Vice Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Som sagt, får vi som har åpnet spillet men som ikke godtar disse "shrinkwrap" avtalene pengene tibake og kan returnere spillet? 6426433[/snapback] Jada, som leverandør til spillet har jo alle butikkene godtatt også en tilsvarende avtale. Men som vi vanlige brukere, har vel også butikkene bare sagt "whatever" og akseptert avtalen uten å lese den. 6426802[/snapback] Så du påstår altså at selv om avtalen du inngår med butikken ved kjøp, som bla. inneholder at "åpnede spill/filmer/musikk kan kun byttes i samme vare", blir overstyrt av "shrinkwrap" avtalen til produsentene? Man står altså helt fritt til å returnene åpnede spill dersom man ikke er enig i avtalen? Noe sier meg at du er på svært gyngende grunn her, men dersom det faktisk er noe som helst hold i det du sier så hadde det jo vært fint med dokumentasjon evt. bekreftelse fra noe andre som faktisk har byttet et åpnet spill. Og mener du at dersom man ikke godtar en avtale så er man trasig? Dersom man ikke ønsker å få velge selv om man blir overvåket eller ikke så er man trasig?
Splitter Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Skrevet 3. juli 2006 Enig, helt tåpelig å starte å krangle på dette.Alle som blir utsatt for dette har valgt det selv via å godta bruker-avtalen når de installerer spillet. Dessuten, hva er det så kritisk med at UBI får vite hvor lenge du har spilt osv? This information includes stats on how long you play our games, how often, when, etc. According to the Heroes of Might and Magic V EULA (End User Licence Agreement) which must be agreed upon installation of the game, Ubisoft has the right to collect limited data based on user behavior. UBI er langt fra de eneste som gjør dette. Stream (Half-Life 2) har blitt nevnt. Microsoft med Windows XP SP2 er ikke noe bedre. Ei heller kommer Microsoft Vista til å bli bedre. "Uskyldig" datainfo som sendes til produsentet er mer og mer vanlig. Dessuten, ikke nok med at vi godtar at dette gjøres, men vi kan tilogmed hindre det via Firewall. Er det noen som kan saksøke noen her, så er det UBI som kan saksøke de brukerne som har godtatt å sende informasjon, men som hindrer dette ved firewall. Det er intet mindre enn avtalebrudd. Vi utelater å gjøre ting i en avtale vi selv har godtatt. Stopp å lek Amerikanere ved å bli paranoid og tro at saksøking er løsningen på alt. Jeg fatter ikke at noen i det heletatt kan være kritisk til UBI. Vi *har* godtatt å sende denne infoen for svarte svingene. 6426302[/snapback] UBI kan godt få vite både når og hvor lenge jeg har spilt, men de må spørre på en skikkelig måte først istedet for å tvinge meg til å legge inn spyware samtidig med spillet. Jeg vet ikke om det er ulovlig av UBI å gjemme seg bak EULA i en slik sak, men det er iallfall en forkastelig måte å behandle kundene sine på. UBI har ingen rett til å overvåke kundene sine selv om de skriver det på side 168 i EULA. For det første står det ingenting om at du innstalerer et overvåkingsprogram samtidig med spillet og for det andre har vi bare UBIs ord på at de ikke sender annen informasjon enn det de sier. At noen synes det er greit å bli overvåket har ikke jeg noe med, men det er også svært mange som missliker det, og det er derfor denne overvåkingen skulle være frivillig og ikke bli tvunget på alle som kjøpte spillet.
