Gå til innhold

Nikon D70 eller Nikon D50?


Anbefalte innlegg

Da har tiden kommet for å kjøpe inn ett speilrefleks kamera. ;)

Nå har jeg brukt ett Canon A610 kompaktkamera,men har hatt både Canon 300D og Nikon D70 for noen år siden.

 

Får tak i ett nytt Nikon D70 m/18-70mm linse + ekstra batteri og ett Sandisk 1GB minnekort for 6K + frakt,nytt i eske.Men har også litt lyst på det nye Nikon D50 m/18-55 linse,hva er best av disse?

 

Og kan jeg oppgradere D70`n til D70S? :hmm:

 

Hadde jo D70 for noen år siden og var meget fornøyd med det men er redd for at det har blitt litt utdattert i forholde til de nye speilrefleksene som feks D50? :whistle:

Endret av - MaRe -
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det 70 er klart best, men D50 leverer mer ferdige bilder i jpg, og har også mindre støy på høy iso.

6405511[/snapback]

 

Sitter og sammenligner bilder i fra D50 og D70 som en gal her nå,synes nok D70 tar de peneste bildene gitt. ;)

 

Men lurer på en ting,hva er forskjellen på D70 og D70S? Kun nyere firmware?

Og kan denne firmwaren legges inn i D70`n? :hmm:

 

Er supertakknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Sitter og sammenligner bilder i fra D50 og D70 som en gal her nå,synes nok D70 tar de peneste bildene gitt. ;)

 

D50 og D70 har vel samme sensor, så eventuelle forskjeller skyldes nok objektiv og/eller prosessering...

 

Men lurer på en ting,hva er forskjellen på D70 og D70S? Kun nyere firmware?

Og kan denne firmwaren legges inn i D70`n?  :hmm:

 

Er supertakknemlig for svar!

 

D70s har litt større skjerm, det er vel den største praktiske forskjellen.

Mesteparten av de nye 'interne' finessene (autofokus, menyer) til D70s er tatt med i den nyeste firmwaren til D70.

 

Her er spesifikasjonene til D50, D70 og D70s sammenliknet: http://www.dpreview.com/news/0504/05042003nikond70s.asp

 

-Torstein

Lenke til kommentar

Noe av grunnen til at bildene fra D70 ser best ut er nok det totalt overlegne kitobjektivet det leveres med (18-70), som leverer bedre fargegjengivelse og mye bedre skarphet enn 18-55 kitobjektivet til D50.

 

Jeg leste tester av de to objektivene i går (photozone.de), og forskjellen er stor!

 

Med samme objektiv vil nok D50, som PMnormal sier, levere best jpeg rett ut av kamera for "vanlig" bruk, spesielt på høy ISO. Selv om D70 slett ikke er dårlig på jpeg, så bor det nok en del ekstra potensiale i råfiler fra D70 på grunn av det svake anti-aliasfilteret som gir høyere per-pixel skarphet enn feks. D50 (og forsåvidt de fleste andre konkurentene). Edit:Selv om selve CCD-brikken er identisk på D70 og D50 er altså ikke "filterpakken" foran sensoren den samme.

 

Forskjellen vil altså ligge i den etterbehandlingen man velger å gjøre. Skal man ikke gjøre noe, er D50 best, men vil man ha større potensiale for etterbehandling kan D70 ha klare fortrinn bortsett fra på de høyeste ISO-innstillingene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Noe av grunnen til at bildene fra D70 ser best ut er nok det totalt overlegne kitobjektivet det leveres med (18-70), som leverer bedre fargegjengivelse og mye bedre skarphet enn 18-55 kitobjektivet til D50.

 

Jeg leste tester av de to objektivene i går (photozone.de), og forskjellen er stor!

 

Med samme objektiv vil nok D50, som PMnormal sier, levere best jpeg rett ut av kamera for "vanlig" bruk, spesielt på høy ISO. Selv om D70 slett ikke er dårlig på jpeg, så bor det nok en del ekstra potensiale i råfiler fra D70 på grunn av det svake anti-aliasfilteret som gir høyere per-pixel skarphet enn feks. D50 (og forsåvidt de fleste andre konkurentene).

 

Forskjellen vil altså ligge i den etterbehandlingen man velger å gjøre. Skal man ikke gjøre noe, er D50 best, men vil man ha større potensiale for etterbehandling kan D70 ha klare fortrinn bortsett fra på de høyeste ISO-innstillingene.

6405741[/snapback]

 

Skjønner,linsen som følger med 70 synes jeg faktisk var bra.Linsene er ALT på ett speilrefleks,så har man dyre/bra linser blir det syke bilder. ;)

Jeg kjører alltid bildene igjennom PS,auto kontrast,levels og litt sharpening.

Men valget er vanskelig,men blir nok ett D70 igjen regner jeg med. :D

Lenke til kommentar
Selv om D70 slett ikke er dårlig på jpeg, så bor det nok en del ekstra potensiale i råfiler fra D70 på grunn av det svake anti-aliasfilteret som gir høyere per-pixel skarphet enn feks. D50 (og forsåvidt de fleste andre konkurentene).

