Gå til innhold

PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234
Drålig formulert av meg. Navnet er godt og beskrivende, men det passer ikke til forkortelsen.

 

PHP-forkortelsen er en ironi basert på seg selv. Hypertext preprocessor. HPP er det direkte forkortet, men gjort om til hva pre-prosesser egentlig er, gir det fortkortelsen PHP. Det er logisk, og passer fortkortelsen helt ypperlig, selv om det for vanlige dødelige aldri vil fremstå hvorfor.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Drålig formulert av meg. Navnet er godt og beskrivende, men det passer ikke til forkortelsen.

 

PHP-forkortelsen er en ironi basert på seg selv. Hypertext preprocessor. HPP er det direkte forkortet, men gjort om til hva pre-prosesser egentlig er, gir det fortkortelsen PHP. Det er logisk, og passer fortkortelsen helt ypperlig, selv om det for vanlige dødelige aldri vil fremstå hvorfor.

6432108[/snapback]

Det har aldri slått meg. Interessant. :)

Lenke til kommentar
Drålig formulert av meg. Navnet er godt og beskrivende, men det passer ikke til forkortelsen.

 

PHP-forkortelsen er en ironi basert på seg selv. Hypertext preprocessor. HPP er det direkte forkortet, men gjort om til hva pre-prosesser egentlig er, gir det fortkortelsen PHP. Det er logisk, og passer fortkortelsen helt ypperlig, selv om det for vanlige dødelige aldri vil fremstå hvorfor.

6432108[/snapback]

 

PHP er eit sokalla rekursivt akronym. PHP = PHP: Hypertext Preprocessor. I datanerd-verda er dette ein populær måte å lage forkortingar på (Wikipedia).

 

Er den XAMPP pakken, når man får endret en del på passord og annen sikkerhet, sikker nok til å brukes på en server ut mot internett?

6432503[/snapback]

 

XAMPP ut av boksen er ikkje sikker nok (les åtvaringane på nettsidene), men med litt justeringar er det visst enkelt å herde installasjonen.

 

 

Chris

Lenke til kommentar
(...)

Når man skriver en guide så er det greit å ha alt riktig.

6398467[/snapback]

Du har helt rett! Lei flause. Flott at folk holder meg i ørene. ;)

6398511[/snapback]

 

Enda ein ting som kanskje bør rettast opp: include og include_once gir ingen feil, men kun åtvaringar. Ei side vil genererast utan feil dersom ei fil ikkje kan inkluderast. Det er følgene av manglande inkludering som kan gi feil.

 

Enkelte oppsett loggfører ikkje ein gong åtvaringar, kun feil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
i dag står PHP for "PHP: Hypertext Preprocessor". Dette er noe så sært som en rekursiv forkortelse, dvs at den første bokstaven i forkortelsen står for selve forkortelsen... forvirrende?

6398741[/snapback]

 

PHP er eit sokalla rekursivt akronym. PHP = PHP: Hypertext Preprocessor. I datanerd-verda er dette ein populær måte å lage forkortingar på (Wikipedia).

6459274[/snapback]

 

 

...begge postene fra denne tråden :p hehe

Lenke til kommentar

Meget fin artikkelserie. :thumbup:

 

Jeg har forøvrig en kommentar angående installeringen av PHP/Apache, som i allefall gjelder for oss Windowsbrukere (Windows XP Home om ikke annet).

 

Man vil kjøre seg fast i installasjonen dersom man benytter den nyeste versjonen av Apache (2.2.x) og foretar en manuell installasjon av PHP som forklart i artikkelen, da Apache kommer med en feilmelding i forbindelse med PHP når man prøver å starte serveren. Feilmeldingen forteller forøvrig ingenting om hva grunnen er, det står bare at oppstarten har feilet. :ohmy:

 

Feilen skyldes ikke at det står noe feil i artikkelen her i HW, bare så det er sagt, det ser ut til å skyldes at den nyeste versjonen av Apache ikke uten videre er kompatibel med den nyeste versjonen av PHP (på Windows XP Home i allefall). Her er et utdrag fra en forumpost på php.net som forklarer hva som forårsaker problemet:

If you use Apache 2.2.x, the included DLLs (php4apache2.dll and php5apache2.dll) will not work for you as they are specific to the Apache 2.0.x API. There is an open bug report to address this issue but if you can't wait then go to the following URL and download an appropriate DLL for Apache 2.2.x:

 

* http://apachelounge.com/

 

The PHP Group does not endorse this site but it appears useful, so use it :-)

Her er en direktelink til siden med denne forumposten.

 

Løsningen inntil videre er stort sett å laste ned en oppdatert versjon av php5apache2.dll, slik at man får en utgave som støtter Apache 2.2.x, det står litt om fremgangsmåten med link og slikt på apachelounge.com.

 

Helt konkret finnes informasjonen om dette her, med nedlastingslinker og hele pakken. Jeg støtte på nettopp dette problemet selv, men fikk det til å fungere etter å ha fulgt instruksene på denne nettsiden. Dette bør kanskje nevnes i artikkelen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Meget fin artikkelserie.  :thumbup: 

 

Jeg har forøvrig en kommentar angående installeringen av PHP/Apache, som i allefall gjelder for oss Windowsbrukere (Windows XP Home om ikke annet).

 

Man vil kjøre seg fast i installasjonen dersom man benytter den nyeste versjonen av Apache (2.2.x) og foretar en manuell installasjon av PHP som forklart i artikkelen, da Apache kommer med en feilmelding i forbindelse med PHP når man prøver å starte serveren. Feilmeldingen forteller forøvrig ingenting om hva grunnen er, det står bare at oppstarten har feilet.  :ohmy:

 

Feilen skyldes ikke at det står noe feil i artikkelen her i HW, bare så det er sagt, det ser ut til å skyldes at den nyeste versjonen av Apache ikke uten videre er kompatibel med den nyeste versjonen av PHP (på Windows XP Home i allefall). Her er et utdrag fra en forumpost på php.net som forklarer hva som forårsaker problemet:

If you use Apache 2.2.x, the included DLLs (php4apache2.dll and php5apache2.dll) will not work for you as they are specific to the Apache 2.0.x API. There is an open bug report to address this issue but if you can't wait then go to the following URL and download an appropriate DLL for Apache 2.2.x:

 

* http://apachelounge.com/

 

The PHP Group does not endorse this site but it appears useful, so use it :-)

Her er en direktelink til siden med denne forumposten.

 

Løsningen inntil videre er stort sett å laste ned en oppdatert versjon av php5apache2.dll, slik at man får en utgave som støtter Apache 2.2.x, det står litt om fremgangsmåten med link og slikt på apachelounge.com.

 

Helt konkret finnes informasjonen om dette her, med nedlastingslinker og hele pakken. Jeg støtte på nettopp dette problemet selv, men fikk det til å fungere etter å ha fulgt instruksene på denne nettsiden. Dette bør kanskje nevnes i artikkelen?

6590064[/snapback]

 

Det problemet slet jeg med, etter et par restarter stengte jeg det meste av prosesser, blant annet skype, og etter det har det fungert som gull :hmm:

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...