Gå til innhold

Playstation 3 forsinker Blu-ray?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig vil spill ta mer plass. Og som det har blitt nenvt i mange tråder så vil en slippe å komprimere texturer og annet vissvass når han har nok plass, og derfor minske loadetid osv.

6471234[/snapback]

Ikke så sikker jeg. Ukomprimerte teksturer vil jo ta lengre tid å lese fra platene. Nå er jo ikke PS3 en svak maskin, så jeg ville ikke gått ut i fra at det ville vært noe raskere å ha de ukomprimert. Ser ikke for meg at noen spill vil nå 10GB engang, og ihvertfall ikke 25GB.

6484637[/snapback]

Det er to måter å gjøre det på. Å lese ukomprimert data fra disk og legge det rett i minne. Fordelen er at konsollen ikke bruker tid og krefter på å legge inn data, men lesingen kan ta lenger tid. Den andre måten er å komprimere data og pakke det ut etter at det er lest inn. Fordelen er at konsollen kan få dataene fortere inn enn hvis de var ukomprimert men må til gjengjeld bruke tid på å dekomprimere dataene. Hvilken metode man bruker, avhenger jo helt av hva slags hardware man har, og da spesielt overføringen av data. BluRay har etter hva jeg har forstått den fordelen at den er endel raskere enn DVD på overføringshastighet og vil derfor kunne dra fordel av det til å bruke ukomprimert. På X360 kan det kanskje være raskest å bruke komprimert data. Det er strengt tatt ikke noe fasitsvar på det; den ene metoden er ikke nødvendigvis bedre (les: raskere) enn den andre i alle tilfeller. Det er noe de enkelte spillutviklerne må avgjøre for hvert av sine spill.

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Er nok multinnhold som vil gjøre krav på den store plassen ja. Ellers er jo spill som installeres på PC kraftig komprimert på DVD'en så det tar ofte dobbelt så mye plass på PC'en.

6484968[/snapback]

Hvor mange spill har du på harddisken som tar over ~5GB med plass? Dessuten har PC spill en del redundant data da det er mange hw konfigrasjoner å støtte.

 

Det er de færeste spill på Xbox eller PS3 på over 4,8GB og disse spillene har ofte allerede tatt enorme kostnader. Jeg vil si Bethesda har fått mye ut av 4,8GB med Obivion der halvparten av dette går til lyd og også Just Cause byder på veldig pen grafikk og veldig stor spill verden. Kraftigere hardware åpner også opp for bedre komprimering. Men ja, for japanske RPG utviklere med forkjærlighet på FMW kan dog blueray raskt komme til god nytte.

Lenke til kommentar

Med så kraftig HW som sitter i X360 og PS3 syns jeg det er helt unødvendig med forhåndslagde FMW sekvenser.

gir en mye bedre flyt med in-game mellomsekvenser, og med hw'n i de konsollene skal det ikke være noe problem å lage disse i god kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...