Gå til innhold

Annet enn spill til DS?


Anbefalte innlegg

Har ikke akkurat tenkt til å kjøpe de UMD-filmene, tenkte mer på å legge filmer over på Memory sticken! :)

6406167[/snapback]

Det krever vel en PSP som takler å kjøre homebrew, eller klarer den å håndtere enkelte formater uten softmodding?

6408458[/snapback]

:!:

 

Bare bruk pspvideo(konverter) å legg det over på memorysticken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har litt lyst på en av de bærbare spillkonsollene, altså; PSP eller Nintendo DS Lite.

PSP er jo interessant med tanke på at man bare kan legge inn musikk og film på minnekortet, og det blir som en bærbar mediaspiller samt at det er en del kule spill til den. Men jeg lurer på om man kan gjøre det samme på DS? Jeg har sett et sted at det er et minnekort til den også, men kan man bruke det på ca. samme måte som PSP gjør det?

 

MVH

 

Martin-sama

6391609[/snapback]

 

I utgangspunktet så har ikke Nintendo DS støtte for minnekort, men det er laget diverse adaptere som åpner for nye muligheter. Jeg har selv kjøpt "M3 Adapter" i SD-versjon. Dette åpner for muligheter til å spille NDS og GBA rom-filer (spill altså), lese txt-filer, vise bmp-filer og spille av videoklipp. Videoklippene må riktignok konverteres til et sært format og bilderaten er begrenset til 15 fps. Med andre ord kjøper du ikke Nintendo DS for å se på film. Husk bare at du må ha en såkalt "passkey" for å spille NDS rom-filer. Dette fulgte med når jeg kjøpte M3-adapteret fradigistore digistore.no . Ja du leste riktig, totalt er prisen høyere enn for Sony PSP...

 

 

Når det er sagt så må filmklipp som skal spilles av på Sony PSP også konverteres til et memory stick-format. Sony har med andre ord sørget for at oppløsningen er vesentlig lavere enn på UMD-filmer. Mulighet for homebrew er ikke lengre et argument siden alle nye PSP-konsoller selges med firmware-versjon 2.6 eller høyere. Med 2.6 har man svært begrensede muligheter for homebrew (noe som innebærer at du er nødt til å starte GTA: Liberty City Stories, for å så laste et lagret spill som da er programvaren du ønsker å kjøre). Programvareutvalget er i dette tilfellet så begrenset at det etter min mening ikke lengre er noen vits å kjøpe PSP for å ha denne muligheten.

 

Jeg har både Sony PSP og Nintendo DS. Det er liten tvil om at jeg bruker Nintendo DS mest. At grafikken ikke er like bra spiller ingen rolle for meg, siden spillene er flere og bedre. Det er klart at det er mye kulere å spille ridge racer og Need for Speed: Most Wanted på PSP, men når jeg spiller GTA: Liberty City Stories, Battlefront 2 og det spillet hvor man er en superpurk som hopper fra bil til bil er det tre ting som er klart: Nintendo DS ville ikke klart å vise så bra grafikk, grafikken på PSP er fortsatt ræva og så har vi styringen; ingenting er som å være på grensen til å mose konsollen, knekke den i tusen biter, kaste dritten ut av vinduet, helle bensin på restene og tenne på - i raseri over å tape pga. elendige kontroller.

 

Hvis du skal følge mitt råd, bør du kjøpe Nintendo DS. Uansett så bør du for all del ikke se deg blind på grafikk og forkaste Nintendo DS uten å i det hele tatt ha prøvd begge konsollene over en periode på et par uker. Sony PSP vil alltid gi det beste førsteinntrykket fordi den har skjermstørrelsen og utseendet på sin side!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å se film på DS eller PSP skjønner ikke jeg. Skjermen er LITEN. Nå kan det ha noe med at jeg blir kvalm av å lese/spille i baksetet på en kjørende bil/buss.

