Gå til innhold

linux for gaming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, men det du bør gjøre først er å sette av litt upartisjonert plass av harddisken din. Dette gjør du med f. eks Partition Magic. Det er et helt greit program å bruke til den jobben. (Du får nemmelig ikke til å redigere størrelsene på eksisterende partisjoner under installasjon av Linux, uten å slette en partisjon). Når du så har satt av litt plass av harddisken din lar du Linux installasjonen ta seg av partisjoneringen for deg. Dette gjør det enkelt for deg som er nybegynner. Når installasjonen har partisjonert disken for deg, begynner du å installere Linux.

Jeg husker ærligtalt ikke hvordan det var under installasjonen av Ubuntu, men ting skal gå ganske så rett fram, og du blir rettleda helt fram til du er ferdig med installasjonen.

Vet ikke helt hvilken som er best å begynne med men, det er liksom disse som kommer best ut til nybegynnere da:

 

Ubuntu

Fedora

OpenSuse

 

Hvis installasjonen til Ubuntu blir litt kjip, så kan du prøve OpenSuse sin istede. Den skal iallefall være sånn rett fram installasjon. Og i OpenSUSE så skal det meste fungere Out Of Box, Ut av boksen. Dvs. At det meste av maskinvaren din er støtta.

 

Det er ingen Linux som er bedre på spill enn, en annen Linux. Du legger inn Wine og med det programmet kan du kjøre NOEN av Windows spillene. Hvilke spill du kan kjøre må du ikke spørre meg om, for jeg spiller ikke.

 

Her finner du forresten linker til der du kan laste ned DVD Imagene til Ubuntu, Fedora og OpenSuse:

 

OpenSuse:

http://download.opensuse.org/distribution/...GM-DVD-i386.iso

 

Fedora:

ftp://ftp.slackware.no/linux/Fedora/core/...-5-i386-DVD.iso

 

Ubuntu:

http://mirror.trivini.no/ubuntu-iso/6.06/u...esktop-i386.iso

 

Alle linkene fungerer så det er bare å prøve å laste ned. Merk at de 2 første er DVD Image, sånn at du må ha DVD Brenner for å brenne dem ut.

 

Hvis du bruker Nero til å brenne ut Linux. Brenner du bare fila som Image. Du pakker IKKE ut ISO fila først. Du brenner den som Image. Dette gjør at cd/dvd`en blir bootbar etterpå.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hvor mange spill kommer nå til Linux? Jeg tenker da på store spill slike som Doom 3, Counter Strike etc... Er vel bare 1% av spillene som slippes ut som kommer for Linux i tillegg.

 

Heroes of Might and Magic 3 var utgitt for Linux en tid tilbake

 

Noen som kan liste opp noen andre?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Skal du spille (spill laget for Windows) bruker du Windows.

6385687[/snapback]

 

Greitnok, men ved hjelp av Cedega så funker nå veldig mange spill under GNU/Linux.

 

Nå er ikke jeg en såkalt gamer, men har testa noen spill i Cedega - Battlefield 2, World of Warcraft, Steam (HL2, CS:S), Warcraft 3 og GTA Vice City fungerer utmerket. Finner også en komplett liste over spill som fungerer under Cedega på transgaming.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...