Gå til innhold

Intel Core 2 er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yes, endelig ute. Da dropper jeg AM2 og går for LGA775-sokket. Etter det jeg ser og hva budsjett tillater meg, så blir det en Core 2 Duo E6600 2,40 GHz på meg. Eller så er jeg smart og venter litt og slår til på Core 2 Duo E6700. Forskjell her er da frekvensen den arbeider på, ergo 2,66GHz. Om jeg tjener mye på det vet jeg ikke, men vil helst slippe å overklokke på mitt nye system etter sommeren.

 

Lykke til til alle dere som også har planer om å kjøpe Core 2 Duo, aka ''Conroe''. :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Yes, endelig ute. Da dropper jeg AM2 og går for LGA775-sokket. Etter det jeg ser og hva budsjett tillater meg, så blir det en Core 2 Duo E6600 2,40 GHz på meg. Eller så er jeg smart og venter litt og slår til på Core 2 Duo E6700. Forskjell her er da frekvensen den arbeider på, ergo 2,66GHz. Om jeg tjener mye på det vet jeg ikke, men vil helst slippe å overklokke på mitt nye system etter sommeren.

 

Lykke til til alle dere som også har planer om å kjøpe Core 2 Duo, aka ''Conroe''. :)

6506303[/snapback]

 

Er det ikke bare å kjøpe en Core 2 Duo E6600 også klokke den til 2,66 eller mere, dette burde jo absolutt gå hvis Core 2 Duo er så gode klokkere som "alle" skal ha det til. ;)

 

På den måten får du jo "klokket inn" 1700,- Kr i følge dagens priser.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Fredag lanserte Intel offisielt sine nye desktop-prosessorer i Core 2-serien. Her er en oversikt over modeller og priser.

Stemmer dette? Valgte ikke intel å splitte lanseringen fra utløpet av NDA'en denne gangen? NDA'en utløp vel på fredag slik at tester fra hele verden strømmet på, men den offisielle lanseringen (slippet av prosessorer for forbrukere) skjer vel ikke før 27. Juli?

 

NDA: 14. juli

Lansering: 27. Juli

 

Eller er det bare jeg som har missforstått?

6504983[/snapback]

Neida, du har rett. Dette sitatet ble postet 13. juni:

While the performance NDA lifts later tonight availability isn’t expected until July 23rd, 2006. On July 23rd, 2006 consumers should be able to purchase Core 2 Duo and Core 2 Extreme processors from most online retailers and stores.  That being said, it's not unlikely that some merchants will start showing stock immediately to pre-empt shipments. Intel will officially announce availability on July 27, 2006.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3228

 

De har altså utsatt den offisielle lanseringsdatoen fra 23. til 27. juli, men det virker som om 23. juli fremdeles har status som "shipment date" :)

6505352[/snapback]

 

Også må vi i Norge vente til den 15. august vis jeg har lest webshoppene rett?

 

Off !! :nei:

Lenke til kommentar
Dette er helt klart gode cpuer fra Intel. I prisklassen over 4000 kr tilbyr Intel klart mest ytelse for pengene fra den 27. I prisklassen under tror jeg like gjerne det kan bli AMD, siden prisene skal dumpes på samme tid. For eksempel en X2 5000+ til 3200 kr er et veldig godt kjøp. Det blir spennende å se hvilken som vil tilby mest for pengene. Jeg tror at  AMD ikke vil ta tilbake ytelsetronen før K8L(1. kvartal 2007), og det er ikke sikkert at de vil gjøre det med den heller. Men slikt vil tiden vise.

 

Simen1: Slik jeg har forstått det var lanséringen den 14.(med testeksemplar) og prosessorene skal sendes ut fra den 27.

6506116[/snapback]

 

Du er og blir veldig glad i AMD du Effikan hehe

Ikke at det er noe galt i det altså.

 

Men hvis du har valget mellom en X2 5000+ og en Core 2 Duo E6600, så er egentlig

valget veldig enkelt spør du meg (og hvis du ser på noen tester)

Og E6600 vil fremdeles være billigere en X2 5000+ selv etter priskuttet...

 

Tror desverre AMD salget kommer til å synke en god del den neste perioden,

håper K8L blir en monster CPU :)

 

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar

Vinci: Nå må du ikke avspore ennå en diskusjon med slike anklagelser. Jeg prøver å holde meg nøytral i diskusjoner med AMD mot Intel. Om du leser én gang til hva jeg skrev, så venter jeg og ser hvilken som blir best. Nå er desverre slik at Intelfansen vil stemple meg som AMDfan med en enste gang. Det må det bli slutt på.