 

Jeg har sagt det mange ganger før, gå etter spillene. Jeg har f.eks. kjøpt 4 PS2 spill uten å eie konsollen. Jeg låner konsollen av en kamerat og satser på å kjøpe en brukt en. Spillene MÅTTE bare prøves og de har vært i toppklasse, angrer ikke et sekund. Jeg har enda ikke mange nok slike spill til PSP som jeg vil prøve, bortsett ifra Loco Roco. På DS var det Advance Wars som var min kjøpstrigger. Selv om det bare er 1 spill så er det såpass bra at det var verdt hele DS'en. I tillegg så slapp jeg å kjøpe min egen GBA til Fire Emblem spillene mine. Nå har jeg 6 DS spill og både jeg og dama koser oss med å spille. Gleder meg til Opera greia, tenk å bare surfe på nett med å bare slenge opp DS'en?

 

Som opticom sa, DS har ikke noe "out of the box" minnekortleser. Her er noen linker til min DS med "V8 motor" ;-). Men dette som vises i bildene er neppe noe problem for en PSP med homebrew muligheter, visst noen skulle lure.

 

http://austheim.biz/bilder/Fra%20digitalkamera/HPIM0340.JPG

http://austheim.biz/bilder/linuxhel.jpg

http://austheim.biz/bilder/DOTTclose.jpg

Lenke til kommentar

Hmm.

 

Piltastene er alt for "mushy", jeg får jævlig vondt i tommelen av å holde inn B(gi gass på mario kart, holder jeg bare litt så stopper jeg.)

Jeg har en rød stuck piksel.

skjermen er litt løs.

for ikke å snakke om FINGERMERKER, tre ganger verre enn pspen.

Og spillene er ikke nok for å beholde den.

 

 

Den blir solgt ja, og kjøpt ny tlf/ny deksel til pspen.

Lenke til kommentar
Å se film på DS eller PSP skjønner ikke jeg. Skjermen er LITEN. Nå kan det ha noe med at jeg blir kvalm av å lese/spille i baksetet på en kjørende bil/buss.

 

Jeg har sagt det mange ganger før, gå etter spillene. Jeg har f.eks. kjøpt 4 PS2 spill uten å eie konsollen. Jeg låner konsollen av en kamerat og satser på å kjøpe en brukt en. Spillene MÅTTE bare prøves og de har vært i toppklasse, angrer ikke et sekund. Jeg har enda ikke mange nok slike spill til PSP som jeg vil prøve, bortsett ifra Loco Roco. På DS var det Advance Wars som var min kjøpstrigger. Selv om det bare er 1 spill så er det såpass bra at det var verdt hele DS'en. I tillegg så slapp jeg å kjøpe min egen GBA til Fire Emblem spillene mine. Nå har jeg 6  DS spill og både jeg og dama koser oss med å spille. Gleder meg til Opera greia, tenk å bare surfe på nett med å  bare slenge opp DS'en?

 

Som opticom sa, DS har ikke noe "out of the box" minnekortleser. Her er noen linker til min DS med "V8 motor" ;-). Men dette som vises i bildene er neppe noe problem for en PSP med homebrew muligheter, visst noen skulle lure.

 

http://austheim.biz/bilder/Fra%20digitalkamera/HPIM0340.JPG

http://austheim.biz/bilder/linuxhel.jpg

http://austheim.biz/bilder/DOTTclose.jpg

6500728[/snapback]

 

Dette så jo helt konge ut :). Å spille gamle klassikere som Monkey island på DS, må jeg prøve. Kunne du fortalt litt om hvordan man får dette til? Hva trenger man av hardware? Fungerer det med DS lite også?

Lenke til kommentar
Dette så jo helt konge ut :). Å spille gamle klassikere som Monkey island på DS, må jeg prøve. Kunne du fortalt litt om hvordan man får dette til? Hva trenger man av hardware? Fungerer det med DS lite også?

6530921[/snapback]

Yarr, det er mye som må til. Her er lista:

 

1. Få DS'en til å kunne kjøre homebrew

 

http://www.dslinux.org/wiki/Running_Homebrew (har også mye annet relatert info)

MERK: Quote: "However installing it voids your warranty and if you mess it up you brick (make useless) your DS."

