Gå til innhold

Nikon D70 eller Nikon D50?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm,da fikk jeg mail i fra Komplett om at de var utsolgte på D50 i sort nå. :(

:mad:

6417466[/snapback]

 

 

Det var de tom for her oppe også...litt av grunnen til at det ble D70s isteden...

6417497[/snapback]

 

Hmm,sølv er jo litt tøff den xo da,men når ble jeg i tvil om jeg skal hoppe på D70 tilbudet jeg fikk allikevell.. :hmm:

Lenke til kommentar
Hmm,sølv er jo litt tøff den xo da,men når ble jeg i tvil om jeg skal hoppe på D70 tilbudet jeg fikk allikevell..  :hmm:

6417506[/snapback]

 

Hmm, ja er ikke bare bare å bestemme seg. Hadde litt lyst til å vente på Sony Alpha også, men er jo like tålmodig som en sprettball når det gjelder å kjøpe seg elektroniske "leketøy".

Lenke til kommentar
Nei nå ble det vanskelig gitt. :(

Men lurer på en ting folkens,er det like mye moir og støy på D70S som på D70?  :hmm:

6418396[/snapback]

Moiré er ikke et problem, støy er ikke et problem. Moire har jeg ikke sett i praksis etter ~25k bilder med D70, støy er heller ikke ille, det er bare ikke best i klassen.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Nei nå ble det vanskelig gitt. :(

Men lurer på en ting folkens,er det like mye moir og støy på D70S som på D70?  :hmm:

6418396[/snapback]

Moiré er ikke et problem, støy er ikke et problem. Moire har jeg ikke sett i praksis etter ~25k bilder med D70, støy er heller ikke ille, det er bare ikke best i klassen.

6418671[/snapback]

Det skriver jeg under på.

Lenke til kommentar
Nei nå ble det vanskelig gitt. :(

Men lurer på en ting folkens,er det like mye moir og støy på D70S som på D70?  :hmm:

6418396[/snapback]

Hvor mye skal du fotografere på 1600ISO?? Og hvis du skal fotografere veldig mye der, har du virkelig ikke tenkt å ta i bruk støyfjeriningsverktøy. Hvis du skal bruke høy-ISO masse, og ikke vil kjøre støyfjerningsverktøy, kan D50 være et stort poeng. Ellers... D70s. Jo, forresten, hvis du skal printe ut veldig mye 100% eller mer pixel-utsnitt med høykontrast linjeføringer som ligger på kameraets oppløsningsterskel, kan du komme til å se endel mer moire etc på D70s. Tar du derimot virkelige bilder som publiseres i virkelige medier, som CWalken gjør.... ;)

Lenke til kommentar
Ok,da får jeg bare bestemme meg for en,får se hvilken det blir.

Enten D50 eller D70!  :whistle:

 

Hvilket kamera har du CWalken?  :hmm:  :cool:

6419176[/snapback]

 

Jeg har D200, kommer fra D70 og F50 hvis man går nok år tilbake. Mitt råd er å prøve de to kameraene i hendene siden det er en viss størrelsesforskjell på de to. Ellers er den absolutt største forskjellen mellom de to standardkittene linsene. 18-70mm'eren er i en helt annen klasse enn plastobjektivene som selges med andre kameraer.

 

Når det gjelder støy er så godt som alle konsertbildene her og her tatt med D70 og ISO1600. Jeg tror det siste Kimmo Pohjonen-bildet som er lagt ut har gjennomgått støyreduksjon, men ellers er det ikke mer enn fornuftig etterbehandling og riktig eksponering.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
Ok,da får jeg bare bestemme meg for en,får se hvilken det blir.

Enten D50 eller D70!  :whistle:

 

Hvilket kamera har du CWalken?  :hmm:  :cool:

6419176[/snapback]

 

Jeg har D200, kommer fra D70 og F50 hvis man går nok år tilbake. Mitt råd er å prøve de to kameraene i hendene siden det er en viss størrelsesforskjell på de to. Ellers er den absolutt største forskjellen mellom de to standardkittene linsene. 18-70mm'eren er i en helt annen klasse enn plastobjektivene som selges med andre kameraer.

 

Når det gjelder støy er så godt som alle konsertbildene her og her tatt med D70 og ISO1600. Jeg tror det siste Kimmo Pohjonen-bildet som er lagt ut har gjennomgått støyreduksjon, men ellers er det ikke mer enn fornuftig etterbehandling og riktig eksponering.

6419227[/snapback]

 

Ok.

Kjøpte pakkeløsningen i fra MPX nå i kveld,D50 inkl bæreveske og Sandisk Ultra 1GB SD minnekort,ble sølv da.Men synes det faktisk er litt "freshere" i sølv enn sort.Myyye penere enn 300D var i sølv! :thumbup:

Endret av - MaRe -
Lenke til kommentar

Hei,

 

Det nevnes etterbehandling for å fjerne støy - hvordan gjøres dette? Regner med at Phtoshop er tingen men jeg trodde ikke støy kunne fjernes sånn uten videre ...

 

PS: Jeg kan ikke en gang defineres som amatør, heller noe sånt som preamatør da jeg sitter i disse dager å vurderer om jeg skal gå for D50, D70s eller Sony Alpha (selv om jeg tror jeg havner på D70s).

 

muthe

Lenke til kommentar

Den innebygde støyfjerningen i PS er ikke mye å skryte av. Det er mye bedre å bruke Neat Image eller Noise Ninja. De kan kjøres som plug i PS, selv om i alle fall Neat Image kan kjøres uavhengig også. Det er bedre å akseptere støyen på bildet, enn å ødelegge det helt med PS. Det ser rett og slett ikke bra ut. Støy (og spesiellt luminansstøy) er et betydelig overdrevet problem. De "filmkornene" som oppstår er ofte ganske fine.

Lenke til kommentar

Takk for svar - jeg får vel lese meg opp på disse tingene etter hvert.

 

Men nok om det - i dag kjøpte jeg meg kamera: Nikon D70s !! Så nå kan jeg endelige prøve ut all teorien i praksis. Så nå venter jeg i ulidelig spenning siden batteriet først må lades helt opp og i følge dama på Japan Foto tar det 8 timer :cry:

 

Vel - i morgen blir det foto session :D

 

muthe

Lenke til kommentar
Takk for svar - jeg får vel lese meg opp på disse tingene etter hvert.

 

Men nok om det - i dag kjøpte jeg meg kamera: Nikon D70s !! Så nå kan jeg endelige prøve ut all teorien i praksis. Så nå venter jeg i ulidelig spenning siden batteriet først må lades helt opp og i følge dama på Japan Foto tar det 8 timer  :cry:

 

Vel - i morgen blir det foto session  :D

 

muthe

6446047[/snapback]

 

 

Slik tror jeg er bare tull.

Jeg fyrte avgårde umiddelbart. Var i gamle gamle dager at slikt var tilfellet med batterier :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...