Gå til innhold

Den store Conroe overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Det vet jeg aktisk ikke, men den dyreste er OCZ tempest eller hva den heter ...

 

Ellers er det Tuniq Tower som blir mest brukt til extrem OC på luft ...

 

De mest brukte av oss vanlig folk som ikke skal det stille og bra kjøling er Zalman CNPS9500 og Tt Big Typhoon (De er stille begge to, men de er jo ikke passive)

 

 

*Edit: Fant også en test av de "Beste" luftkjølerne dog på en pentium 4

tt_coolers_13581_image001.png

 

Er du en av de begavete så kan du lese hele testen her, men da må du kunne Russisk

 

**Edit: Fant nå en yterligere test av 25 CPU kjølere ;)

 

Link til 25 testen

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Ghost: Takk, jeg må finne ut av hvilken temp som er riktig før jeg evt bestemmer meg for å kjøpe en ny kjøler. Har 5 programmer og 5 foskjellige temperaturer. Det er kun coretemp som ligger på ca 50C, de andre ligger på ca 40C, og et på 152C. Men det bråker en del, det gjør det.

 

Er 9500 Led lik den 9500 AT? Er ikke fan av LEDs.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Men det å gå fra sonic tower til big typhoon er liten vits ser jeg gjentatt i forskjellige tester jeg fort har gått mellom ...

 

Tt Beetle skal vist nok være litt bedre på 4800rpm men da må den bråke noe synsykt ...

 

Tror beetle er den samme som asus ice star

 

Er 9500 Led lik den 9500 AT? Er ikke fan av LEDs.

De er akkurat samme bare at på led så er det led lys i viften og den er gjenomsiktig mens at har en standar svart vifte uten led og det er hele forskjellen ...

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Men det å gå fra sonic tower til big typhoon er liten vits ser jeg gjentatt i forskjellige tester jeg fort har gått mellom ...

 

Tt Beetle skal vist nok være litt bedre på 4800rpm men da må den bråke noe synsykt ...

 

Tror beetle er den samme som asus ice star

6707937[/snapback]

 

Har riktignok Silent Tower, den er av aluminium.

 

Men denne XP90C skal jo være bra, og jeg har en P4 versjon jeg er veldig fornøyd med, og kan sette på en skikkelig tykk vifte jeg har, den blåser noe vanvittig på lavt turtall.

Lenke til kommentar

Den var også med på testen men jeg synes microplex solge den for ganske mange kr. alt for dyr ...

 

Tror Big Typhoon var bedre.

Vurderer faktisk og ha den xp90c på 79x0gt når jeg for meg det ...

 

Så er det bare om man skal ha Cooler Master Hyper 48 eller XP90c på GPu men nå blei litt for mye OT er jo tross alt conroe tråden ...

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Hei, trenger litt hjelp nå.

 

Jeg satte opp FSB til 340 i Asus Ai Booster og trykte på apply. Programmet sa at jeg trengte en restart, og spurte om jeg ville gjøre det nå. Ja, svarte jeg. Maskinen restartet, men det kommer ikke opp noe på skjermen! Skjermkort-vifta går også på fullt hele tiden (Som den vanligvis gjør de 2 første sekundene på oppstart).

 

Hva skal jeg gjøre? Hovedkortet er et Asus P5B.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Fristende å si at HKet/cpuen ikke takler så høye hastigheter.

 

ClearMOS  :thumbup:

6708806[/snapback]

 

Det holder fint å slå av PC'n (av-knapp).. og så slå på igjen...

Alle nyere Asus hk (også "cheape" Asrock) har "crachfree" bios..dvs. etter max. 2-3 restart-forsøk "soft-resett'es" Bios.. og man kan sette ned klokk selv.

 

Når det gjelder "TomFu's" problem kan det likegodt skyldes manglende? erfaring i klokking som at det evt. er en "vegg" ved FSB340 for hans P5B hk..(noe jeg synes virker lavt for dette hk'et).

@TomFu:

Hva har du satt VCore til? Hva er instilling for RAM? (*Faktisk* Ram-speed - Timings.. VDimm).

Les gjerne de trådene du kan finne om P5B på xs.org? for å finne noen tips.