 

K8L er en ny arkitektur og jeg håper den blir bra. Hvis ikke, vil AMD tape markedsandeler og Intel vil få "monopol", noe som ikke er bra for noen utenom Intel.

Lenke til kommentar
K8L er en ny arkitektur og jeg håper den blir bra. Hvis ikke, vil AMD tape markedsandeler og Intel vil få "monopol", noe som ikke er bra for noen utenom Intel.

6507002[/snapback]

Det er utvilsomt sant. Vi forbrukere er selvfølgelig tjent med at det opprettholdes tett konkurranse mellom selskapene. Det er bare det at AMD er mer avhengige av å tilby de beste produktene, fordi Intel er et mye større og mer kjent selskap. K8L kan bli meget bra, men selv den er trolig bare en mellomløsning, som attpåtil lanseres først rundt midten av neste år (om ikke AMD virkelig satser høyt for å fremskynde den).

 

Her høres det unektelig ut som om K8L bare blir midlertidig, og at en "helt ny" arkitektur skal følge etter i 2008:

 

On June 5th, Business Week published an interview with Hector Ruiz in which he said "we're going to introduce a really new architecture that will work well with our partners for the best performance. We're going to start sampling it at the end of 2007 and roll it out in 2008." This interview was published four days after AMD stated that K8L would be introduced in mid-2007 (slide 12). Some have suggested that this means that within four days K8L slipped by 6+ months. That's ridiculous. The "really new architecture" is clearly not K8L, especially as AMD has stated that with K8L they're following "more of an evolutionary design path than a revolutionary one."
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=107308
Lenke til kommentar
Det finnes allerede i form av intels nye integrerte grafikk. http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/...irectx_10/25608

6505021[/snapback]

Feil, G965 har kun støtte for DirectX9. http://www.hardware.no/nyheter/hovedkort/s...gma_x3000/27466

6505956[/snapback]

Ups, det har gått meg hus forbi. Godt at du sier i fra så jeg ikke driver med vranglære. :)

 

Her høres det unektelig ut som om K8L bare blir midlertidig, og at en "helt ny" arkitektur skal følge etter i 2008:

6507069[/snapback]

Det spørs om den blir veldig ny. AMD snakker hett om at de skal innføre en mer modulær design. Jeg tror første steg i denne modulære designen blir K8L. Den modulære designen skal gjøre det langt lettere for designerene å lage flere varianter og enkelt kunne bygge på gamle design, f.eks med flere kjerner, mer cache, flere SSE og FP-enheter osv.

Lenke til kommentar
Her høres det unektelig ut som om K8L bare blir midlertidig, og at en "helt ny" arkitektur skal følge etter i 2008:

6507069[/snapback]

Det spørs om den blir veldig ny. AMD snakker hett om at de skal innføre en mer modulær design. Jeg tror første steg i denne modulære designen blir K8L. Den modulære designen skal gjøre det langt lettere for designerene å lage flere varianter og enkelt kunne bygge på gamle design, f.eks med flere kjerner, mer cache, flere SSE og FP-enheter osv.

6507425[/snapback]

Det kan vel godt tenkes vi får se tegn til denne oppbygningen i K8L. Men det å bygge på gamle design er jo ikke akkurat definisjonen på noe "helt nytt"? Og AMD sier jo åpent at K8L blir evolusjon fremfor revolusjon. Da velger jeg å stole sånn høvelig på deres ord om et kjernedesign bygget mer fra grunnen av, inntil det motsatte eventuelt er bevist. Ergo regner jeg med at K10 (eller hva den vil hete) blir å gå i en ganske annen retning enn den temmelig modne K7/K8-grenen ;)
Lenke til kommentar
K8L er en ny arkitektur og jeg håper den blir bra. Hvis ikke, vil AMD tape markedsandeler og Intel vil få "monopol", noe som ikke er bra for noen utenom Intel.

6507002[/snapback]

Det er utvilsomt sant. Vi forbrukere er selvfølgelig tjent med at det opprettholdes tett konkurranse mellom selskapene. Det er bare det at AMD er mer avhengige av å tilby de beste produktene, fordi Intel er et mye større og mer kjent selskap. K8L kan bli meget bra, men selv den er trolig bare en mellomløsning, som attpåtil lanseres først rundt midten av neste år (om ikke AMD virkelig satser høyt for å fremskynde den).