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Problemet er at man til slutt ikke kan vite for sikkert hva slags informasjon selskaper skaffer igjennom slike "ordninger". Det er ikke så fryktelig dumt å være skeptisk. De derre avtalene kan ikke overskride lover heller, forøvrig. Det er derfor de som oftest peker til ting som faktisk ikke er lov
Bytex Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 (endret) Det gir jeg rett og slett blanke f... i. Spillet er kjempekult og jeg spiller det ofte. La nå Ubi hente den lille infoen de vil. Det er jo ikke akkurat noe Big Brother-greier. Folk sitter ikke i lunchpausene og leser det som bli sendt inn. Det er kun for databasen sitt bruk. Å drive å krangle om noe så patetisk som dette er jeg helt oppgitt at noen orker å bruke energi på. Rett sinnet ditt mot andre, viktige ting. Endret 3. juli 2006 av Bitex
Vice Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 (endret) Å drive å krangle om noe så patetisk som dette er jeg helt oppgitt at noen orker å bruke energi på. Rett sinnet ditt mot andre, viktige ting. 6429712[/snapback] Så flott at vi har slike oppegående personer som deg som kan definere hva som er patetisk og hva andre bør "rette sinnet" sitt mot. Virkelig bra! Endret 3. juli 2006 av Vice
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 3. juli 2006 Skrevet 3. juli 2006 Det gir jeg rett og slett blanke f... i. Spillet er kjempekult og jeg spiller det ofte. La nå Ubi hente den lille infoen de vil. Det er jo ikke akkurat noe Big Brother-greier. Folk sitter ikke i lunchpausene og leser det som bli sendt inn. Det er kun for databasen sitt bruk. Enkelte tar gjerne bekymringer på forhånd. Det å være litt forsiktig med hva man aksepterer kan gjøre det lettere å komme seg ut av "big brother"-greier som eventuelt kan oppstå. Jeg vil heller unngå å havne i et overvåkningshelvete istedet for å måtte vri meg ut av et. Å drive å krangle om noe så patetisk som dette er jeg helt oppgitt at noen orker å bruke energi på. Rett sinnet ditt mot andre, viktige ting. 6429712[/snapback] Man bruker ikke mye energi på å si sin mening om slike saker.
Splitter Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Skrevet 3. juli 2006 (endret) Det gir jeg rett og slett blanke f... i. Spillet er kjempekult og jeg spiller det ofte. La nå Ubi hente den lille infoen de vil. Det er jo ikke akkurat noe Big Brother-greier. Folk sitter ikke i lunchpausene og leser det som bli sendt inn. Det er kun for databasen sitt bruk. Å drive å krangle om noe så patetisk som dette er jeg helt oppgitt at noen orker å bruke energi på. Rett sinnet ditt mot andre, viktige ting. 6429712[/snapback] Spillet er sikkert veldig bra. Likte demoen, men kommer ikke til å kjøpe spillet før spywaren blir fjernet. Jeg skal være enig med deg i èn ting, å det er at det er meningsløst krangle om det. Hvis du ikke bryr deg om at noen henter informasjon ut av PCen din uten at du vet om det, så kan du bare spille HeroesV så mye du orker og bare glemme hele denne diskusjonen. Hensikten min med denne tråden var å informere alle som ikke liker slikt, og for oss er det faktsk veldig viktig å slippe å bli overvåket i vårt eget hjem. Endret 4. juli 2006 av Splitter P. Inegal
knutj Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Det gir jeg rett og slett blanke f... i. Spillet er kjempekult og jeg spiller det ofte. La nå Ubi hente den lille infoen de vil. Det er jo ikke akkurat noe Big Brother-greier. Folk sitter ikke i lunchpausene og leser det som bli sendt inn. Det er kun for databasen sitt bruk. Å drive å krangle om noe så patetisk som dette er jeg helt oppgitt at noen orker å bruke energi på. Rett sinnet ditt mot andre, viktige ting. 6429712[/snapback] Spillet er sikkert veldig bra. Likte demoen, men kommer ikke til å kjøpe spillet før spywaren blir fjernet. Jeg skal være enig med deg i èn ting, å det er at det er meningsløst krangle om det. Hvis du ikke bryr deg om at noen henter informasjon ut av PCen din uten at du vet om det, så kan du bare spille HeroesV så mye du orker og bare glemme hele denne diskusjonen. Hensikten min med denne tråden var å informere alle som ikke liker slikt, og for oss er det faktsk veldig viktig å slippe å bli overvåket i vårt eget hjem. 6431223[/snapback] "slippe å bli overvåket i vårt eget hjem" hør på deg selv... det er jo ikke akkurat dine dypeste personlige hemmeligheter de henter ut
