Power-Z Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Hei, Har tenkt litt på om det er mulig å sette opp joystick og annet utstyr slik at det å fly helikopter i bf2 blir alà som ordentlig kopter. I virkeligheten så styrer man halerotoren med pedaler, går det ann å få sånn justerbar kraft ved å bruke pedaler fra en rattsett? Den har en vanlig styrestikke, men i tillegg en collective elelr hva det heter for gass, den er plassert på venstreside alà et håndbrekk på bil, som man justerer konstant for å få kraft. det jeg lurer på, kan man bruke feks 2joystick og pedalene fra bilsett samtidig?? Noen med idèer til hvordan den collectiven oppfører seg? er det sånn at når du slipper den at den går tilbake i virkeligheten, eller er det motstand sånn at du kan trekke opp til 40% og slippe den??, Hva med å sette opp ei vanlig stikke på siden bare at man forlenger stikka, med et plast rør eller noe? Så for meg å skru det fast til en kontor stol i rett vinkel osv, Meninger om det?, Endret 8. juli 2006 av Power-Z Lenke til kommentar
Arwe Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 Nå har jo bf2 strengt tatt ikke den mest realistiske helikoptersimuleringen da. Så vet ikke om det er noe poeng med så mye utstyr til en helikoptersimulator der du kan styre med piltastene. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 kan bli litt stress å montere alt dette her hver gang man setter seg inn i et kopter i bf2.. Om du tenker på å gjøre noe sånt vil jeg heller anbefale en skikkelig helikoptersimulator, istedet for bf2.. Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 hehe, ja kan si meg enig i at bf2 kanskje ikke er sim nok, men jeg tror kanskje det hadde vært kult, Men funker det i bf2? Lenke til kommentar
-sparks- Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Vel, helikopterstyringen i bf2 er ganske "dumbed down" i forhold til vietnam. Grunnen til at EA gjorde det slik var for å unngå for mye whining fra alle 1942 horene der ute Vietnam EDIT: RIP leif. Endret 8. juli 2006 av -sparks- Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 Ser ikke vitsen, hva skal stikke nr2 gjøre? En for å styre opp/ned og en venstre/høyre? Pedalsettet kan brukes som rorkontroll. En apache har jo en stikke, hva skal man da med 2 i bf2 som er maks arkade. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 Ser ikke vitsen, hva skal stikke nr2 gjøre? En for å styre opp/ned og en venstre/høyre? Pedalsettet kan brukes som rorkontroll. En apache har jo en stikke, hva skal man da med 2 i bf2 som er maks arkade. 6456301[/snapback] Den ene stikka styrer jo retningen på rotoren/helikopteret, og den andre hvor mye kraft som går til rotoren (opp, ned). Men jeg tror ikke BF2 er særlig kompitabel for så avansert utstyr, og trengs det egentlig? Jeg har ingen problemer med å styret chopperet med mus og tastatur.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 Det bør ikke være et problem, for meg funker det hvertfall fint med en joystick som har ekstra gadgets for motorstyrke etc. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 Jeg har en JoyStic, Forcefeedback2 ( ), beste jeg kan komme på...den har sånn speeed sak, throttle, og ellers "helt vanlig" stikke....funker bedre det enn hvist du skal ha "full pakke", vil jeg tro Mye lettere med en ting, en mange Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 Vil hvertfall påstå at joysticks (og det meste annet) er bedre enn å bruke mus/tastatur, er hvertfall veldig sikker på at jeg vli få problemer med å komme over hundre poeng uten en joystick. Men jeg tror ikke BF2 er særlig kompitabel for så avansert utstyrSå lenge Windows fatter hva det er bør det gå ganske greit. Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Det er nok dette her du treng: Lenkje: http://www.helicoptersonly.com/store/index...&target=d8.html Noen med idèer til hvordan den collectiven oppfører seg? er det sånn at når du slipper den at den går tilbake i virkeligheten, eller er det motstand sånn at du kan trekke opp til 40% og slippe den??, 6454886[/snapback] Det kjem heilt an på helikoptertypen. Nokon helikopter har collective som går heilt fritt, men der du har ein friksjonslås som du kan slå enten av eller på. Eksempel på dette er Schweizer 300, der du må ha handa på collective stort sett heile tida (unntatt ved tuning av radio, bretting av kart og likande) grunna manuell throttle som sit som eit twist grip på collective og krev konstant monitorering. Andre typer, stort sett dei som har governor (altså automatisk styring av throttle), har ofte friksjon som kan stillast inn gradvis, slik at ein har anledning til å fly "hands off" på collective. (For øvrig styrer collectiven kraftuttaket indirekte ved at du aukar bladvinkel, eller pitch angle, når du trekkjer meir collective. Behovet for kraft til å dreie rotoren rundt aukar, og throttle (manuelt) eller governor (automatisk) brukast for å auke fueltilførselen - og såleis kraftuttaket - frå motoren. Men no får eg slå av instruktørmodusen min før eg ror meg heilt ut til sjøs her... ) Om flightmodellen i Battlefield 2 er god nok til å rettferdiggjere alt for mykje satsing på avanserte kontrollar, det er ei heilt anna sak... Men der har eg for lite kunnskap til å kunne uttale meg. Eg vonar dette kan vere til hjelp! Endret 8. juli 2006 av Garegaupa Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) En apache har jo en stikke, hva skal man da med 2 i bf2 som er maks arkade.6456301[/snapback] Med fare for å gå litt off topic her, så er ikkje dette utsagnet korrekt. AH-64 Apache har same type kontrollar som alle(*) andre helikopter: Cyclic (også kalt "stikka"; brukast til å bevege seg framover/bakover/sidelengs i hover, eller til akselerasjon/retardasjon/sving under flyging), collective (i visse høve kalt "stigespak"; brukast