Ronny M Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 (endret) Jeg skal kjøpe meg min første S-ATA disk. Fra før har jeg kun gamle P-ATA disker på et nytt Asus P5LD2 hovedkort som støtter begge. Kan jeg få problemer hvis jeg kjører begge deler samtidig? Eller er det bare å plugge i disken og starte opp maskina, så vil den installere seg automatisk akkurat som en vanlig P-ATA disk? Endret 3. juli 2006 av Ronny M
Zeph Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Teoretisk sett fungerer det heilt fint, har heller ikkje hatt problemar med det sjølv. Er av og til du må trikse litt under ein nyinstallasjon av XP, men det skal fungere heilt fint.
Ronny M Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Skrevet 3. juli 2006 Okay, men sånn som i mitt tilfelle nå hvor jeg bare skal legge til den disken som ekstra lagringsplass til et ferdig installert XP, så bør det gå glatt?
Demogorgon Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 vær var på at det ikke er utelukkende fryd og gammen. jeg har hatt store problemer med manglende bootsektorer og bootflag ect med blanda sata\pata disker. det var riktig nok med bruk av satadisker som OSdisk. ingen problemer med pata til OS.
Ronny M Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Skrevet 3. juli 2006 Ok, takk for heads up! Jeg bruker P-ATA til OS foreløpig...
Ronny M Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Skrevet 4. juli 2006 (endret) Sitter nå med disken i handa, en Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM, og jeg har et spørsmål: Det sitter en jumper på den hvor det står "Limit to 1,5 Gb/s Operation". Uten jumperen så står det 3 Gb/s. Det er vel ikke noe poeng i å ha den jumperen der? Skal vel ha full gass her, eller? Endret 4. juli 2006 av Ronny M
HAG Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Jumperen er vel for og skille mellom "gammal" SATA hastighet og den "nye" - "SATA2", spørsmålet er hva kontrolleren på hovedkortet ditt takler, kikka hos PS: ASUS AiLife Series P5LD2 - hovedkort - ATX - i945P Diskkontroller: ATA-100, ATA-133, Serial ATA-300 (RAID) Serial-ATA-300 skulle vel være "SATA2" - virker da som det er tryggt og la den være på maks hastighet.
Flexo Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Har ASUS P5LD2 hovedkort selv og kan skrive under på at det funker.
Ronny M Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Skrevet 4. juli 2006 Det var godt å høre, da fjerner jeg jumperen. Takk skal dere ha!
Ronny M Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Skrevet 4. juli 2006 Den nye S-ATA disken vil bare kjøre i PIO-modus. Det går mektig tregt! Hva har jeg gjort galt? P-ATA diskene kjører i DMA-modus 5.
Flexo Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 WHAT? Prøv å sett jumperene tilbake til det originale. Fungerte for meg.
wil Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hei. Det å kjøre P-ATA og S-ATA skal ikke være noe problem. Det du gjør da på P-ATA disken er at du setter jumperen til Master og lar det være slik. Det skal ikke gå no treigere av den grunn skulle jeg tro.
Ronny M Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 (endret) Altså, jeg har tre P-ATA disker fra før, og alle jumperne der står riktig i forhold til plasseringen på kabelen (master/slave). Systemdisken står aleine på kontrolleren på hovedkortet, og de to andre pluss dvd-brenneren står på eget PCI kontrollerkort. Den nye S-ATA disken har bare en jumper som begrenser overføringshastigheten til 1.5 Gb/s, og det hjelper ikke på problemet uansett om den står der eller ikke. Jeg har kikka litt i bios, og der er ikke S-ATA disken registrert i det hele tatt. Den dukker opp i OS, men da kun i PIO-modus som sagt. Dette er kun hvis jeg kobler disken til S-ATA kontakt #1 på hovedkortet, som var det første jeg prøvde. Setter jeg disken på en av de andre kontaktene #2,#3 eller #4 så finner bios disken, men da vil ikke maskina boote. Da får jeg beskjed om at det ikke finnes noen disk med OS selv om disken med OS står som første oppstartsdisk i bios. Det frister å bytte disken til en god gammel P-ATA... Endret 5. juli 2006 av Ronny M
Ronny M Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 (endret) Har funnet feilen. Jeg reiv ut PCI-kontrollerkortet, og nå funker S-ATA disken som den skal...tror jeg da. Den står ihvertfall oppført med Ultra DMA-modus 5 nå, og er minst like rask som P-ATA disken. Men hvordan skal jeg få dette til å funke med kontrollerkortet installert? Det er kun 1 P-ATA kontakt på hovedkortet, så inntil jeg får investert i flere S-ATA disker så må jeg bruke PCI-kontrollerkort til de andre diskene. Endret 5. juli 2006 av Ronny M
wil Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Det med at S-ATA disken ikke blir registrert i BIOS tror jeg faktisk er riktig. Satt selv med en maskin med S-ATA disk i dag og så tilfeldigvis inni Bios. Der var heller ikke disken registrert, men man kom inni Windows.
Ronny M Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Skrevet 6. juli 2006 (endret) Det med at S-ATA disken ikke blir registrert i BIOS tror jeg faktisk er riktig. 6442077[/snapback] Jeg tror nok det er meningen at S-ATA disker skal dukke opp i bios. Det gjør den hos meg nå, og nå fungerer den som den skal. Men det er kun hvis jeg ikke plugger inn kontrollerkortet til de andre P-ATA diskene. Selv når kun kortet står i PCI slotten uten noen disker koblet til, så vil ikke S-ATA disken fungere skikkelig. Det er veldig frustrerende. Er du sikker på at S-ATA disken i den maskina du snakker ikke kjører i PIO-modus? Det ville jeg sjekka. Endret 6. juli 2006 av Ronny M
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå