Gå til innhold

Bærbar pc i skolen


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå 1. år på videregående til høsten, og det kreves at jeg skal ha egen bærbar pc. Jeg kunne trengt litt hjelp til å finne ut hva denne pc'en vil koste.

 

Krav:

 

Retningsgivende minstekrav til maskinvare for bære-pc-er

 

* CPU for mobilt bruk, fortrinnsvis med to-kjerne teknologi

 

* 4 timer batterilevetid ved normal bruk

 

* Nettverkskort både for

 

* fast nettverk (100/1000 Mbit ethernet)

 

* trådløst nettverk (støtter IEEE 802.11b, IEEE 802.11g)

 

* CD/DVD leser og brenner

 

* 40 Gb harddisk

 

* 512 Gb internminne samt en ledig sokkel for utvidelse.

 

* Skjerm: 15” SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht. punkt-tetthet, lysstyrke og kontrastforhold

 

* lydkort

 

* 3 stk USB-2.0-tilkoblinger

 

* Firewire tilkoblinger

 

* utgang for ekstern skjerm

 

* vekt mindre enn 3.0 kg

 

* Peker-enhet skal være inkludert (plate, styrepinne eller begge deler)

 

 

Det settes krav til lavt støynivå. Kjølevifte skal ikke være hørbar ved normal bruk.

 

Hvis noen hadde orket å sett litt på dette, hadde jeg vært veldig takknemelig.

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette irriterer meg gromt.. etterosm at jeg nettop har kjøpt data.. min data er ganske ny og står ikke overfor kravene.. må kjøpe meg win xp. ny prosessor osv for å bruke den.. knotat... dessuten e d jo et minimalt anntall datamaskina som har mer enn 4 tima batterilevetid, er under 3 kg og kjører med dualcellprosessorer.. ':S disse utdanningsfolka får jammen mæ gå å lægg sæ..

 

*off*

Lenke til kommentar
http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=c:100480;p:10502731 er nok maskina du leter etter. Evt. http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=c:100480;p:10501487 , som er billigere og har noe lengre batterilevetid ettersom den har integrert grafikkort. Ingen bærbare med SXGA+-skjerm har bedre batterilevetid eller er mer stillegående enn disse to (kanskje med unntak av den nå utgåtte Compal CL56).
Lenke til kommentar

Eg skal starte på Studiespesialiseing (allmenfag). Vi er med på eit prøveprosjekt der alle skal ha bærbar PC, dog med ganske mykje lågare krav til PCen. Trådstarter skal sikkert også gå på skule med tilsvarende greier.

 

Har dere ikkje fått eit tilbud gjennom skulen da, som dekker kravene? Vi som skal begynne på vidaregåande i oppland fekk eit bra til på dell latitude d520 og d820.

Lenke til kommentar
hvordan linje og skole er det dere skal begynne på siden dere må ha Laptop?

6503512[/snapback]

 

 

Jeg skal gå på Bodin Videregående i Bodø. Studiespesialisering. Tror alle i Nordland har dette kravet. Ikke sikker.

6503662[/snapback]

 

 

vi må også dekke alle utgifter selv:S

 

Postet i dag, 00:46

  Legg merke til at han skulle ha SXGA+-skjerm, noe ingen nåværende Dell-maskiner har.

 

 

hva er d slags skjerm?

Lenke til kommentar
Eg skal starte på Studiespesialiseing (allmenfag). Vi er med på eit prøveprosjekt der alle skal ha bærbar PC, dog med ganske mykje lågare krav til PCen. Trådstarter skal sikkert også gå på skule med tilsvarende greier.

 

Har dere ikkje fått eit tilbud gjennom skulen da, som dekker kravene? Vi som skal begynne på vidaregåande i oppland fekk eit bra til på dell latitude d520 og d820.

6503633[/snapback]

 

 

Dette skulle vi få tilbud om innen en 15. Juli, men det er ikke kommet enda. Jeg er ikke sikker på om jeg kjøper gjennom skolen.

Lenke til kommentar

På min VGS skole. Der får alle som går Første året Allmenn ulevert Bærbare via skolen. Salg og Service får vel ulevert Laptoper så lenge de går der tror jeg. Husker ikke helt, så at man MÅ kjøpe bærbar pc til skolestart hørtes rart ut.

Har litt lyst på ny laptop selv jeg faktisk.

Lenke til kommentar
På min VGS skole. Der får alle som går Første året Allmenn ulevert Bærbare via skolen. Salg og Service får vel ulevert Laptoper så lenge de går der tror jeg. Husker ikke helt, så at man MÅ kjøpe bærbar pc til skolestart hørtes rart ut.

Har litt lyst på ny laptop selv jeg faktisk.

6504919[/snapback]

 

 

Man MÅ nokk kjøpe pc selv ja. Brev jeg fikk i posten av NFK

 

Dette er faktisk en litt oppdatert, fra hva jeg fikk i posten.

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar
okey da er jeg glad jeg skal gå elektro så jeg slipper og kjøpe meg laptop, selv om jeg har lyst på en :p

6504781[/snapback]

 

Hvor ligger skolen din? Hvilket år går du? I bodø tror jeg tilogmed elektro må ha.

 

2. Året må også ha nå.

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar

Nok en gang, Dell lager ikke bærbare med SXGA+, dermed fins det ingen Dell-maskiner som oppfyller kravene. Faktisk lager vel Dell omtrent ikke maskiner uten widescreen lenger, er vel kun ett par av business-modellene deres som har det gode gamle 4:3-formatet på skjermene.

 

Hva mener du med at det ikke er nødvendig med bra oppløsning når lyset er dårlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...