Dette gjelder visst du flasher firmwaren til DS'en for godt (slik jeg har gjort)

 

2. Få en form for media som den kan lese

 

http://www.lik-sang.com/info.php?category=...oducts_id=3983&

MERK: Det finnes mange forskjellige adaptere, men det er ikke all homebrew som fungerer på alle adaptere. Det er opp til programmereren å legge til støtte. Jeg har linket til den jeg bruker selv, så den fungerer. Den er gammel og har stor støtte blandt adaptere som ikke er basert på GBA-flashcart.

 

+ Minnekort (Compact Flash i mitt tilfelle)

 

3. Finn homebrew, som f.eks. på denne sida:

http://nintendo-ds.dcemu.co.uk/

---> http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=24101

ScummVM DS v0.6

Quote: "Added support for Supercard SD and M3 SD."

 

Så det er en del ting som må til... Har ikke testet på DS Lite, men har ikke hørt at det ikke er mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har psp, den blir brukt nesten bare til film og musikk. jeg bruker å kopiere over 24 episoder som jeg ser på buss til jobb som er genialt. jeg har aldri vært kresen med hva jeg ser filmer eller serier på så for meg er det ikke noe problem å bruke psp.

 

Men tror jeg skal kjøpe meg en ds snart, er mange spill til det som ser ganske bra ut, og det er ikke noe serlig med spill til psp som frister.

Men psp har helt klart gjort det mye enklere å få sett alle filmer og tv serier jeg vil se. Venter spent på Final fantasy til psp, får se om det blir bra, men ellers er det få spill til psp som frister meg

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det er noe helt spessielt med nintendo spill når du spiller dem sammen med andre mennesker, følelsen du får når du sender et rødt skjell(mario kart) på sidemannen bare et par meter fra mål er noe jeg ikke tror er mulig å gjennskape på noen annen konsoll :p.

 

Selv om jeg ofte synes at DS-spillene mine kan bli litt grunne og kjedelige i singleplayer, så brilljerer de når du spiller mot andre mennesker.

 

Men om jeg skal komme med litt kritikk så er det at jeg synes at wifi-løsningene hittils har vært ganske skuffende. Det er bla ofte umulig å kommunisere med de du spiller mot (hva er et spill uten litt vennelig trashtalk?), noe som gjør at det hele blir litt for annonymt. Dette er også en av grunnene til at det er til å foretrekke at du sitter i samme rom som de du spiller mot.

Lenke til kommentar
Det er noe helt spessielt med nintendo spill når du spiller dem sammen med andre mennesker, følelsen du får når du sender et rødt skjell(mario kart) på sidemannen bare et par meter fra mål er noe jeg ikke tror er mulig å gjennskape på noen annen konsoll :p.

 

Selv om jeg ofte synes at DS-spillene mine kan bli litt grunne og kjedelige i singleplayer, så brilljerer de når du spiller mot andre mennesker.

 

Men om jeg skal komme med litt kritikk så er det at jeg synes at wifi-løsningene hittils har vært ganske skuffende. Det er bla ofte umulig å kommunisere med de du spiller mot (hva er et spill uten litt vennelig trashtalk?), noe som gjør at det hele blir litt for annonymt. Dette er også en av grunnene til at det er til å foretrekke at du sitter i samme rom som de du spiller mot.

6786569[/snapback]

 

Jepps, savner dette litt jeg også.. men dette blir forhåpentligvis bedre etter vert. Vet at metroid prime hunters støtter voip, men bare med folk på friends lista :)

 

Tenker at strategispill eller spill med litt lavere tempo kan funke bedre med chat funksjoner.

 

Virker som det kommer mange kule RPG'er til ds'en framover, håper på en liten renesanse når det gjelder pick n point spill, strategispill etc etc. Spilltyper som vil briljere på ds'en.

------------------

Litt om mine erfaringer med / oppfatingner av DS (Advarsel, dette ble en litt lang post :p )

Jeg digger min nintendo ds. Touchscreenen og de tingene den kan gjøre er på mange måter en liten preview av nintendos revolusjon i mine øyne. Digger at jeg kan ha skikkelig fps kontroll i metroid prime på en håndholt, og minispillene i New Super Mario Bros, er ypperlig underholdning når du har et kvarter å slå i hjel. (håper på flere sånne minispill framover, med like god kvalitet)

 

Har lest litt om hvordan mario 3on3 basketball skal styres, høres faktisk veldig lovende ut det også. ;)og FF-III remaken skal vist være litt av en perle.

