Gå til innhold

1dl PH3 + 1dl PH12 = PH7?


Anbefalte innlegg

Heisann... Liten stund siden jeg hadde naturfag, så har glemt dette helt, men noe sier meg at topic ikke stemmer...

 

 

Hvis du har 1dl syre på PH1, hvor mange dl baser må du ha? Hvordan funker dette?

 

Edit: hvor mye base må du ha for å få nøytral verdi, om du har PH1 syre?

Endret av Ezo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann... Liten stund siden jeg hadde naturfag, så har glemt dette helt, men noe sier meg at topic ikke stemmer...

 

 

Hvis du har 1dl syre på PH1, hvor mange dl baser må du ha? Hvordan funker dette?

 

Edit: hvor mye base må du ha for å få nøytral verdi, om du har PH1 syre?

6515638[/snapback]

 

 

Dette spørs helt på protolysegraden til syra og basen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er ikke 5,5 nøytral?
Nei, pH 5,5 er hudens pH-verdi.

 

«Neutral pH at 25 °C is not exactly 7. pH is an experimental value, so it has an associated error. Since the dissociation constant of water is (1.011±0.005)×1014, pH of water at 25 °C would be 6.998±0.001. The value is consistent, however, with neutral pH being 7.00 to two significant figures, which is near enough for most people to assume that it is exactly 7. The pH of water gets smaller with higher temperatures. For example, at 50 °C, pH of water is 6.55±0.01. This means that a diluted solution is neutral at 50 °C when its pH is around 6.55 and that a pH of 7.00 is basic.»

 

Kilde

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis du har 1dl syre på pH1, så blir det vel nøytralt om du blander det med 1dl base på pH14.

6807890[/snapback]

 

 

nei, det gjør det desverre ikke ;)

 

syrer er ulike sterke uavhengig av sin konsentrasjon.

 

du kan mao ha relativt mye av en svak base men bare ligge på pH 12. Denne har imidlertid ingen som helst problemer med å nøytralisere mye mindre av en sterk syre som ligger på pH 0. pH etter denne blandingen kan ligge rundt pH 11 f.eks

 

EDIT: Leif

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...