Gå til innhold

Forpliktelser ved salg av brukt utstyr på nett


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg har litt småtteri som jeg har planer om å selge, f.eks på qxl. Dette dreier seg om et par ting bl.a en subwoofer til bil og en laptop ++.

 

Jeg vet at ved handel av f.eks laptop over nett så har du 2ukers returrett. Gjelder dette når jeg evt selger min gamle på qxl ?

 

Er det noen andre forpliktelser jeg måtte ha overfor en evt kjøper. Jeg vet at en evt annonse må overenstemme med produktet osv, men utover dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det betyr vel ganske greit at hvis det skjer noe kan brukeren reklamere til deg, og du er forpliktet til å fikse saken.

6392750[/snapback]

 

Bare om det er noe som ikkje var beskrevet i anonsen/auksjonen!!

 

så "Nero Burningwr00m"

eg anbefaler deg og skrive alt så nøyaktig som mulig!!

Lenke til kommentar
Det betyr vel ganske greit at hvis det skjer noe kan brukeren reklamere til deg, og du er forpliktet til å fikse saken.

6392750[/snapback]

 

Bare om det er noe som ikkje var beskrevet i anonsen/auksjonen!!

 

så "Nero Burningwr00m"

eg anbefaler deg og skrive alt så nøyaktig som mulig!!

6392788[/snapback]

 

Hva mente du med det?

Er det mangel så vil selger hefte for det. Dersom det er villedende beskrivelse så havner det under mangel det også.

Lenke til kommentar
Det betyr vel ganske greit at hvis det skjer noe kan brukeren reklamere til deg, og du er forpliktet til å fikse saken.

6392750[/snapback]

Ok, det er jo greit nok :) Hvor lenge varer denne forpliktelsen da? Er det tre års reklamasjonsrett til MEG ?

 

Utover dette så er det ingenting mer?

Lenke til kommentar
Dog er heftet ved kjøpsloven og kjøper kan reklamere ovenfor deg, eller bakenforliggende ledd via springende regress.

6392606[/snapback]

Hva kalte du dyret? Skjønnte ikke det der jeg :no:

Det første var greit :)

6392623[/snapback]

 

springende regress?

 

At ansvaret for manglen overføres til den personen/bedriften DU kjøpte fra, så fremt du kunne hevde samme mangel ovenfor det leddet. Er det forbrukerkjøp så kommer forbrukerkjøpsloven sine bestemmelser til anvenendelse ovenfor det leddet.

Lenke til kommentar
Det betyr vel ganske greit at hvis det skjer noe kan brukeren reklamere til deg, og du er forpliktet til å fikse saken.

6392750[/snapback]

Ok, det er jo greit nok :) Hvor lenge varer denne forpliktelsen da? Er det tre års reklamasjonsrett til MEG ?

 

Utover dette så er det ingenting mer?

6392800[/snapback]

 

2 år om varen er ment å vare så lenge, og 5 om lengre. I praksis vet ca niks nida av norges befolkning om disse bestemmelsene og tror at når de kjøper på nettet (brukt) så har de ingen rettigheter og ved salg så har ingen rett å kreve noe av dem.

Lenke til kommentar

De fleste butikker vrir seg unna garantier ved å overlate problemet til produsenten - hvis de kan gjøre dette burde vel en privatperson også kunne gjøre det?

 

Eks: Du står i butikken og klager på den et år gamle sony- eller ipodspilleren og får beskjed om å selv klage til produsenten.

Endret av monodonk
Lenke til kommentar
De fleste butikker vrir seg unna garantier ved å overlate problemet til produsenten - hvis de kan gjøre dette burde vel en privatperson også  kunne gjøre det?

 

Eks: Du står i butikken og klager på den et år gamle sony eller ipod spilleren og får beskjed om å selv klage til produsenten.

6392840[/snapback]

 

er begrenset hvor lenge enkelte gidder. Selger du til meg, og gjør det så får du en klage hos forbrukerrådet og sak hos FTU.

Butikkene satser på viljestyrken til mennesket. Noen er drittsekker og påstelig, ergo gidder å ta saken videre, andre ikke.

Lenke til kommentar

Beveger meg litt på tynn is her nå. Men ved kjøp privat -> privat så er det kjøpsloven som regulerer forholdet og der har man vel ikke 2 år evt. 5års reklamasjonsrett. Men ved springende regress så kan din kjøper henvende seg til butikken du kjøpte det i og kreve reklamasjonretten sin (2 evt 5 år). Men uansett så gjelder dette fra datoen du kjøpte produktet.

 

Hvis det er en mangel ved varen som du burde vist om og ikke har opplyst om så kan han kreve varen utbedret eller pengene tilbake.

 

Hvis noen mener jeg har feil så vil jeg gjerne se henvisninger til lovdata.

 

Eksempel: Min onkel kjøpte en brukt bil, på vei hjem så stoppet bilen og det viste seg at den var tom for olje = ødelagt motor.

Personen han kjøpte den av nektet å dekke noe. Endte med at onkel fikk dekket alt etter mye om og men med advokater.

Lenke til kommentar

Uten å ta stilling til hva som er loven og hva som er den korrekte fremgangsmåten i slike saker - så mener jeg vel strengt tatt at det må være mulig å bruke skjønn og sunn fornuft i slike saker. Det er jo i enkelte tilfeller svært upraktisk å sende en vare tilbake til privatselger for at han deretter skal vidersende varen til produsenten for å klage.

Lenke til kommentar
Beveger meg litt på tynn is her nå. Men ved kjøp privat -> privat så er det kjøpsloven som regulerer forholdet og der har man vel ikke 2 år evt. 5års reklamasjonsrett. Men ved springende regress så kan din kjøper henvende seg til butikken du kjøpte det i og kreve reklamasjonretten sin (2 evt 5 år). Men uansett så gjelder dette fra datoen du kjøpte produktet.

6392983[/snapback]

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte det der??

Lenke til kommentar

Kan bekrefte som flere sier her at handel mellom private blir regulert av kjøpsloven. Man må også huske på at avtaleloven spiller inn.

 

Som det blir nevnt kan selger redusere sin risiko ved å opplyse om at tingen selges "som den er". Dette må være presisert for at det skal gjelde, gjerne i salgsannonsen.

forbeholdet at tingen selges "som den er" gjelder kun dersom selger ikke bryter med kjøpsloven §19.

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når (a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

 

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...