Gå til innhold

Ny HTPC - forlag til komponenter


Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på finne deler til en ny HTPC. Denne skal kobles opp mot en plasma som viser 720p og en surroundreceiver. PCen skal hovedsaklig brukes til musikk, film og TV. Jeg tror ikke den kommer til å bli brukt spilling (untatt nettpoker, som vel neppe er særlig krevende) men jeg kan jo ikke utelukke det. Spilling blir i alle fall ikke noe primært satsningsområde.

 

De mest krevende oppgavene blir vel visning av film i 1080i som nedskaleres til 720p og eventult samtidig opptak av TV-program fra en eller to kanaler.

 

Jeg har bygget en del PCer opp gjennom årene, men har ikke fulgt med i utviklingen de siste 2 årene. Jeg er for å si det mildt litt usikker på disse nymotens komponentene...

 

Etter en dag med iherdig googling og oppdatering av datakunnskaper ligger oppsettet per i dag an til å bli som følger:

 

Hovedkort:

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320228

 

For lyd kommer jeg til å bruke S-pdif passtrough fra dette til receiver og regner med at dette blir bra. Fint at kortet har både optisk og coax ut. Dessuten er jeg en av sikkert få som kommer til å bruke begge nettverksportene.

 

Prosessor

Den største AMD Athlon 64 AM2 som jeg har råd til. Venter i spenning på å se de nye prisene som er ventet i slutten av juli. Kommer til å gå for viftekjøling.

 

skjermkort

Inntil videre har jeg sett på dette:

XFX GeForce 7600GS 256MB DDRII eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 500/900Mhz

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319312

 

Geforce 7600GS eXtreme Edition er høyt klokket og har passiv kjøling. Trolig blir dette erstattet av et tilsvarende eller bedre kort med HDCP-støtte om dette er tilgjengelig når AMD har senket prisene. Har innsett at HDCP trolig er et smart valg nå når Blue-ray og HD-DVD slippes. Tipper at en slik spiller til PC ikke kommer til å koste all verden, så da er man vel avhengig av HDCP-støtte i skjermkortet for å kunne se BR eller HDDVD? Riktig?

 

I forhold til de største GeForce-kortene så manglet dette kortet støtte for "Inverse Telecine" og "Bad Edit Correction" på HD-materiale. Vet ikke hva dette er, men er det noe man vil savne?

 

Harddisk

En eller flere Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM. Har lest at disse er stille og gode.

 

TV-kort

Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314511

 

Har lest at dette er det beste TV-kortet på markedet. Jeg velger å prioritere TV-kort ettersom jeg ønsker å se TV gjennom PCen med oppskalering til plasmaens oppløsning. Scaleren på plasmaen min er ikke den beste. Kom gjerne med forslag til annet TV-kort dersom andre er bedre.

 

Kabinett

Her er jeg i tvil men heller mot Silverstone SST-LC20 HTPC.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321126

 

Dette er et stort kabinett, noe som er et must ettersom jeg kommer til å velge et oppsett med CPU-vifte. Jeg trenger da en del kabinettvifter for å unngå støy. (Mange vifter med lav omdreining flytter mye luft slik at kabinettemperaturen holdes nede, noe som igjen muliggjør en stille CPU-vifte. Min erfaring er at dette er billigste måte å bygge lydløst.)

 

kabinettet kan også leveres med en 7" LCD skjerm, men pga høy pris kommer jeg trolig til å gå for kabinettet uten LCD og kjøpe en en liten ekstern LCD som festes på et smart sted. på den måten slipper jeg og slå på plasmaen for musikkavspilling. Bruker Xbox media center i dag og har merket ulempen med å måtte slå på tv hver gang man skal lytte til musikk. Når Tven står på blir den dessuten ofte et blikkfang.

 

Mus/tastatur

Zippy RF-620.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317432

 

Dette ser ut som et lite og bra tastatur. Vet ingen ting om det utenom det jeg har lest på komplett sine sider. Regner med at det ikke blir problemer med rekkevidden som vil være ca 3 meter. Noe som har erfaringer med dette?

 

Minne

Her er jeg usikker. Det ene jeg lurer på er hvilken frontside busshastighet de ulike AMD AM2 prosessorene kjører på. Jeg trenger jo strengt tatt ikke ram som tåler høyere klokkefrekvenser enn det HK kommer til å kjøre på. (Regner ikke med å overklokke.) Hva med cas? Er det noe å hente på lavere latency på minnet når jeg ikke skal overklokke?

 

Lurer også på om jeg skal ha 1 eller 2 gig ram. Har skjønt at 1 gig er nok til en HTPC. Samtidig kan det tenkes at bruksområdene endres noe, og da kan kanske behovet for 2 oppstå. Tenkte derfor å gå for en brikke a 1 gig. Da mister jeg muligheten for "dual channel", men så vidt jeg forstår innebærer dette et ganske lite ytelsestap (var vel ca 1% på de eldre AMD CPUene). Synspunkter?

 

Strømforsyning har jeg. Den er bare 350w, men av god kvalitet, så jeg tester den. Blir det ustabilt får jeg vel heller investere i en større.

 

Jeg setter pris på om noen har innspill til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...