Gå til innhold

Alkohol: Hvordan lage gele-sprit :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ervel litt delte meninger om dette, men hvis du bruker litt over 50% vann og 20% sprit(altså ikke prosenten på spriten men andel veske iforhold til vanlig oppskrift) burde du ihvertfall ha et godt utgangspunkt (desverre er det litt vanskelig å smake til, så vår litt forsiktig med spriten første gang slik at ikke alle får panikk neste gang du kommer med dessert). Husk at du bør la alt kjøle seg til ca 30-40 grader før du tilsetter spriten. Hvis du googler litt på sprit og gele får du nok drøssevis av tips og oppskrifter.

Lenke til kommentar

Hovedsaken er at du kan ikke få sprit til å reagere med gelatinen så den blir til gele. Det MÅ være vann i det, ellers blir det bare graut. Det har noe med oppbygningen av gelatin å gjøre. Sprit kan ikke varmes opp nok uten å miste all alkoholen. Så du må ha varmtvann i gelatinen for å løse den opp, og så tilsette spriten etterpå.

 

Så skal det jo sies at den guiden er litt useless for oss nordmenn som ikke er vant til mål i Ounces (Oz)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Kan du ikke bare helle gelatin oppi spriten?  :fun:

6440218[/snapback]

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese tråder du svarer på hadde du fått med deg at sprit ikke reagerer med gelating, slik at det er umulig å bare helle gelatinen oppi spriten.

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare helle gelatin oppi spriten?  :fun:

6440218[/snapback]

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese tråder du svarer på hadde du fått med deg at sprit ikke reagerer med gelating, slik at det er umulig å bare helle gelatinen oppi spriten.

6440236[/snapback]

 

Da kan man jo bare servere farget spritgjørme med smak :p

Lenke til kommentar

Da var det prøvd ut :) Ble vellykket for det meste men skal forbedres til neste gang.

 

Kjøpte 1 gelepakke og tok 3,5 dl vann og 1,5dl sprit(40%), satt det i kjøleskapet og det stivnet på toppen 3 timer. Men fant ikke noe annet enn muffins-former i nærbutikken så var ikke den beste formen jeg kunne tatt :p

 

Kjøpte absolutt citron + sitron gele :D

må ha plastikk-former til neste gang så de blir lettere spiselig. Muligens litt mer sprit, men tror ikke det fungerer hvis man tar mer enn 2dl:(

Lenke til kommentar

Jeg har lagd mange ganger med stor suksess :D

 

Jeg koker opp 4 dl vann, lar det avkjøle seg litt. Tar i 1 dl sprit. Har i pulveret og rører. Lar det avkjøle seg enda litt til.

 

Så tar jeg og har litt i plastkopper, og setter det i kjøleskapet sånn at det stivner.

 

Før gjestene kommer heller jeg i litt vaniljesaus (ikke i alle, for det er alltids noen som ikke liker.)

 

 

Går og an å ha i en sort gele i koppen, la det stivne litt, så ha i en annen sort.

Fancy :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...