6405741[/snapback]

A-ha, det forklarer en del. Jeg kunne ikke forstå hvordan noen tester hevder at 350D har høyere per-pixel skarphet enn D50. Mine personlige erfaringer med denne CCD'en stammer for det meste fra 7D, og det kameraet har enda svakere anti-aliasfilter enn D70. Ble litt klokere nå ;)

Lenke til kommentar
Selv om D70 slett ikke er dårlig på jpeg, så bor det nok en del ekstra potensiale i råfiler fra D70 på grunn av det svake anti-aliasfilteret som gir høyere per-pixel skarphet enn feks. D50 (og forsåvidt de fleste andre konkurentene).

6405741[/snapback]

A-ha, det forklarer en del. Jeg kunne ikke forstå hvordan noen tester hevder at 350D har høyere per-pixel skarphet enn D50. Mine personlige erfaringer med denne CCD'en stammer for det meste fra 7D, og det kameraet har enda svakere anti-aliasfilter enn D70. Ble litt klokere nå ;)

6405827[/snapback]

Nettopp! D50 er mer "idiotsikkert" enn D70, det sterkere filteret gjør det lettere å holde moire mv unna, og muligens bidrar det også litt til høy-ISO-egenskapene. Er det for øvrig sikkert det er nøyaktig samme sensor, ikke to versjoner av samme type? Mener jeg har hørt at de de ikke er helt like, men det var kanskje filtret som var ment.

 

Edit: Hvis ikke støyegenskapene er veldig viktige, en er innstilt på å jobbe med etterbehandling av bildene, og en har et godt tilbud på kitobjektiv+hus, så er nok D70 å foretrekke.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Ok, muligens litt off-topic. Men som eier av et gammelt Nikon D100, så syns jeg de nye D50-kameraene ser litt "billige" ut.. De funker jo sikkert mer enn topp, men den plastikken gir de et skikkelig billig preg... :hmm:

6408584[/snapback]

Det sier det seg selv at det gjør. Det koster jo bare 1/3 av det D100's etterfølger koster.

Lenke til kommentar
Ok, muligens litt off-topic. Men som eier av et gammelt Nikon D100, så syns jeg de nye D50-kameraene ser litt "billige" ut.. De funker jo sikkert mer enn topp, men den plastikken gir de et skikkelig billig preg...

6408584[/snapback]

Nå er jo dette to *helt* forskjellige kameraer da - både prismessig og når det gjelder muligheter. Og D50 er jo nettopp den billigste speilrefleksen til Nikon :)

Lenke til kommentar

Hvor lyse bilder et kamera tar avhenger av fotografen. Noen kameraer eksponerer lysere enn andre på automatikk, men det tar ikke lang tid før du tar kontrollen over det selv. Da vil du ofte synes et mørkere bilde ofte er lettere å få et godt resultat fra i etterbehandlingen. Et betyr at man veldig ofte ender opp med stille kamera slik at det tar litt mørkere bilder. Dette gjelder spesiellt når man tar bilder med himmel og skyer. Godt valg av kamera. Gratulerer :thumbup:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hvor lyse bilder et kamera tar avhenger av fotografen. Noen kameraer eksponerer lysere enn andre på automatikk, men det tar ikke lang tid før du tar kontrollen over det selv.

6415997[/snapback]

Det er faktisk ikke hele sannheten. D100 og D70 har rett ut av boksen en veldig konservativ "tonal response", så selv om du bruker eksponeringskompensasjon så vil mellomtonene være mørkere enn man burde forvente og hele bildet "grålig". Dette er likevel enklelt å gjøre noe med ved å laste opp en custom tone curve til kameraet som endrer denne karakteristikken. Jeg lastet opp og brukte en slik kurve gjennom hele min fartstid med D70.

Lenke til kommentar

Fordelen med D70 er hovedsaklig litt bedre kontrollmuligheter med to kontrollhjul, lys på toppdisplayet, bedre blitzfunksjonalitet og litt andre småting.

Men støykontrollen er mye bedre på D50.

 

Nettopp! D50 er mer "idiotsikkert" enn D70, det sterkere filteret gjør det lettere å holde moire mv unna, og muligens bidrar det også litt til høy-ISO-egenskapene.

Neppe. Støy introduseres ikke før lyset treffer sensoren og har ingenting med filteret å gjøre.

Men det er greit å slippe å tenke på moirè. Det kan være ganske ille på D70 av og til.

Lenke til kommentar

Hmm, kjøpte meg akkurat Nikon D70s sett med to objektiv(sigma 18-50 og 55-200) til 7599,-. Var det et godt valg? Linsene er vel kanskje ikke like bra som den som vanligvis følger med D70s, men forhåpentligvis bra nok.

 

Ble egentlig et impulskjøp, hadde egentlig tenkt å kjøpe D50. Burde jeg heller gått for det? D50 kosta 4799,- med ett objektiv.

Lenke til kommentar
Hmm, kjøpte meg akkurat Nikon D70s sett med to objektiv(sigma 18-50 og 55-200) til 7599,-. Var det et godt valg? Linsene er vel kanskje ikke like bra som den som vanligvis følger med D70s, men forhåpentligvis bra nok.

 

Ble egentlig et impulskjøp, hadde egentlig tenkt å kjøpe D50. Burde jeg heller gått for det? D50 kosta 4799,- med ett objektiv.

6417392[/snapback]

 

Ehh,hvor får du tak i D50 m/linse for 4799kr? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...