Gå til innhold

PWM styring på en 230V vifte, vil releet slite..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er vi enige da.

En dimmer gjør nemlig det motsatte "Faseavsnitt"

Vist nok enda billigere å lage.

I hvertfall ut fra forskjellen i prisen på en dimmer kontra en motorregulator med fasepåsnitt.

6429561[/snapback]

 

 

 

Nei jeg vil ikke påstå det.

 

Hvis du ser på bildet du la ved så ser du at "fasepåsnitt", altså triacen kutter ut begynnelsen av sinuskurven, er den mest vanlige triacreguleringen. Det står også sort på hvitt på bildet du la ved.

 

Denne brukes i billige stålamper fra ikea, europris osv.., støvsugere, elektriske driller, miksmastere, ja den er svært utbredt og billig. Og den fungerer utmerket.

 

Ved å kutte sinuskurven etter peak trenger man en litt mer avansert styrekrets som altså er dyrere.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på bildet du la ved så ser du at "fasepåsnitt", altså  triacen kutter ut begynnelsen av sinuskurven, er den mest vanlige triacreguleringen. Det står også sort på hvitt på bildet du la ved.

 

Denne brukes i billige stålamper fra ikea, europris osv.., støvsugere, elektriske driller, miksmastere, ja den er svært utbredt og billig. Og den fungerer utmerket.

 

Ved å kutte sinuskurven etter peak trenger man en litt mer avansert styrekrets som altså er dyrere.

6429733[/snapback]

Ja det gjør det!

Legg merke til at det står at faseavsnitt brukes i lavvolt halogen med konvensjonell trafo.

Årsaken til at de fleste lamopene på ikea benytter dette er fordi de har en stor klump jernkjernetrafo som må dimmes på denne måten.

 

Sagen er bare den at eletroniske trafoer er mye mere utbredt en jernkjernetrafoer og de benytter seg av faseavsnitt.

Står foresten på samme tegninga jeg la ut og du henviser til.

Billige dimmere beregnet for eletroniske trafoer benytter seg av denne teknikken og er billigere i salg og mere utbredt en dimmere for jernkjernetrafoer.

 

Er noen fortsatt uenige så er det fult mulig å ringe Elko, Ensto eller Norwesco og spørre litt mere om hva som brukes mest og hva som er billigst i utsalg.

 

Nå ble det mye OT men påstanden min om at du ikke bør bruke en dimmer til å styre en motor er basert på at de fleste dimmere i salg er faseavsnitt dimmere og tåler av den grunnen ikke en motor.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på bildet du la ved så ser du at "fasepåsnitt", altså  triacen kutter ut begynnelsen av sinuskurven, er den mest vanlige triacreguleringen. Det står også sort på hvitt på bildet du la ved.

 

Denne brukes i billige stålamper fra ikea, europris osv.., støvsugere, elektriske driller, miksmastere, ja den er svært utbredt og billig. Og den fungerer utmerket.

 

Ved å kutte sinuskurven etter peak trenger man en litt mer avansert styrekrets som altså er dyrere.

6429733[/snapback]

Ja det gjør det!

Legg merke til at det står at faseavsnitt brukes i lavvolt halogen med konvensjonell trafo.

Årsaken til at de fleste lamopene på ikea benytter dette er fordi de har en stor klump jernkjernetrafo som må dimmes på denne måten.

 

Sagen er bare den at eletroniske trafoer er mye mere utbredt en jernkjernetrafoer og de benytter seg av faseavsnitt.

Står foresten på samme tegninga jeg la ut og du henviser til.

Billige dimmere beregnet for eletroniske trafoer benytter seg av denne teknikken og er billigere i salg og mere utbredt en dimmere for jernkjernetrafoer.

 

Er noen fortsatt uenige så er det fult mulig å ringe Elko, Ensto eller Norwesco og spørre litt mere om hva som brukes mest og hva som er billigst i utsalg.

 

Nå ble det mye OT men påstanden min om at du ikke bør bruke en dimmer til å styre en motor er basert på at de fleste dimmere i salg er faseavsnitt dimmere og tåler av den grunnen ikke en motor.

6433907[/snapback]

 

 

Nå må du skjerpe deg her. FaseAVSNITT brukes til elektroniske trafoer. FasePÅSNITT brukes til ordinære jernkjernetrafoer. Dette står jo klart og tydelig i bildet du postet så jeg skjønner ikke hvorfor du roter. Skjønner du ikke Norsk?

 

Billige dimmere benytter FASEPÅSNITT og er svært utbrett pga sin billige konstruksjon, altså de klipper sinuskurven på oppadgående flanke.

 

Hvis du vil krangle om hvilke dimmere som er mest vanlig også så henviser jeg til bildet du postet tidligere IGJEN. Der står det er FASEPÅSNITT dimmere er helt klart vanligst. Og det er de også, pga mindre komponenter på kretskortet så blir de billigere og dermed mye brukt.

 

Disse fungerer utmerket til jernekjernetransformatorer, motorer osv som jeg har skrevet til deg flere ganger tidligere.

 

Hvorfor skal jeg ringe noen? Jeg er elkraftingeniør og jobber med dette til daglig hos ABB.

 

Du kan ringe meg hos ABB så skal jeg forklare deg saken til du skjønner dette. Er helt elementær kraftelektronikk på grunnkurs nivå.

Lenke til kommentar
Jeg er elkraftingeniør og jobber med dette til daglig hos ABB.

 

Du kan ringe meg hos ABB så skal jeg forklare deg saken til du skjønner dette. Er helt elementær kraftelektronikk på grunnkurs nivå.

6435347[/snapback]

 

aha... en ABB kollega :)

Lenke til kommentar
Nå må du skjerpe deg her.  FaseAVSNITT brukes til elektroniske trafoer. FasePÅSNITT brukes til ordinære jernkjernetrafoer. Dette står jo klart og tydelig i bildet du postet så jeg skjønner ikke hvorfor du roter. Skjønner du ikke Norsk?

 

Billige dimmere benytter FASEPÅSNITT og er svært utbrett pga sin billige konstruksjon, altså de klipper sinuskurven på oppadgående flanke.

 

Hvis du vil krangle om hvilke dimmere som er mest vanlig også så henviser jeg til bildet du postet tidligere IGJEN. Der står det er FASEPÅSNITT dimmere er helt klart vanligst. Og det er de også, pga mindre komponenter på kretskortet så blir de billigere og dermed mye brukt.

 

Disse fungerer utmerket til jernekjernetransformatorer, motorer osv som jeg har skrevet til deg flere ganger tidligere.

 

Hvorfor skal jeg ringe noen? Jeg er elkraftingeniør og jobber med dette til daglig hos ABB.

 

Du kan ringe meg hos ABB så skal jeg forklare deg saken til du skjønner dette. Er helt elementær kraftelektronikk på grunnkurs nivå.

6435347[/snapback]

 

Ser ut som jeg må gi meg på det.

Triackdimmere er mest utbredt!

 

Årsaken til min feiltolking er at vi / jeg selger GLE dimmere i søkk og kav.

Har av den grunn trodd at GL dimmeren bygde på samme prinsippet som GLE, noe den ikke gjør.

En GLE dimmer er transistorbasert og benytter seg av faseavsnitt.

GL dimmeren som kommer i mange fabrikat og koster en fjert på Biltema og Classern er tyristorbasert og benytter fasesnitt / fasepåsnitt.

Her er det jeg tok feil og beklager sterkt for det. :cry:

 

Årsaken til at ikke vi selger GL dimmere er at vi har hatt mange problemer med de da de har glassrørsikring som går veldig ofte enten ved at de plugger til en boremaskin i stikkontakten til taklampa eller at det brukes billige lyspærer som kortslutter og tar sikringen i dimmeren når den går.

På det værste måtte jeg tilbake for å bytte sikringe i samme dimmeren 3 ganger på 2 måner.

Som håndtverker må vi garantere produktene vi selger i 5 år og det blir da dårlig butikk og måtte komme tilbake og bytte sikring i hytt og pine.

 

Når det kommer til føste utsagn i forige post så har det sneket seg inn en skriveknut.

Er født og oppvokst i norge så jeg behersker Norsk relativt godt.

 

Har selv 5 år bak meg i ABB så er ikke ukjent med det konsernet.

Min avdeling skifta navn til YIT samtidig med at jeg slutta.

 

Beklager så meget for å ha forsøkt å spre vranglære.!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Kan helt klart brukes.

Er beregnet for lyspærer, jernkjernetrafoer og lysrør så det skulle gå bra.

Eneste som kan skape problemer er om lasta blir under 60VA, da kan dimmeren begynne å fuske og dimme ujavnt, men det er bare å prøve seg fram.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...