Gå til innhold

PWM styring på en 230V vifte, vil releet slite..?


Anbefalte innlegg

heisan

jeg veit at det finns utalige forskjelige måter man kan PWM styre 12V vifter med.

Men, nå er det jo ganske varmt ute, og jeg bruker en 230V vifte til og "kjøle meg ned med".

Men den bråker noe så sinnsykt!

Så da tenkte jeg at jeg kunne mekke en PWM styring,

og istedetfor og sette på en 12vifte på utgangen, kunne jeg sette et rele der.

men det releet vil vel bli helt slitt ut ganske kjapt, siden den skrur seg av og på hele tiden? eller vil det gå greit? bedre forslag?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisan

jeg veit at det finns utalige forskjelige måter man kan PWM styre 12V vifter med.

Men, nå er det jo ganske varmt ute, og jeg bruker en 230V vifte til og "kjøle meg ned med".

Men den bråker noe så sinnsykt!

Så da tenkte jeg at jeg kunne mekke en PWM styring,

og istedetfor og sette på en 12vifte på utgangen, kunne jeg sette et rele der.

men det releet vil vel bli helt slitt ut ganske kjapt, siden den skrur seg av og på hele tiden? eller vil det gå greit? bedre forslag?

6419462[/snapback]

 

Tror ikke et rele er tingen, det er mekanisk og vil ikke tåle jaget det er å slå av og på hele tiden. Gå for en Heavy Duty transistor i stedet.

Lenke til kommentar

tenkte meg det ja.

Kan jo gi litt data om Vifta:

230V AC

18W

ca 0.08A

 

Så på den evt. PWM styringen jeg velger, så bruker jeg bare en annen transistor på utgangen enn det som er spesifisert?

Forslag til hvilken Trans. jeg kan bruke? (mulig jeg burde husket det, men funker ikke trans. bare på DC? :hmm: )

 

 

ikke slik:

 

 

 

Men slik:

 

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til det utlegget... Jeg er redd for at det vil si Kablang, evt fssssh-pop, når du plugger den i veggen...

 

Eller så kommer den Darligtonen til å bli en god varmekilde av typen "steke egg på kjøleribben", tror jeg. Den dioden som er koblet mellom emitter og kollektor gjøre at du ikke kan regulere vifta lavere enn 50%.

 

Men er det ikke slik at PWM ikke bør brukes på vekselspenning?

Lenke til kommentar

Ikke prøv den kretsen din! :mad:

Koblet til 230V den gjør PC n din berøringsfarlig (les livsfarlig under visse betingelser) og det er god muligheter for at først transistoren og så PCn går opp i røyk. :(

 

Du bør lete opp en ordentlig PWM krets ment for AC bruk, den du har er ikke det. Pass på å få galvanisk skille mot alle berøringbare deler.

Hobby er gøy men ikke nok til å ta livet av noen.

 

Blir litt sinna på de andre som svarer / evt ikke svarer her.

Førsteposter bør få klar beskjed om at kretsen han foreslår er reelt farlig, ikke forledes til å prøve den.

Lenke til kommentar

En dimmer ville brenne opp dersom det ble kobla til induktiv last, noe en vifte er.

Gå i såfall heller for en 230V vifteregulator.

De koster litt men så er du også sikker på at du ikke ender opp med husbrann.

Alternativet er å byggen en 12V krets og benytte en 12V vifte.

Lenke til kommentar
En dimmer ville brenne opp dersom det ble kobla til induktiv last, noe en vifte er.

Gå i såfall heller for en 230V vifteregulator.

De koster litt men så er du også sikker på at du ikke ender opp med husbrann.

Alternativet er å byggen en 12V krets og benytte en 12V vifte.

6421883[/snapback]

 

 

Tjaaa....hvorfor brenner ikke støvsugere opp da? Er en enkel triac/diac krets som regulerer hastigheten til nesten alle og lasten er helt klart induktiv... ;)

 

En slik triac/diac krets fungerer helt fint til å regulere turtallet til slike 230v vifter med.

 

Begynne å puls bredemodulere 230v ac rms har ikke noe for seg i en slik krets.

Lenke til kommentar

En dimmer for glødelamper lar sinuskurven starte i null og kutter den mot slutten avhengig av hvor mye man ønsker å dimme.

Når man bryter strømmen på en spole så får man en motinduksjon som i de fleste tilfellene vil få dimmeren til å brenne.

En motorregulator derimot gjør det motsatte.

Den starter sinuskurven i null og slår på utover i kurven ettersom hvor stor effekt man vil ha for deretter og la kurven gå i null naturlig.

 

Er dimmeren kraftig nok hender det at de tåler induktiv last relativt lenge før de tar kveld men de er som sagt ikke beregnet på det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

"Beregnet" er relativt. Er ingen fancy styring av triacen på støvsugere, kun et rc-ledd og diac som styrer når triacen skal trigge pluss litt annet krimskrams.

 

Riv opp en gammel støvsuger og se selv. Kretsen er svært liten, nesten ikke til å tro at den kan styre en motor på 1.6 kilowatt.

Lenke til kommentar

Tror du missforsto litt!

Jeg spurte om det var fase avsnitt eller påsnitt i regulatoren på støvsugermotoren?

Hva gjør triacken med sinuskurven?

Starter den i null og slår på eller motsatt?

Hva blir sluttresultatet.

Har ikke nevnt en diode neon plasser, er fult kar over 230V AC egenskaper!

post-49175-1151955255_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...