitt nett!?

 

Jeg hadde tenkt og kjøpe K800i snart på klarsvar for rett over tre tusenlapper, uten noen abonnement eller binding, men den er låst til Netcom. Men selv har jeg Chess.

 

I år har jo Chess flytte alle kundene sine fra Telenor til Netcom sitt nett, og alle, eller alle skal ihvertfall, få nytt simkort som funker i Netcom sitt nett. Trodde da dette nye simkortet, som også jeg har fått, fungerte i alle Netcom låste telefoner jeg.

6587444[/snapback]

 

Finnes mange tråder om dette, men kort forklart:

 

* Det er to typer låser, operatørlås og nettverkslås.

* Operatørlåste telefoner fungerer kun med den operatøren de er låst til.

* Nettverkslåste telefoner fungerer med alle operatører som benytter nettverket den er låst til.

 

Så hvorfor kan du bruke Chess på K800'en du kjøpte? Jo, når en telefon er helt ny på markedet så sender leverandørene ut telefoner uten lås, men likevel merker de emballasjen med det store orange klistremerket. Dette skyldes at det tar tid å låse telefonene og de ønsker å få telefonene ut i markedet så fort som mulig.

 

Konklusjonen er: man vet aldri. Test telefonen med ditt sim-kort i butikken hvis du er i tvil.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Dyrt ja, men kunden har krav på lånetelefon hvis reperasjonen tar over en uke. Utgift som en mobilbutikk må ta med i beregningen.

 

Dessuten koster sjeldent lånetelefonen mange tusen. Dyreste telefonen jeg har opplevd å få låne er samsung-x640. Fikk høre fra Lefdal at verdien på din egen telefon avgjør hva slags lånetelefon du får låne. en kompis av meg med en eldre nokia, though med 1,3 mpix kamera kvalifiserte bare til en gammel Siemens uten fargeskjerm. Koster nok ikke stort mer enn noen hundrelapper, som da kan lånes til en god del kunder gjennom tidene.

6587669[/snapback]

 

Jeg har en samsung-x640 som lånetelefon for øyeblikket. Det eneste kravet jeg stiller til lånetelefoner er at det skal gå an å ringe og sende sms. Flere funksjoner trenger ikke en slik telefon.

 

De siste 13 månedene har jeg hatt mobiler på reperasjon 3 ganger. Hvis butikken ikke hadde kunnet gi meg lånetelefon, så hadde jeg helt sikkert ikke kjøpt telefon der neste gang.

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Jeg trodde at Netcom låste telefoner fungerte med alle operatører som brukte netcom sitt nett. Og Telenor låste telefoner fungerte med alle operatører som bruker Telenor sitt nett!?

 

Jeg hadde tenkt og kjøpe K800i snart på klarsvar for rett over tre tusenlapper, uten noen abonnement eller binding, men den er låst til Netcom. Men selv har jeg Chess.

 

I år har jo Chess flytte alle kundene sine fra Telenor til Netcom sitt nett, og alle, eller alle skal ihvertfall, få nytt simkort som funker i Netcom sitt nett. Trodde da dette nye simkortet, som også jeg har fått, fungerte i alle Netcom låste telefoner jeg.

6587444[/snapback]

 

Finnes mange tråder om dette, men kort forklart:

 

* Det er to typer låser, operatørlås og nettverkslås.

* Operatørlåste telefoner fungerer kun med den operatøren de er låst til.

* Nettverkslåste telefoner fungerer med alle operatører som benytter nettverket den er låst til.

 

Så hvorfor kan du bruke Chess på K800'en du kjøpte? Jo, når en telefon er helt ny på markedet så sender leverandørene ut telefoner uten lås, men likevel merker de emballasjen med det store orange klistremerket. Dette skyldes at det tar tid å låse telefonene og de ønsker å få telefonene ut i markedet så fort som mulig.

 

Konklusjonen er: man vet aldri. Test telefonen med ditt sim-kort i butikken hvis du er i tvil.

 

-snubbel

6587681[/snapback]

 

Ok. Aldri hørt om "nettverklåste" mobiltelefoner.

 

Men hvorfor kan ikke kunden få prøve en av de Netcom-låste telefonene med sitt Chess sim-kort da?

Vist det er slik at det "av-og-til" fungerer?

 

Og jeg har faktisk søkt i forumet på "chess med netcom" og dette er en av de nyeste trådene som kom da! Og problemet mitt er jo også en del av problemet til trådstarter. Og jeg har ikke kjøpt telefon, men vuderer sterkt, men ble jo i sterk tvil nå om den netcom-låste telefoner ikke fungerer med Chess.

Lenke til kommentar

Dyrt ja, men kunden har krav på lånetelefon hvis reperasjonen tar over en uke. Utgift som en mobilbutikk må ta med i beregningen.

 

Dessuten koster sjeldent lånetelefonen mange tusen. Dyreste telefonen jeg har opplevd å få låne er samsung-x640. Fikk høre fra Lefdal at verdien på din egen telefon avgjør hva slags lånetelefon du får låne. en kompis av meg med en eldre nokia, though med 1,3 mpix kamera kvalifiserte bare til en gammel Siemens uten fargeskjerm. Koster nok ikke stort mer enn noen hundrelapper, som da kan lånes til en god del kunder gjennom tidene.

6587669[/snapback]

 

Jeg har en samsung-x640 som lånetelefon for øyeblikket. Det eneste kravet jeg stiller til lånetelefoner er at det skal gå an å ringe og sende sms. Flere funksjoner trenger ikke en slik telefon.

 

De siste 13 månedene har jeg hatt mobiler på reperasjon 3 ganger. Hvis butikken ikke hadde kunnet gi meg lånetelefon, så hadde jeg helt sikkert ikke kjøpt telefon der neste gang.

6587827[/snapback]

Jeg forventer en lånetelefon som stort sett tilfredstiller kravene på telefonen jeg leverer inn. Er jo en grunn til at jeg kjøper den telefonen jeg kjøper. Hvis den ikke fungerer, hvorfor skal jeg da få noe dårligere? Nå greier jeg meg riktignok en uke uten kamera og 3g, men trenger ikke nødvendigvis være slik. Hadde lånetelefon når Telenor streama gratis OL, så egentlig burde jeg kunne fått en 3g-telefon da jeg gikk glipp av denne muligheten.

Lenke til kommentar
Ok. Aldri hørt om "nettverklåste" mobiltelefoner.

Det er fordi alt omtales som "operatørlåst".

 

Men hvorfor kan ikke kunden få prøve en av de Netcom-låste telefonene med sitt Chess sim-kort da?

Vist det er slik at det "av-og-til" fungerer?

Når en Chess-kunde kommer til min butikk og ber om å kjøpe en K800 (eksempelvis) tester jeg alltid telefonen med kundens SIM-kort for å være på den sikre siden. Noen ganger går det fint, andre ganger ikke. Det er ingen mulighet for å vite dette uten å teste. Det står ikke noe sted på emballasjen eller telefonen hva slags lås som faktisk er på den.

 

Og jeg har ikke kjøpt telefon, men vuderer sterkt, men ble jo i sterk tvil nå om den netcom-låste telefoner ikke fungerer med Chess.[/i]

6587999[/snapback]

 

Den er ganske hårreisende... en NetCom-låst telefon er subisidert (prisnedsatt) fra NetCom fordi NetCom-kunder skal bruke den. Er du ikke NetCom-kunde, har du ingen rett til å benytte denne formen for rabatt. Da får du heller kjøpe en telefon UTEN operatørlås, som koster litt mer.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Jeg forventer en lånetelefon som stort sett tilfredstiller kravene på telefonen jeg leverer inn.

6588017[/snapback]

 

Akkurat dette har vært diskutert mange ganger. Det spiller ingen rolle hva du ønsker, krever eller forventer; du har kun krav på en telefon som tilfredsstiller basisfunksjonene og disse er definert som tale og sms. Du har ikke krav på noe annet.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Så hvorfor kan du bruke Chess på K800'en du kjøpte? Jo, når en telefon er helt ny på markedet så sender leverandørene ut telefoner uten lås, men likevel merker de emballasjen med det store orange klistremerket. Dette skyldes at det tar tid å låse telefonene og de ønsker å få telefonene ut i markedet så fort som mulig.

 

Angåande desse runde oransje klistremerka ("Konfigurert for Telenor/Netcom/whatever") så er jo berre nettopp det som står der, konfigurasjonsinstillingane på telefonen er tilpassa ein angitt operatør. Telefonen er imidlertid ulåst, og kan nyttast av alle.

 

Edit: Var dei runde, oransje merka eg tenkte på ja. Ikkje klistremerker med NC-profil.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Angåande desse oransje klistremerka (Konfigurert for Telenor/Netcom/whatever) så er jo berre nettopp det som står der, konfigurasjonsinstillingane på telefonen er tilpassa ein angitt operatør. Telefonen er imidlertid ulåst, og kan nyttast av alle.

6588043[/snapback]

 

Feil.

 

Det er to typer orange klistremerker. Det ene er rundt og viser at telefonen er konfigurert for NetCom. Det andre er rektangulært og sier at telefonen er LÅST til NetCom.

 

Get your facts right.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...