Gå til innhold

"realistisk" styring av helikopter, mulig?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt litt på om det er mulig å sette opp joystick og annet utstyr slik at det å fly helikopter i bf2 blir alà som ordentlig kopter. :dribble:

 

I virkeligheten så styrer man halerotoren med pedaler, går det ann å få sånn justerbar kraft ved å bruke pedaler fra en rattsett?

 

Den har en vanlig styrestikke, men i tillegg en collective elelr hva det heter for gass, den er plassert på venstreside alà et håndbrekk på bil, som man justerer konstant for å få kraft.

 

det jeg lurer på, kan man bruke feks 2joystick og pedalene fra bilsett samtidig??

 

Noen med idèer til hvordan den collectiven oppfører seg? er det sånn at når du slipper den at den går tilbake i virkeligheten, eller er det motstand sånn at du kan trekke opp til 40% og slippe den??, :hmm:

 

Hva med å sette opp ei vanlig stikke på siden bare at man forlenger stikka, med et plast rør eller noe? :hmm:

 

Så for meg å skru det fast til en kontor stol i rett vinkel osv,

 

Meninger om det?,

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ikke vitsen, hva skal stikke nr2 gjøre? En for å styre opp/ned og en venstre/høyre? Pedalsettet kan brukes som rorkontroll.

 

En apache har jo en stikke, hva skal man da med 2 i bf2 som er maks arkade.

6456301[/snapback]

 

Den ene stikka styrer jo retningen på rotoren/helikopteret, og den andre hvor mye kraft som går til rotoren (opp, ned). Men jeg tror ikke BF2 er særlig kompitabel for så avansert utstyr, og trengs det egentlig? Jeg har ingen problemer med å styret chopperet med mus og tastatur..

Lenke til kommentar

Vil hvertfall påstå at joysticks (og det meste annet) er bedre enn å bruke mus/tastatur, er hvertfall veldig sikker på at jeg vli få problemer med å komme over hundre poeng uten en joystick.

 

Men jeg tror ikke BF2 er særlig kompitabel for så avansert utstyr
Så lenge Windows fatter hva det er bør det gå ganske greit.
Lenke til kommentar

Det er nok dette her du treng: ;)

 

Advanced%20Helicopter%20Flight%20Sim%20Package.gif

 

Lenkje: http://www.helicoptersonly.com/store/index...&target=d8.html

 

Noen med idèer til hvordan den collectiven oppfører seg? er det sånn at når du slipper den at den går tilbake i virkeligheten, eller er det motstand sånn at du kan trekke opp til 40% og slippe den??,  :hmm:

6454886[/snapback]

Det kjem heilt an på helikoptertypen. Nokon helikopter har collective som går heilt fritt, men der du har ein friksjonslås som du kan slå enten av eller på. Eksempel på dette er Schweizer 300, der du må ha handa på collective stort sett heile tida (unntatt ved tuning av radio, bretting av kart og likande) grunna manuell throttle som sit som eit twist grip på collective og krev konstant monitorering. Andre typer, stort sett dei som har governor (altså automatisk styring av throttle), har ofte friksjon som kan stillast inn gradvis, slik at ein har anledning til å fly "hands off" på collective.

 

(For øvrig styrer collectiven kraftuttaket indirekte ved at du aukar bladvinkel, eller pitch angle, når du trekkjer meir collective. Behovet for kraft til å dreie rotoren rundt aukar, og throttle (manuelt) eller governor (automatisk) brukast for å auke fueltilførselen - og såleis kraftuttaket - frå motoren. Men no får eg slå av instruktørmodusen min før eg ror meg heilt ut til sjøs her... ;))

 

Om flightmodellen i Battlefield 2 er god nok til å rettferdiggjere alt for mykje satsing på avanserte kontrollar, det er ei heilt anna sak... Men der har eg for lite kunnskap til å kunne uttale meg.

 

Eg vonar dette kan vere til hjelp! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
En apache har jo en stikke, hva skal man da med 2 i bf2 som er maks arkade.

6456301[/snapback]

Med fare for å gå litt off topic her, så er ikkje dette utsagnet korrekt. AH-64 Apache har same type kontrollar som alle(*) andre helikopter: Cyclic (også kalt "stikka"; brukast til å bevege seg framover/bakover/sidelengs i hover, eller til akselerasjon/retardasjon/sving under flyging), collective (i visse høve kalt "stigespak"; brukast til å gå opp eller ned, eller meir presist: Til å regulere kraftuttaket frå motoren i samarbeid med throttle/governor) og pedalar (til å regulere pitch på halerotor, og såleis kraftuttaket frå denne; brukast til å hindre maskina i å spinne rundt sin eigen akse i hover (eller gjere såkalla hoverturns), og til å fly koordinert under vanleg flyging). Alle desse kontrollane er naudsynlege for å kunne fly eit helikopter.

