Gå til innhold

Orkla Media selges til utlandet - følger for HW?


Anbefalte innlegg

Leste et interessant innlegg på bloggen til Porteføljen.no. Salget av Orkla Media er en god ting. I innlegget sammenligner nedleggelsen av Union og salget av Orkla Media.

 

Les innlegget her.

6466565[/snapback]

At Union blir nedlagt og Orkla Media solgt er ingen god ting. Men sånt skjer i en kapitalistisk verden og det er viktig at bedriftene sel kan velge hva de vil gjøre så lenge det ikke stenger/setter hindringer for konkuranse.

6505218[/snapback]

 

For meg virker det ikke som at folk ser det fundamentale. Man må tjene pengene før man bruker dem. Politikernes plan var å holde kunstig liv i Union. Finansiere driften ved hjelp av skattepenger. Det som heldigvis istedet skjedde, var at Union ble lagt ned. Over nitti prosent er nå i arbeid, mange med egne firmaer. Næringslivet blomstrer opp. Ved å løse det på denne måten, legger man et grunnlag for en velferdsstat også i fremtiden. Noe man ikke ville gjort ved å holdt kunstig liv i Union og andre bedrifter. For meg virker det ikke som at politikerne som ikke ville legge ned Union tenker rasjonellt, at de ikke kan elementær matematikk eller økonomi - man må tjene pengene før man bruker dem.

 

Du skriver, som så mange andre, at "sånt skjer i en kapitalistisk verden". Ja, sånt skjer i en kapitalistisk verden. Er det ikke herlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste et interessant innlegg på bloggen til Porteføljen.no. Salget av Orkla Media er en god ting. I innlegget sammenligner nedleggelsen av Union og salget av Orkla Media.

 

Les innlegget her.

6466565[/snapback]

At Union blir nedlagt og Orkla Media solgt er ingen god ting. Men sånt skjer i en kapitalistisk verden og det er viktig at bedriftene sel kan velge hva de vil gjøre så lenge det ikke stenger/setter hindringer for konkuranse.

6505218[/snapback]

 

For meg virker det ikke som at folk ser det fundamentale. Man må tjene pengene før man bruker dem. Politikernes plan var å holde kunstig liv i Union. Finansiere driften ved hjelp av skattepenger. Det som heldigvis istedet skjedde, var at Union ble lagt ned. Over nitti prosent er nå i arbeid, mange med egne firmaer. Næringslivet blomstrer opp. Ved å løse det på denne måten, legger man et grunnlag for en velferdsstat også i fremtiden. Noe man ikke ville gjort ved å holdt kunstig liv i Union og andre bedrifter. For meg virker det ikke som at politikerne som ikke ville legge ned Union tenker rasjonellt, at de ikke kan elementær matematikk eller økonomi - man må tjene pengene før man bruker dem.

 

Du skriver, som så mange andre, at "sånt skjer i en kapitalistisk verden". Ja, sånt skjer i en kapitalistisk verden. Er det ikke herlig?

6582471[/snapback]

 

Jeg er enig med deg i Union-saken, man skal tenke seg om godt og vel før man gitr direkte tilskudd til en ikke levedyktig bedrift. Men på genrell basis mener jeg kapitalisme trenger en fast hånd som kontrollerer at det ikke går ut av kontroll, i mine øyne gjør folk 2 fundamentale feil når de tror kapitalisme ordner alt (ikke direkte siktet inn mot deg).

 

1. Tror at konkurransen er helt fri i alle markeder, noe den i realiteten ikke er.

2. Tror at et selskaps maksimerte profitt alltid sammenfaller med det som er bra for kunden og samfunnet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei det er aldeles ikke herlig, vil du virkelig ha det slik som det er i USA?

6582488[/snapback]

 

Hadde satt pris på om du kunne argumentere litt. Vi har faktisk svært mye å lære av USA. Bush satt i 2003 ned skattene, noe som økte økonomien 20%. Såklart, det er mange aspekter av den amerikanske hverdag som kunne vært bedre, men man må ikke tro at automatisk blir USA om vi gjør en ting på "amerikansk vis".

 

Jeg er enig med deg i Union-saken, man skal tenke seg om godt og vel før man gitr direkte tilskudd til en ikke levedyktig bedrift. Men på genrell basis mener jeg kapitalisme trenger en fast hånd som kontrollerer at det ikke går ut av kontroll, i mine øyne gjør folk 2 fundamentale feil når de tror kapitalisme ordner alt (ikke direkte siktet inn mot deg).

 

1. Tror at konkurransen er helt fri i alle markeder, noe den i realiteten ikke er.

2. Tror at et selskaps maksimerte profitt alltid sammenfaller med det som er bra for kunden og samfunnet.

 

AtW

6582539[/snapback]

 

Ja, man må alltid ha noen til å dra i andre siden av tauet. Det er jeg helt enig. Men høyre-siden i Norge er ikke akkurat ekstreme når det gjelder den økonomiske delen. Takk for et innlegg med litt substans i forresten. Diskusjonen blir av en annen karakter når man argumenterer slik du gjør. :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Totalt idiotisk og ubegrunnet "artikkel".  Overksriften er rett og slett til å le av.

 

 

Mr. Dahl.

 

Jeg er nok ikke så skråsikker som du er her altså. David Montgomery er en råtass, og han skal nå øke effektiviteten i fra 7% til nær 15% noe som er rimelig mye i denne sammenhengen..

 

Så om at HW.no "tjener" penger i dag, så kan det være så alt for lite i forhold til hva Mecom Europe mener om inntjening. De skal nå allrede begynne å "slakte" trykkerier, i inntjeningens navn.

 

Videre så måtte Orkla låne Mecom nær 1 milliard for at dette salget skulle gå i orden, og dette skal betales tilbake + ett utbytte til aksjonærene som den godeste David allerede har lovt bort..

 

Så jeg vil nok i høyeste grad påstå at denne påstanden i fra ITpro.no kan det fort gå "troll i ord" i desverre.

6561435[/snapback]

Må si meg enig med Dahl her. En totalt innholdsløs artikkel som ikke forteller noe som helst nytt. Artikkelen har heller ikke noe å gjøre med hw.no direkte, selv om det står i overskriften. Hw.no er bare så vidt nevnt på slutten. :nei:

 

Angående hw.no's skjebne, håper og tror jeg at det ikke vil få noe særlig med konsekvenser, ettersom de ikke er en så veldig stor del av Orkla/Mecom. Det er vel mer de store avisene som vil merke noe, får vi håpe.

 

EDIT: Ang. nedleggelsen av Union, synes jeg det er synd at sånne bedrifter blir nedlagt, men når de ikke lønner seg, er det klart at det mest fornuftige er å legge ned. Det som er synd, er at det ikke lønner seg å drive slike bedrifter her i landet, men det er det dessverre vanskelig å gjøre noe med, ettersom det er så mye billigere i utlandet.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...