Vice Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 (endret) "slippe å bli overvåket i vårt eget hjem" hør på deg selv... det er jo ikke akkurat dine dypeste personlige hemmeligheter de henter ut 6432228[/snapback] Og poenget ditt er..? At så lenge det ikke er en persons dypeste hemmeligheter så er det helt greit at firmaer lager egne program som automatisk overvåker kunders vaner? Er det det du mener? Endret 4. juli 2006 av Vice
knutj Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 "slippe å bli overvåket i vårt eget hjem" hør på deg selv... det er jo ikke akkurat dine dypeste personlige hemmeligheter de henter ut 6432228[/snapback] Og poenget ditt er..? At så lenge det ikke er en persons dypeste hemmeligheter så er det helt greit at firmaer lager egne program som automatisk overvåker kunders vaner? Er det det du mener? 6432379[/snapback] ja
Vice Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Og poenget ditt er..? At så lenge det ikke er en persons dypeste hemmeligheter så er det helt greit at firmaer lager egne program som automatisk overvåker kunders vaner? Er det det du mener? 6432379[/snapback] ja 6432410[/snapback] Helt greit at du personlig ikke har noe imot å bli overvåket, men det betyr jo på ingen måte at det er riktig av enkelte firmaer å ta seg til rette på denne måten. Dersom man skal overvåkes på denne måten bør man få et valg før man sender ut informasjonen. "Valg-vinduet" bør også inneholde en eksakt kopi av hva slags informasjon som sendes ut. At man ikke gir kunden et slikt valg er rett og slett å vise forrakt for sine egne kunder.
Splitter Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Skrevet 4. juli 2006 Og poenget ditt er..? At så lenge det ikke er en persons dypeste hemmeligheter så er det helt greit at firmaer lager egne program som automatisk overvåker kunders vaner? Er det det du mener? 6432379[/snapback] ja 6432410[/snapback] Og når informasjonen som blir sendt ut er kryptert og du har bare firmaets eget ord på at den ikke inneholder noe annet enn det de sier, er det fremdeles greit?
MrLee Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 "slippe å bli overvåket i vårt eget hjem" hør på deg selv... det er jo ikke akkurat dine dypeste personlige hemmeligheter de henter ut 6432228[/snapback] Og poenget ditt er..? At så lenge det ikke er en persons dypeste hemmeligheter så er det helt greit at firmaer lager egne program som automatisk overvåker kunders vaner? Er det det du mener? 6432379[/snapback] mine spillevaner ER mine dypeste hemmeligheter. Hvis fiendene mine kan kartlegge vanene mine blir det desto lettere for dem å drepe meg. UBI må dø! fra spøk til alvor: Slett gjort av UBI å ikke informere bedre. Ærlig talt forstår jeg ikke hvordan mine spillevaner skal avsløre for UBI om jeg liker spillet eller ikke. Med mindre det henter ut detaljert informasjon om min spillestil, statistikk over hvilke funksjoner jeg liker best o.l. så sier en slik funksjon bare en ting. spiller jeg mye eller ikke? og det er rimelig unyttig informasjon. iallefall i en spillforbedringssammenheng fordi de evt. ikke vet hvorfor jeg spiller eller hvorfor jeg ikke spiller uten å undersøke nærmere. En spørreundersøkelse klarer å samle inn bedre informasjon vil jeg tro.
knutj Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Og poenget ditt er..? At så lenge det ikke er en persons dypeste hemmeligheter så er det helt greit at firmaer lager egne program som automatisk overvåker kunders vaner? Er det det du mener? 6432379[/snapback] ja 6432410[/snapback] Og når informasjonen som blir sendt ut er kryptert og du har bare firmaets eget ord på at den ikke inneholder noe annet enn det de sier, er det fremdeles greit? 6433376[/snapback] Ja Jeg stoler på Ubisoft. La oss nå si at Ubisoft har hentet ut allt jeg og flere tusen andre har av personlig informasjon. Hva skall de så gjøre? Drepe oss og ta våre plasser i sammfunnet? Men nå syns jeg vi burde slutte å krangle om dette. Ubisoft har lært leksa si, og kommer neppe til å gjøre dette igjen uten å si ordentlig i fra. Jeg tror også at andre selskaper kommer til å si ordentlig i fra hvis de får lignende ideer.