 

Og med sin brilliante skjerm har ds-lite'n ført til en liten renesanse når det gjelder mine gamle gba spill. Har gravd dem fram, og det å spille dem på en god baklyst skjerm istedet for min gamle orginale GBA gir dem nytt liv. Eneste minuset på den fronten er vel at ds'en ikke støtter GBA link, så ingen multiplayer.

 

Nå sitter jeg å venter på min m3 og passcard fra digistore, den skal komme i posten i dag. :dribble:

 

Mine (litt tynne) erfaringer med PSP

Sønnen til søskenbarnet mitt har en psp, og joda den virker imponerende med tanke på grafikk, skjerm, interface, etc.. men det blir bare de samma spillene som vi har sett på konsoll i en årrekke men i mindre format.

 

På ds'en har vi muligheter til å se helt nye ting. (noe f.eks brain age vitner om :) ) og det kan jo ikke være uten grunn at ds'en har solgt vanvittig mye også til grupper som ikke tradisjonelt kjøper konsoller... (igjen nintendos revolusjon)

 

Min konklusjon

Så, hvis grafikk er viktig for deg, og du liker tradisjonell konsoll gaming, er nok psp den maskinen som passer deg best.

 

Hvis du har lyst på noe nytt, og ikke lett lar deg imponere av konsoll spill (Kanskje er du en PC gamer som meg?) så er DS en bedre valg i mine øyne.

 

For meg ble valget enkelt, (Det hjelper kanskje litt at jeg har vert nintendo fan i mange år, så spill som zelda, mario og megaman frister ekstra) men jeg ønsker ikke her å framstå som noen fanboy som dømmer psp'en nedenom og hjem. PSP er en kraftig og imponerende maskin, som nok dekker mange gameres behov. Det kommer litt ned til hva du ser etter i en maskin.

 

Jeg anbefaler deg å gjøre som mange her har sagt. Prøv begge maskinene, prøv flere spill på hver. Finn ut hvilke spill som er de bedre på hver av maskinene og be om å få prøvd dem.

Note til psp fanboys; jeg prøver ikke å rakke ned på PSP'en her og teksten blir vinklet mot DS'en mest fordi det er den jeg har mest erfaringer med og fordi jeg erlig må innrømme at jeg ble veldig imponert over den. PSP'en har helt klart sine fordeler, og jeg ønsker ikke å være bidragsytende til noen A vs B krig.

EDIT: Prøvde å gjøre innlegget litt mere lesbart.

EDIT2:Så nå at digistore hadde sendt ut pakken

NOTE2: Ser nå at topic ikke er det jeg trodde den var... :blush: jaja jeg lar posten stå lell, den er jo litt inne på hva diskusjonen gikk over til.

 

Svar til trådstarter: Hvis homebrew ikke er aktuelt for deg, og du vil bruke maskina til mere enn spill, er nok DS uaktuellt... Eneste jeg vet er at det kommer en MP3 spiller og En browser til DS'en.(begge "officielle, dvs du trenger ikke hacke DS'en. Og at de i japan har tv tuner til den.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

hei!

 

hører dere har problemer med dette emnet,

jeg er en gutt på tolv år og har DS lite og DSi.

jeg har M3 brikke til begge to og det funker bra som både musikk spiller og mediaplayer og man kan også laste ned PDA ad til dem så man kan skrive notater og gjøre andre PDA ting på den. man kan også laste ned spill så man har en DS brikke til og spille mange spill på(antallet kommer an på hvor stor SDHC brikke du har).

 

jeg har selv lastet ned mange spill via thepiratebay.com

ved bruk av Utorrent.

slike brikker kan kjøpes her:

 

modnet.no

 

og info om disse brikkene kan dere finne her:

 

M3adapter.com

 

de brikkene jeg har er som følger:

 

M3ds real

 

og

 

M3i zero

 

så det er bare tull om at alt blir ræva når du bruker M3brikker.

 

Så jeg vil helst anbefale DS eller DSi + M3i zero.

 

 

Hilsen Sebastian :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...