 

(*) Det har blitt gjort eksperiment med å bruke kun ei stikke til alle funksjonane ovanfor. Det vil seie at å bevege stikka fram-bak-høgre-venstre på vanleg måte fungerer som cyclic, å trekke stikka opp/ned fungerer som collective, og å vri stikka mot høgre eller venstre (slik som på enkelte styrespakar til PC) styrer pedalfunksjonen. Nokon testpilotar lika dette systemet, andre lika det ikkje. I alle høve så har dette så vidt eg veit aldri blitt brukt i anna enn testsamanheng. Viss det er nokon her som kan motbevise dette, så skal eg ikkje vere påståeleg - men då vil eg sjå konkrete bevis... ;)

 

For å i det minste få med noko som er "on-topic" her: Ein ville kunne lage noko (nesten) tilsvarande dette siste systemet med ein vanleg styrespak som har vridbart handtak (cyclic og pedalar), og bruke den regulerbare "throttle control" (som mange av desse stikkene har) som collective. Sikkert ein del billegare enn det forslaget eg kom med i posten ovanfor, i alle fall... :p

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Garegaupa:

Hehe, det derre proff sette var en anelse dyrt. men ja det var alà det jeg tenkte,

Skal være rimelig glad i å flyhelikopter sims, for å bruke 20k på det der.

 

Hadde mest lyst å feks bruke 2billige vanlige joystick's hvor den ene var satt på skrå på siden av meg, og pedal sett, til bilspill.

 

vet ikke om det blir lettere å fly i feks bf2 men det virker så kult,

Lenke til kommentar
En apache har jo en stikke, hva skal man da med 2 i bf2 som er maks arkade.

6456301[/snapback]

*snip*

6457551[/snapback]

Ja, men i BF2 har du en prosentvis, hvor mye motorkraft du har. Dermed vil en ekstra joystick for den funksjonen funke dårligere enn en throttle, forskjellen blir at stikka vil gå til 50% hvis du slipper den.

 

 

Med en stikke mente jeg en til rettningen. Uten å ha peiling på dette, har jeg litt trøbbel med å se "gassen" som en joystick, den har 1 akse right? Uansett tror jeg det trådstarter ser etter er en standard stikke, en standalone throttle og et pedalsett (OBS: De fra vanlige rattsett har to pedaler, der gassen og bremsen er litt ulike).

 

Eks på pedaler.

Throttle

Lenke til kommentar

hm har ikke tenkt over det at brems og gass pedalen e litt forskjellig,

 

Men har sett på sånne sett med throttle, men det ser ikke ut til å ligne sånn helikopter har, Mer sånn man ser for seg at fly har.

 

vurderer kanskje bare å kjøpe 2 stk billig stikker, og ratt med pedaler og lage mitt eget oppsett, blir det trasig så kan jo alltids ha det det slik at begge mine maskiner kan bruke stikke da,

Lenke til kommentar
Ja, men i BF2 har du en prosentvis, hvor mye motorkraft du har. Dermed vil en ekstra joystick for den funksjonen funke dårligere enn en throttle, forskjellen blir at stikka vil gå til 50% hvis du slipper den.

 

 

Med en stikke mente jeg en til rettningen. Uten å ha peiling på dette, har jeg litt trøbbel med å se "gassen" som en joystick, den har 1 akse right? Uansett tror jeg det trådstarter ser etter er en standard stikke, en standalone throttle og et pedalsett (OBS: De fra vanlige rattsett har to pedaler, der gassen og bremsen er litt ulike).

 

Eks på pedaler.

Throttle

6458087[/snapback]

Jau, eg må nok innrømme at eg kjenner null og niks til kontrollsystemet i BF2, og svara deretter. Når det er som du seier (retningskontroll + prosentvis kraftuttak) gjev det nok mykje meir meining berre med ei stikke og ein throttle-kontroll. Er det manuell funksjon på pedalane i spelet, eller er dette automatisk?

 

Det eg skreiv ovanfor var slik som det ville vore på eit ekte helikopter, med ei stikke (fram-bak-venstre-høgre) for retningskontroll, ei stikke (opp-ned) for å auke/minke kraftuttaket, og pedalar for å styre kraftuttaket frå halerotoren (pluss eventuelt ein eigen twistgrip på collectiven for å operere throttle manuelt ved justering av collective pitch, men som tidlegare nemnt går dette automatisk på alle turbinmaskiner eg veit om, og veldig mange stempelmaskiner).

 

Men, ettersom eg forstår at BF2 er temmeleg arkadeaktig og ikkje har særleg mykje flysimulatorfinesser i seg så er det vel liten vits med meir enn ein styrespak, ja... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...