MrLee Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Bare det at de ser seg nødt til å prøve å "skjule" at de driver med det ved å begrave det i EULA tilsier at det er noe muffens på gang. Og UBI burde virkelig vite bedre etter så mange andre firma har fått hets på grunn av akkurat det samme.
Splitter Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Skrevet 4. juli 2006 Og poenget ditt er..? At så lenge det ikke er en persons dypeste hemmeligheter så er det helt greit at firmaer lager egne program som automatisk overvåker kunders vaner? Er det det du mener? 6432379[/snapback] ja 6432410[/snapback] Og når informasjonen som blir sendt ut er kryptert og du har bare firmaets eget ord på at den ikke inneholder noe annet enn det de sier, er det fremdeles greit? 6433376[/snapback] Ja Jeg stoler på Ubisoft. La oss nå si at Ubisoft har hentet ut allt jeg og flere tusen andre har av personlig informasjon. Hva skall de så gjøre? Drepe oss og ta våre plasser i sammfunnet? Men nå syns jeg vi burde slutte å krangle om dette. Ubisoft har lært leksa si, og kommer neppe til å gjøre dette igjen uten å si ordentlig i fra. Jeg tror også at andre selskaper kommer til å si ordentlig i fra hvis de får lignende ideer. 6433723[/snapback] Ok, skal ikke si noe på det. Jeg føler at UBI tramper på kundenes rettigheter, men jeg skal ikke fortelle deg hva du skal mene.
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Bare det at de ser seg nødt til å prøve å "skjule" at de driver med det ved å begrave det i EULA tilsier at det er noe muffens på gang. Og UBI burde virkelig vite bedre etter så mange andre firma har fått hets på grunn av akkurat det samme. 6433769[/snapback] Det trenger ikke å bety at det er noe muffens på gang, men det skaper dårlig stemning at man skjuler slike ting og istedet kommer i etterkant med noe sånt som: "Oi, den ja. Jo, vi bare overvåker spillevanene deres, men vi lover jo at vi ikke sjekker noe personlige greier!! " Det som plager meg er ikke at man overvåker slik informasjon. Det som plager meg er at det ser ut til å bli mer og mer vanlig å snike inn slike ting i programmer uten å si fra. Det øker sjansen for at noen til slutt vil gå over den berømte streken. Den eneste måten man kan være helt sikker på at det som sendes ikke er personlig er at man nærmest får se hva som sendes. Og selv da vil det være nødvendig å granske programmet litt. Hva skall de så gjøre? Drepe oss og ta våre plasser i sammfunnet? Folk kan finne på å lagre mye rart på PCene sine. Endret 4. juli 2006 av Slettet+214asdf125
MrLee Skrevet 4. juli 2006 Skrevet 4. juli 2006 Nettopp, akkurat det at de prøver å skjule det er grunn nok til å spørre seg om det er så uskyldig informasjon de samler inn... Heldigvis har vi firewalls
Eddie81 Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Jeg stoler også på Ubi, men jeg er helt enig i at de burde informere skikkelig om dette, og legge inn en ting hvor du kan sette inn en hake hvis du har lyst at Ubi skal få lov til å hente inn info om spillingen din. Jeg liker ikke at Ubi legger med spyware i spill jeg liker, og jeg ble litt i tvil om jeg kommer til å kjøpe Heroes V nå, når det viser seg at du må godta den avtalen for å få spille spillet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå