Gå til innhold

TEST: Corsair Nautilus 500


Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å sett en test hvor det kommer fra resultater når pumpe og radiator er montert inne i kabinettet.

 

Temperaturen blir jo helt klart høyere vil jeg tro, derfor synes jeg heller ikke sammenligningen i testen blir rettferdig. Vil tro at temperaturen inne i kabinettet er høyere enn temperaturen utenfor kabinettet, ergo vil systemet som det blir sammenlignet med her ha en mye vanskeligere jobb ved nedkjøling av vannet.

 

Om noen har demontert dette settet, kan de komme med sine temperaturer og sitt oppsett da?

 

Nå vet jeg ikke hva du sikter til, når du mener at "Temperaturen blir jo helt klart høyere"?

Om man skulle finne på å montere radiator og pumpe i kabinettet, noe som faktisk er å anbefale mtp det rent praktiske, er at radiatoren tilføres luft fra utsiden av kabinettet.

Da vil man opprettholde samme situasjon som ved en "utenpåliggende" montasje, dvs luften inn til radiatoren vil holde samme temperatur.

I testen sammenliknes det med en "internt" montert radiator, ja.

Men denne får tilført luft fra utsiden av kabinettet, og dermed er sammenlikningen og forutsetningene for sammenlikningen relevant nok. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mener er at en radiator, pumpe og vanntank som er plassert inni et kabinett vil holde en høyere temperatur enn om det samme utstyret står utenfor. Grunnen til dette er jo at temperaturen som oftest er høyere inni et kabinett enn utenfor.

 

Så selv om radiatoren får luft utenfra vil den jo samtidig bli varmet opp av den varme luften som er inni kabinettet. Dette gjelder vel i mye større grad vannet som vil være i en pumpe/vanntank?

 

Mulig jeg bare roter, men synes det virker logisk at jo høyere temperatur luften rundt delene har, jo dårligere vil kjøleevnen bli?

Lenke til kommentar

Det er faktisk lov å rote, det gjør vi alle.... ;-)

Og du "roter" vel litegrann, når du mener at radiatoren varmes opp av luften i kabinettet?

Jeg forstår tankegangen, som i teorien vil være relativt riktig. Men her snakker vi antakelig i tiendedels grader, ved at romluften til 99% vil kjøle ned radiatoren. Forutsatt at den utstyres med en noenlunde habil vifte.

Tank og pumpe vil i større grad "lide" ved at kabinettemperaturen i de aller fleste tilfelle vil være høyere enn romluften, ja.

Det man uansett må ta i betraktning, er at overflaten på både tank og pumpe er relativt beskjeden, og dermed begrenser dette effekten av kjølingen mtp disse komponentene.

Det blir likefullt å ta hensyn til, men i og med at radiatoren er "hovedaktør" i en slik sammenstilling, vil den langt på vei demme opp for dette.

Her snakker vi uansett om flisespikking på høyt nivå!

Gevinsten, eller tapet for den saks skyld, vil ligge langt hinsides et være eller ikke være, mtp det man eventuelt vil oppnå i f.eks overklokkingssammenheng.

Og som en liten konklusjon?

Om man "uheldigvis" opplever en grad eller to i forskjell ved å montere komponentene inn i maskinen, hva spiller det egentlig for rolle? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...