Gå til innhold

TEST: Corsair Nautilus 500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For dem som har stort kabinett så kan man kanskje få plass til å bare legge den inn i(feks stripes den fast), og da slippe noe mer modifisering.

 

CM stacker har plass til to PSU(oppe og nede), og der kan man bruke nedereste plass til denne ettersom bredden her er 227 mm (B) mens kjøleren er  20,5cm ?

 

Edit: men for dem med CM kabinett ville jeg også sett nærmere på denne http://www.systemcooling.com/aquagate-01.html

6440494[/snapback]

 

har sett litt på den der, men finner ingen her til lands som selger den, har noen noen ide om hvem som kan selge den?

Lenke til kommentar
For dem som har stort kabinett så kan man kanskje få plass til å bare legge den inn i(feks stripes den fast), og da slippe noe mer modifisering.

 

CM stacker har plass til to PSU(oppe og nede), og der kan man bruke nedereste plass til denne ettersom bredden her er 227 mm (B) mens kjøleren er  20,5cm ?

 

Edit: men for dem med CM kabinett ville jeg også sett nærmere på denne http://www.systemcooling.com/aquagate-01.html

6440494[/snapback]

 

har sett litt på den der, men finner ingen her til lands som selger den, har noen noen ide om hvem som kan selge den?

6441095[/snapback]

 

edit: dette blei litt OT men den passer vel ikke BARE i CM stacker?

Lenke til kommentar

Nå er vel denne designet og bygd for å kunne brukes utvendig på de fleste kainett,

så sånn sett bør den kunne benyttes til de fleste kasser der ute.

Men å putte den inni kabinettet er vel heller en dårlig ide.

Da vil man jo bare ende opp med å blåse varm luft rundt i kabinettet.

Og da blir det jo nesten samme reultat som å bruke en vifte på cpu.

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg det blir vannkjøling her i gården også... -dessuten ser den nokså dikré ut. Har vurdert Zalmann sitt passive og ikke minst både Tt sine sett og Waterchill, men denne her så flott ut.

 

Håper de legger ved en AM2 modul snart, sånn for sikkerhets skyld....

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Fin test, men jeg lurer på i hvilken rekkefølge det ble koplet da dere la til kjøling av minne, chipset, m.m.? Det er litt vanskelig å se ut fra bildet.

 

En annen ting, som ikke har noe med denne testen å gjøre, men som jeg har gått og lurt på en stund, er om det er mulig å erstatte viften(e) på radiatoren med en fryseboks/kjøleskap. Dvs. putte radiatoren oppi en tett boks med to hull til slangene og fylle på væske (vann?) til fryseboksen er full. I det minste til radiatoren er dekket av væske. En slik boks må jo kunne ta unna minst 500W/h, ikke være (for) støyende, og ikke for stor heller.

 

Er det noen kjølemontører her f.eks. som vet om det lar seg gjøre?

6440196[/snapback]

 

 

Jeg heiv radiatoren min oppi dypfryseren en gang for å se hvor lave temperaturer jeg kunne få. Lå vel på rundt 5-7grader hvis jeg ikke husker feil, men etter en liten stund så ble det så mye kondens på slangene at jeg var nødt til å ta radiatoren utav igjen.

6440329[/snapback]

Jo, jeg har tenkt tanken, men da må jeg ha en diger fryser ved siden av PCen... og som du sier blir det mye kondens på slangene. Vet ikke om det siste kan unngås i det hele tatt, men det er verdt å undersøke mulige løsninger. I frysebokser er det jo også luft. Jeg tenkte mer på væske fordi det bør være mer effektivt å kjøle væske enn luft. Evt. kondens inne i boksen vil da også bare blande seg med væsken som er der fra før.

Lenke til kommentar
Fin test, men jeg lurer på i hvilken rekkefølge det ble koplet da dere la til kjøling av minne, chipset, m.m.? Det er litt vanskelig å se ut fra bildet.

Takk! :)

Rekkefølgen på blokkene er "som vanlig", dvs rad-cpu-psu-chipsett-gpu.

Blir forøvrig litt spinkelt med svar herfra, ettersom jeg pt. sitter på et 56k modem langt oppe i skauen! :cry:

Ellers takk for hyggelige og konstruktive tilbakemeldinger! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Advarsel!!

 

Kjøpte denne etter å ha lest artikkelen. Det er en fin sak for de som vil se hvordan vannkjøling fungerer. Veldig lett å installere.

 

MEN: Den bråker no helt for ***** etter min mening. Har prøvd å stive av plasten sånn som det står i testen, men det hjelper bare litt. Ønsker du en lydløs datamaskin så ikke kjøp denne.

Endret av Timshark
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg også kjøpte dette settet etter å ha lest testen på hw.no, og kan bare si meg enig i kommentaren ovenfor her. Pumpa bråker irriterende mye. Vifta er tilnærmet lydløs på laveste innstilling.

 

Jeg er ellers veldig fornøyd, tempen på min 754 3400+ sank med ca. 13 grader idle, og resten av systemet ble også noen grader kaldere etter at luftkjølinga kom seg ut av mitt htpc-kabinett.

 

Jeg skal nå bestille en ny pumpe og har tenkt på denne : http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...vdc&mcat=14s267

 

Den har samme dimensjon på niplene som det brukes i Nautilus 500, og skulle dermed skli rett inn. Vil dette fungere? Er nemlig helt fersk angående vannkjøling. Jeg er ute etter en mest mulig lydløs pumpe.

 

Edit : Det viser seg nå at det er viften som er synderen. Den er festet i topplokket og lager vibrasjoner som gir resonans i plastkabinettet. Uten topplokket på har pumpa er jevn lav durelyd. Har demontert vifta fra topplokket og bare lagt den oppå radiatoren. Setter jeg på lokket da, blir lydene inni kabinettet forsterket av resonansen. Er ikke helt sikker på om jeg skal bytte pumpe nå, må først finne ut en måte å løse resonansproblemet på.

Endret av Penol
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kunne tenkt meg å sett en test hvor det kommer fra resultater når pumpe og radiator er montert inne i kabinettet.

 

Temperaturen blir jo helt klart høyere vil jeg tro, derfor synes jeg heller ikke sammenligningen i testen blir rettferdig. Vil tro at temperaturen inne i kabinettet er høyere enn temperaturen utenfor kabinettet, ergo vil systemet som det blir sammenlignet med her ha en mye vanskeligere jobb ved nedkjøling av vannet.

 

Om noen har demontert dette settet, kan de komme med sine temperaturer og sitt oppsett da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...