Gå til innhold

Hvordan dele en patisjon? Hvordan vil det virke?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående partisjonering..

 

- Hvilket program burde jeg bruke til å lage en partisjon? nevn noen som koster og noen gratis..

- Jeg har tenkt til å legge inn vista på den ene, den andre partisjonen med XP vil ikke merke dette? (tenker på hastighet osv)

- Det er bare å slå sammen pasrtisjonene etterhvert hvis jeg ikek vil ha vista på den lenger?

 

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Partition Magic, dos-versjonen. Har kun gode erfaringer med den. Windows-versjonen av pm opplever jeg som mer ustabil. Har også opplevd at dos-versjonen ikke har virket sammens med en sata-disk.

Den andre måten er å opprette partisjoner når du installerer windows.

 

Når du skal legge inn både xp og vista, så tror jeg du er nødt til å installere xp først. At du installerer to OS på samme maskinen vil ikke påvirke ytelsen :)

 

Jeg kan ikke vitsen med å legge sammen partisjonene når (hvis?) vista utgår, tenk om du senere ønsker å installere vista (eller linux) igjen. For å kunne slå sammen to partisjoner og i tilleg beholde all data så er du nesten nødt til å bruke et betal-program som partition magic.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Jeg har brukt Partition Magic, dos-versjonen. Har kun gode erfaringer med den. Windows-versjonen av pm opplever jeg som mer ustabil. Har også opplevd at dos-versjonen ikke har virket sammens med en sata-disk.

Den andre måten er å opprette partisjoner når du installerer windows.

 

Når du skal legge inn både xp og vista, så tror jeg du er nødt til å installere xp først. At du installerer to OS på samme maskinen vil ikke påvirke ytelsen  :)

 

Jeg kan ikke vitsen med å legge sammen partisjonene når (hvis?) vista utgår, tenk om du senere ønsker å installere vista (eller linux) igjen. For å kunne slå sammen to partisjoner og i tilleg beholde all data så er du nesten nødt til å bruke et betal-program som partition magic.

6388297[/snapback]

okei takker for det :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Om du skal slå sammen partisjonene, så bør du nok slette den med Vista på, og så utvide den med XP. Så slipper du at du får inn alle filene fra Vista inn i XP.

 

Men det er en bedre idé å fjerne Vista etter hvert og legge inn Linux.(som nevnt) Da må du formatére den for Ext2/Ext3. Om du trenger hjelp til slikt, så spørr i kategorien for Linux på forumet.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Jeg brukte i går kveld GParted LiveCD til å repartisjonere en disk som allerede var fullt okkupert av Windows (jeg skulle installere Linux). Dette er et gratisprogram.

 

Kan lastes ned her

http://gparted.sourceforge.net/

 

Latterlig lett å bruke, gir deg en mini-Linux med grafisk brukergrensesnitt som du booter direkte fra CD-rom. Vet ikke helt hvordan man får dual-boot med XP og Vista, men til repartisjonering funket i alle fall programmet brillefint.

 

Mer info her:

http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html

 

Skyld dog ikke på meg om noe går spektakulært åt helvete her;)

Lenke til kommentar
Partition Logic er også et gratis partisjonering-program.

6391777[/snapback]

hmm ok det virker fett?

6391919[/snapback]

Har testet floppydisk-versjonen. Den støtter merkelig nok ikke fat/fat32.

 

Anbefaler GParted. Testet dette her i forrigårs. Suprise, Programmet tilbyr omtrent samme funksjonalitet som partition magic (pqm*). Nei forresten, mer faktisk. Det følger bl.a med en tekst-editor, og selvfølgelig også et skall (kan minne om ledetekst for windows egentlig, men dette er linux).

Enda en funksjon som ikke pqm støtter er ordentlig fargedybde og skjermoppløsning. Det følger nemlig med drivere til de fleste skjermkort-produsenter.

Eneste jeg ikke fikk til å funke var norsk tastaturoppsett. Men whatTheHell, hvem har vel egentlig behov for å skrive æøå for å endre størrelse på en partisjon?

 

[edit]

Endra størrelsen på en halvfull -ikke defragmentert- partisjon fra 40 til 32 Gb. Det tok over to timer. Mulig det går raskere å gjøre en partisjon større (endre sluttpungtet på partisjonen), men det har jeg ikke fått testet ennå.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Jeg tok ikke nøyaktig tiden, men det tok under en halvtime å repartisjonere min 120GB disk. Jeg krympet en NTFS-partisjon fra 120 til 50 GB eller noe slikt (med GParted Live). Disken var dog defragmentert like før jeg startet, antar det er den operasjonen som gjør at det kan ta veldig lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...