Gå til innhold

Lyric til rap-låt.


Klauz

Anbefalte innlegg

Klauz: Trenger jeg si mer? Hvis du skal skrive tekster, må du vel nesten vite hva du driver med før du seter i gang?

6406360[/snapback]

han har jo sikkert hørt på endel rap før han skrev denne teksten. Hva annet kan han gjøre? Utentatt å skrive og øve..

6407362[/snapback]

Så du mener at rap er svada? Vil da si at det er ganske dype tekster for eksempel av Eminen. Man skal være begavet for å kunne skrive gode tekster. Det er ikke noe som ligger for hvem som helst, og jeg regner med at når man legger ut en slik tekst på et forum så er det fordi man vil ha konstruktiv kritikk?

 

Hvis trådstarter ikke har noe budskap i teksten, fatter jeg ikke hvorfor han i det hele tatt skriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker ikke om kryptiske budskap som i dikt av Sigurd Obstfelder.

De aller fleste som skriver tekster, har noe de vil si. Det kan være samfunnskritikk, humor, om kjærlighet eller aggresjon, for å ta noen eksempler. En tekst uten mening er jo helt meningsløst. Da kan man like så godt grynte eller tralle til sangen i stedet for å synge. Og rap er da vitterlig en musikkform hvor folk virkelig har noe å si med tekstene.

Lenke til kommentar
tror du virkelig eminems første rap var en veldig dyp og meningsfull rap? Ikke all musikk har et budskap, kan jo skrive sanger for morro skyld. Alt trenger ikke være så seriøst..

6408438[/snapback]

 

nja MEN det ligger noe bak alle sanger. spess sanger med stemmer. altså pop, rock, rap osv osv. vet ikke om mange som bare lager en tekst for morro skyld.

Lenke til kommentar
(...) En tekst uten mening er jo helt meningsløst. Da kan man like så godt grynte eller tralle til sangen i stedet for å synge. Og rap er da vitterlig en musikkform hvor folk virkelig har noe å si med tekstene.

6408955[/snapback]

 

ja og nei

 

En viktig del av rap er battlehymes, som går ut på å snakke om hvor bra man selv er og om hvor dårlige andre er. Det er ikke noe galt i å skrive en raptekst uten innhold, så lenge man gjør det på en bra måte. Et eksempel på dette, et vers av Big L:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

My crew be deliverin hot lead when gats are clenched

Rappers I jack and lynch

Nobody can fuck with the way I be killing the shit in rap events

Big L is the nigga you expect

To catch wreck in any cassette deck

I'm so ahead of my time, my parents haven't met yet

I'm feeling like Billy Bathgate

My rap style is past great

I love to fuck a bitch from the back and watch her ass shake

I probably got your mommy strung

Niggaz hear me and take more notes than Connie Chung

My clan plans to get Guillianni hung

Never had a gassed head

Got loot cause I stash bread

Try to tax and I'ma beat your fagot ass half-dead

I stomp white cops till the life stops

For a low price hops

Cause my blood is colder than an ice box

On 1-3-9 you don't want a block war

Cause my crew will kill a nigga from the lobby to the top floor

And every time a mack eleven bucks

I'm killing at least seven ducks

I never was a follower of Reverend Butts

The bitch type I dislike, I'm rougher than a fist fight

All chicks ain't shit, ain't no such thing as Miss Right

So we can never be a couple hun

Fuck love, all I got for ho's is hard dick and bubble gum

And clown emcee's I be attacking quick

I'm on some rappin shit and some car jackin shit

I ran up on this nigga name Mac in a black ac

And put the gat to his cap, click-clack

Sorry jack but get up out of that

My 38 works great, so make a mistake and hesitate

I can't wait to demonstrate this nickel plat

He didn't listen to what I was speakin

He started reaching

So I left him sleepin with his temple leaking

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er mange kule rap-låter uten mening.

 

Ta Lil Jon for eksempel.

Mening og dype tekster: nei!

Kul musikk: ja!

 

:D

6414725[/snapback]

Eller Onkel Afro, rap på dialekt som handler om helt psycho ting, men som likevel er noe bedre gjennomført en mye av det som selger i dag. :)

Perfekt Gangster er den beste rappen hans, synes jeg.

 

Men, men, litt on topic her. Helt ærlig synes jeg teksten deres var en stor klisjé som mangler alt som heter originalitet. Som nevnt tidligere var det fint lite rim og flow i teksten, det er viktig i rap, da alt ligger i rytmen.

 

Å bruke interne stedsnavn osv er vanlig også i rap-industrien, og kan sikkert slå an på norsk, da norsk rap selger bedre om rapperne er fra bygde-Norge.

 

Keep up the work.

Lenke til kommentar

Det er helt ålreit med en diskusjon, men hold den til temaet. Hvorvidt noen burde lese nettikette eller ikke er irrelevant. Trådstarter ønsket feedback på teksten. Da gir dere han det.

 

For å svare trådstarter: Problemet slik jeg ser det er at dette har vi hørt så mange ganger før. Selv om dere prøver å vri på "trenden" ved å disse dere selv var ikke dette noe jeg fikk med meg før du selv sa det etterpå. Det sier et og annet om hvor godt teksten klarte å holde på min interesse. Uansett om en tekst har et budskap eller ikke, må den holde på interessen til lytteren. Hvis ikke kunne dere like gjerne fjernet rappinga og bare spilt beaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...