 

Her høres det unektelig ut som om K8L bare blir midlertidig, og at en "helt ny" arkitektur skal følge etter i 2008:

 

On June 5th, Business Week published an interview with Hector Ruiz in which he said "we're going to introduce a really new architecture that will work well with our partners for the best performance. We're going to start sampling it at the end of 2007 and roll it out in 2008." This interview was published four days after AMD stated that K8L would be introduced in mid-2007 (slide 12). Some have suggested that this means that within four days K8L slipped by 6+ months. That's ridiculous. The "really new architecture" is clearly not K8L, especially as AMD has stated that with K8L they're following "more of an evolutionary design path than a revolutionary one."
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=107308

6507069[/snapback]

Veikartene jeg har sett har vist at K8L kommer i 1. kvartal neste år. Så vidt jeg har forstått det er "Brisbane" K8L. Husk også at K8L er egentlig K9 og er en ny arkitektur, men selvsagt bygger den på K8.
Lenke til kommentar
Veikartene jeg har sett har vist at K8L kommer i 1. kvartal neste år. Så vidt jeg har forstått det er "Brisbane" K8L. Husk også at K8L er egentlig K9 og er en ny arkitektur, men selvsagt bygger den på K8.

6508511[/snapback]

1. kvartal 07 høres optimistisk ut, da jeg tror revisjon G vil komme i slutten av dette året. AMDs umiddelbare fremtidsplaner er riktignok ganske tåkelagte. Det at K8L egentlig er K9, har jeg heller ikke sett "opplest og vedtatt". En forklaring som svirrer rundt er jo at K8L symboliserer 8.5 (eller 8.50, fordi L er 50 i det romerske tallsystemet). Først skulle den kalles K8V (romertallet 5), men det kunne forveksles med VIA-brikkesett :p

 

Det er så mange rykter, veikart og løse tråder oppi dette, at jeg ikke liker å spå for mye heller.

Lenke til kommentar
Viss intel hadde hatt intrigert minnekontroller slik amd har i dag... da kunne man fort ha krøpi ett godt stykke forbi amd fx prossesorene :)

6508711[/snapback]

Magefølelsen sier at det vil komme i løpet av de neste to-tre årene...

 

 

Speaking at a conference June 13 in New York hosted by analyst firm Bear Stearns Security, Dileep Bhandarkar, architect at large for Intel, in Santa Clara, said that when Intel's quad-core "Clovertown" is released in the first half of 2007, it will be a single package of two dual-core chips, and that the chips will not have the memory controller integrated into the chip.

 

Bhandarkar admitted that integrating the memory controller - which handles the flow of data to and from system memory - directly into the chip rather than housing it on a chip set would improve performance with some workloads.

 

However, he said, Intel officials felt it was more important to bring a quad-core processor to the market before AMD does. The company expects to precede its rival by a quarter or two.

 

Bhandarkar also said there is no pressing need right now for an on-board memory controller. "With the new products, we have shown you can increase performance without having to integrate the memory controller," he said.

 

That said, he added that Intel probably will put the memory controller on the chip at some point, though he declined to be more specific. In the same vein, Intel also is looking at integrating the graphics controller with the processor, though Bhandarkar said no timetable has been set.

http://www.eweek.com/article2/0,1895,19763...w.dailytech.com

 

 

Bhandarkar feels that its server products will offer enough of performance advantage that it won’t need to delve into integrated memory controllers for now. In the mean time, integrated memory controllers are definitely in the pipeline as is an integrated graphics controller, but no timeline was given for either.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2850
Lenke til kommentar
Vinci: Nå må du ikke avspore ennå en diskusjon med slike anklagelser. Jeg prøver å holde meg nøytral i diskusjoner med AMD mot Intel. Om du leser én gang til hva jeg skrev, så venter jeg og ser hvilken som blir best. Nå er desverre slik at Intelfansen vil stemple meg som AMDfan med en enste gang. Det må det bli slutt på.

 

K8L er en ny arkitektur og jeg håper den blir bra. Hvis ikke, vil AMD tape markedsandeler og Intel vil få "monopol", noe som ikke er bra for noen utenom Intel.

6507002[/snapback]

 

Jeg er ikke intel fanboy jeg heller, men må bare si meg veldig imponert av Conroe.

Og jeg synes ikke jeg gikk for langt når jeg sa at E6600 for de fleste vil være et bedre valg en X2 5000+. Men det får da være smak og behag.

 

Jeg er for all del ikke interessert i at Intel skal få monopol. AMD har vært overlegne Intel i lang tid nå... så jeg unner Intel denne :)

Men håper at AMD kommer tilbake med noe enda bedre, og løpet vil være igang igjen

(okay... har aldri stoppet da...)

 

Hilsen

Vinci

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...