til å gå opp eller ned, eller meir presist: Til å regulere kraftuttaket frå motoren i samarbeid med throttle/governor) og pedalar (til å regulere pitch på halerotor, og såleis kraftuttaket frå denne; brukast til å hindre maskina i å spinne rundt sin eigen akse i hover (eller gjere såkalla hoverturns), og til å fly koordinert under vanleg flyging). Alle desse kontrollane er naudsynlege for å kunne fly eit helikopter. (*) Det har blitt gjort eksperiment med å bruke kun ei stikke til alle funksjonane ovanfor. Det vil seie at å bevege stikka fram-bak-høgre-venstre på vanleg måte fungerer som cyclic, å trekke stikka opp/ned fungerer som collective, og å vri stikka mot høgre eller venstre (slik som på enkelte styrespakar til PC) styrer pedalfunksjonen. Nokon testpilotar lika dette systemet, andre lika det ikkje. I alle høve så har dette så vidt eg veit aldri blitt brukt i anna enn testsamanheng. Viss det er nokon her som kan motbevise dette, så skal eg ikkje vere påståeleg - men då vil eg sjå konkrete bevis... For å i det minste få med noko som er "on-topic" her: Ein ville kunne lage noko (nesten) tilsvarande dette siste systemet med ein vanleg styrespak som har vridbart handtak (cyclic og pedalar), og bruke den regulerbare "throttle control" (som mange av desse stikkene har) som collective. Sikkert ein del billegare enn det forslaget eg kom med i posten ovanfor, i alle fall... Endret 8. juli 2006 av Garegaupa Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 Garegaupa: Hehe, det derre proff sette var en anelse dyrt. men ja det var alà det jeg tenkte, Skal være rimelig glad i å flyhelikopter sims, for å bruke 20k på det der. Hadde mest lyst å feks bruke 2billige vanlige joystick's hvor den ene var satt på skrå på siden av meg, og pedal sett, til bilspill. vet ikke om det blir lettere å fly i feks bf2 men det virker så kult, Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 8. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2006 En apache har jo en stikke, hva skal man da med 2 i bf2 som er maks arkade.6456301[/snapback] *snip* 6457551[/snapback] Ja, men i BF2 har du en prosentvis, hvor mye motorkraft du har. Dermed vil en ekstra joystick for den funksjonen funke dårligere enn en throttle, forskjellen blir at stikka vil gå til 50% hvis du slipper den. Med en stikke mente jeg en til rettningen. Uten å ha peiling på dette, har jeg litt trøbbel med å se "gassen" som en joystick, den har 1 akse right? Uansett tror jeg det trådstarter ser etter er en standard stikke, en standalone throttle og et pedalsett (OBS: De fra vanlige rattsett har to pedaler, der gassen og bremsen er litt ulike). Eks på pedaler. Throttle Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juli 2006 hm har ikke tenkt over det at brems og gass pedalen e litt forskjellig, Men har sett på sånne sett med throttle, men det ser ikke ut til å ligne sånn helikopter har, Mer sånn man ser for seg at fly har. vurderer kanskje bare å kjøpe 2 stk billig stikker, og ratt med pedaler og lage mitt eget oppsett, blir det trasig så kan jo alltids ha det det slik at begge mine maskiner kan bruke stikke da, Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 9. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2006 Er ikke helt sikker på dette, men tror at når du skal binde f.eks akse 1 til en funksjon, vil du binde akse 1 på begge stikkene til denne funksjonen, så uten masse tweaking vil de i bestefall gjøre det samme. Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. juli 2006 sikker? hmm det setter iallefall en stopper for min lille drøm Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 9. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2006 Ja, men i BF2 har du en prosentvis, hvor mye motorkraft du har. Dermed vil en ekstra joystick for den funksjonen funke dårligere enn en throttle, forskjellen blir at stikka vil gå til 50% hvis du slipper den. Med en stikke mente jeg en til rettningen. Uten å ha peiling på dette, har jeg litt trøbbel med å se "gassen" som en joystick, den har 1 akse right? Uansett tror jeg det trådstarter ser etter er en standard stikke, en standalone throttle og et pedalsett (OBS: De fra vanlige rattsett har to pedaler, der gassen og bremsen er litt ulike). Eks på pedaler. Throttle 6458087[/snapback] Jau, eg må nok innrømme at eg kjenner null og niks til kontrollsystemet i BF2, og svara deretter. Når det er som du seier (retningskontroll + prosentvis kraftuttak) gjev det nok mykje meir meining berre med ei stikke og ein throttle-kontroll. Er det manuell funksjon på pedalane i spelet, eller er dette automatisk? Det eg skreiv ovanfor var slik som det ville vore på eit ekte helikopter, med ei stikke (fram-bak-venstre-høgre) for retningskontroll, ei stikke (opp-ned) for å auke/minke kraftuttaket, og pedalar for å styre kraftuttaket frå halerotoren (pluss eventuelt ein eigen twistgrip på collectiven for å operere throttle manuelt ved justering av collective pitch, men som tidlegare nemnt går dette automatisk på alle turbinmaskiner eg veit om, og veldig mange stempelmaskiner). Men, ettersom eg forstår at BF2 er temmeleg arkadeaktig og ikkje har særleg mykje flysimulatorfinesser i seg så er det vel liten vits med meir enn ein styrespak, ja... Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 10. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2006 Ingen gode helipiloter bruker stikke, for det å styre TVG med joystick er latterlig. Mus og tastatur ftw. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 10. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2006 Det hjelper ikke hvor mye jeg prøver å lære å fly heli (eller jetfly). Jeg suger uansett, nok til at jeg blir drept av eget lag når jeg skal fly. Like godt er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå