Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer på Ford Escort


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Ford Escort XR3I -97 mod. som ikke vil starte.

Har funnet ut til nå at det må være "innsprøytninga"... Har lest i Haynes- boka, men kommer ikke noe videre egentlig. Grunnen til at det må være bensintilførselen er at det ikke kommer noe sånn lyd når jeg slår på tenninga lengre. Har sjekket sikringer (og de er hele) og rele. Vet ikke helt hvordan jeg skal få testet relet om det er iorden men...

Har fått ett tips om at jeg kan sjekke om det kommer strøm til bensinpumpa, men da må jeg ta av tanken og sånt :ermm:

Det som er litt rart er at den dagen det skjedde så brukte jeg bilen noen timer før og da fungerte alt bra... Så når jeg skulle starte den noen timer etterpå igjen, var den sånn :thumbdown:

 

Så er det noen som har vært borti dette før eller har noen tips om hva jeg kan prøve, så fyr løs :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du beskriver jo problemet ditt slik at det høres ut som om at det er defekt bensinpumpe, men du må vel ikke ut med tanken. Er det ikke en inspeksjonsluke under ditt baksete?

6381247[/snapback]

 

Det er jo det jeg ikke vet om den er. Skulle ha fått sjekket om den får strøm, men da må jeg av med tanken. Etter det det står i Haynes- boka hvertfall... Er ikke noen inspeksjonsluke under baksete heller :nei:

 

tror det skal være en slaks bryter i bagasjerommet ved steppen vist eg ikke husker feil.

hadde lignende problem med ein escort eg hadde.

eg sko bytta dekk på den å hadde gjekka bilen høyt opp å da hadde bryteren slått ut. sjekk om den får strøm

6381247[/snapback]

 

Den bryteren har jeg også sjekket. Den har ikke slått ut... Men om den får strøm kan jeg jo sjekke da...

Lenke til kommentar
Kan være pumpereléet. Så du hadde sjekka det, men hvordan sjekka du det? Greieste måte er å ta ut reléet og jumpekoble mellom de to tykkeste pinnene. Da skal pumpa starte.

6384642[/snapback]

 

Det er nettopp det jeg ikke vet hvordan jeg skal få sjekka :hmm:

På en vanlig sikring er det jo greit, men en kan vel ikke se om et rele er gåent?

 

Med jumpstart så mener du at jeg tar en ledning? Og kopler på de to tykkeste?

 

Edit: Av en eller annen merkelig grunn nå så startet den :w00t:

Skulle bare flytte litt på den ved å kjøre den på starteren. Kjørte den i 2 sek. ca. Så plutselig bare startet den. Aner ikke hvorfor... Men allikevel, nå er jeg LYKKELIG :w00t:

Endret av Mitt_Nick
Lenke til kommentar

Vet det høres rart ut,men i ni av ti tilfeller starter pumpen igjen hvis du får en til å kjøre starteren mens du slår med en hammer under tanken hvor pumpen ligger.Det reparerer ikke pumpen for evig ,men hjelper deg til å finne ut at det var pumpen + at du kan flytte bilen dit du vil.

Lenke til kommentar
Vet det høres rart ut,men i ni av ti tilfeller starter pumpen igjen hvis du får en til å kjøre starteren mens du slår med en hammer under tanken hvor pumpen ligger.Det reparerer ikke pumpen for evig ,men hjelper deg til å finne ut at det var pumpen + at du kan flytte bilen dit du vil.

6408622[/snapback]

 

Okey. Synd jeg ikke fikk vite dete tidligere, da hadde jeg prøvd det...

Men nå har det seg sånn at bilen ikke vil starte igjen. Så idag har jeg skrudd ut tanken og tatt ut bensinpumpa. Men det som jeg ikke kan skjønne, var at når jeg kobla den pumpa direkte på batteriet så startet den. Og sjekka enda en gang om det var strøm i kontakten som gir strøm til pumpa. Og det var det. Men når jeg kobler pumpa på kontakten igjen, så blir det heeelt dødt igjen. Så er det rart jeg blir frustrert :no:

Og idag bestillte jeg jo ny pumpe også, til kr. 3200 ca... Fikk beskjed av de på Ford at det var den som var defekt da... Men nå lurer jeg egentlig på det.

Kan det være at den ikke får nok strøm? Fra kontakten til pumpa altså? Den skal jo ikke gå mer enn 1 - 2 sek. før den starter...

 

Noen som har peil? :hmm:

Lenke til kommentar

Det er litt spenningstap fra batteri til kontakten.Det kan være grunnen til at en dårlig pumpe kan starte når du gir den mere strøm.Når du tester på kontakten har du tenning på noe som senker spenningen pga alt annet som trekker strøm + spenningstap i ledninger,rele og kontakter helt frem til pumpen.Når du testet på batteriet hadde du sikkert ikke tenningen på og brukte kortere ledninger.Men det kan være feil i bilen som du sier.

Lenke til kommentar
Det er litt spenningstap fra batteri til kontakten.Det kan være grunnen til at en dårlig pumpe kan starte når du gir den mere strøm.Når du tester på kontakten har du tenning på noe som senker spenningen pga alt annet som trekker strøm + spenningstap i ledninger,rele  og kontakter helt frem til pumpen.Når du testet på batteriet hadde du sikkert ikke tenningen på og brukte kortere ledninger.Men det kan være feil i bilen som du sier.

6408930[/snapback]

 

Okey. Så det du mener er at det kan være en defekt pumpe? Eller misforsto jeg det helt nå?

Brukte bare noen korte ledninger ja og tenningen var av...

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Hei!

2 ting som jeg hvet iht til dette!

irring på kontakten inn til tank! Finner den under inspeksjons luka under baksetet ! Ha sett at de faktisk kan irre helt av! !

Eller velte petter re'le som sitter bak lokke på venstre side nede ved pedalene! Har en rød knap på toppen! Om du forekseple har bytter dekk!

Kan den ha slått ut!

 

 

 

Hei!

 

Jeg har en Ford Escort XR3I -97 mod. som ikke vil starte.

Har funnet ut til nå at det må være "innsprøytninga"... Har lest i Haynes- boka, men kommer ikke noe videre egentlig. Grunnen til at det må være bensintilførselen er at det ikke kommer noe sånn lyd når jeg slår på tenninga lengre. Har sjekket sikringer (og de er hele) og rele. Vet ikke helt hvordan jeg skal få testet relet om det er iorden men...

Har fått ett tips om at jeg kan sjekke om det kommer strøm til bensinpumpa, men da må jeg ta av tanken og sånt ermm.gif

Det som er litt rart er at den dagen det skjedde så brukte jeg bilen noen timer før og da fungerte alt bra... Så når jeg skulle starte den noen timer etterpå igjen, var den sånn thumbdown.gif

 

Så er det noen som har vært borti dette før eller har noen tips om hva jeg kan prøve, så fyr løs smile.gif

Lenke til kommentar

Hei!

2 ting som jeg hvet iht til dette!

irring på kontakten inn til tank! Finner den under inspeksjons luka under baksetet ! Ha sett at de faktisk kan irre helt av! !

Eller velte petter re'le som sitter bak lokke på venstre side nede ved pedalene! Har en rød knap på toppen! Om du forekseple har bytter dekk!

Kan den ha slått ut!

 

Denne tråden er fra 2006. Satser på at problemet til TS er blitt er løst til nå. :wee:

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...