Lenke til kommentar

Har ikke forandret noe på timings og vcore osv.

Mitt dårlige overklokkingsforsøk var litt spontant. Tenkte ikke over å forandre noe annet.

 

Btw, hva er default FSB? E6600

 

Edit:

Nevermind, jeg leste ikke så "langt" som "F2: Reset to default values and reboot" :p

Endret av TomFu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt mer testing idag...

 

Oppsett:

 

Asrock Conroe945G-DVI

Intel "Allendale" E6300

2x512 Geil DDR667

Chieftec microAtx - 230w PSU (10A på 12V)

Deskstar 80GB ID

LiteOn CD-brenner

 

Hk'et har en begrensning (som nenvt i annen tråd) på FSB299.

Bios (Help) viser range fra FSB140 - 300, men man kan endre helt opp til FSB345

Grensen på FSB299 gjelder dersom man benytter "Manual OC, Async PCI-E" og setter PCI-E buss til 100.

Dersom man setter "Manual OC, Sync PCI-E"..eller som over "Async PCI-E" og setter PCI-E > 110 kan man sette FSB høyere. I mitt tilfelle stopper det ved FSB315.

Med PCI-E såpass utenfor specs virker ikke IGP (integrert skjermkort) i 3D uten å "krasje".

 

Her er ett "shot" fra Cinebench... resultatet er (omtrent) likt med min X2 [email protected]. (Render test)

 

PS.

Må si dette var greie ytelser for en lav pris... Hele "combo" kom på under 3k (HD/CD-brenner hadde jeg i restelager.. kabinett+PSU kostet kr.250..brukt).

Skal nok anskaffe ett "skikkelig" hk om ikke lenge.. for å finne max for CPU'en.. Hadde vært morro om den ville være med på 500x7=3.5Ghz. (OBS. Asrock hk'et har ingen options for VCore.. så dette er resultat på default VCore).

Asus P5B Dlx er en god kandidat.. Er flere som har rapportert om FSB>500 med "Allendale" CPU'er..

post-40756-1156078061_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har et ABIT AB9 Pro HK og en 6600. Den er klin umilig å få stabil på noe over stock hastighet når jeg kjører ORTHOS stresstest. Hva faen feiler dritten? Har hatt CPU spenninga opp mot 1.6V på både 2.7 og 3.0GHz, har økt NB spenning og det som er. Etter mye testing har jeg kommet frem til at det ikke står på RAM'en eller temperaturer. Det må være mitt eksemplar av prosessor eller HK som hindrer meg. Er det noe jeg bør disable i BIOS? Har prøvd å disable C1E funksjonen som klokker ned multiplier ved idle. Bør jeg kanskje også disable en av disse (som jeg ikke helt vet hva er):

-Execute Disable Bit

-Virtualization Technology

-EIST Function (Enhanced Intel SpeedStep Technology)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fugger (eier) på xs.org gikk hardt ut med denne tråden.

At han ikke endrer tittel er for meg en gåte.. da Abit definitivt *ikke* er "back in the game"..

Vurderte selv en stund ett Abit AB9 både pga. pris og layout (god kjøleløsning av brikkesett/vrm), men etter å ha lest mange frustrerte innlegg om disse kortene så "stod jeg over".

Er glad jeg nå sitter med ett råbillig og greit hk som faktisk funker... også overklokket.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har siste BIOS.  Skal vere god spenningsstyring på dette kortet.

Hvorfor gikk denne overklokkingen (Anandtech test) så bra da på samme HK

6711649[/snapback]

 

Rettet innlegget ditt litt... :)

Det kan godt være at det er mange ukyndige (Intel system/dårlig kunnskap om Bios/klokking) som er årsaken til at mange sliter med OC av Conroe/Allendale-system (inkludert Abit AB9 Pro/non-Pro).

Jeg viser bare til at det er en del som rapporterer om problem med ditt hk (for overklokking), men dette gjelder nok ikke bare Abit hk... nei,

 

PS.

En overklokk til ca. FSB360 regnes forøvrig (dessverre vil jeg si) som elendig blant de som nå prøver seg på hk og klokking av Conroe.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...