kremt Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Lurer litt på hva akkurat denne tingen er for noe Denne saken kobler sammen eksos og innsug på en måte. Jeg lurer på å deaktivere denne, men hvordan?
agvg Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 EGR-ventil? Deaktivere noe som du ikke har noen ide om hva er høres ikke spesiellt lurt ut.
kremt Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Skrevet 21. juni 2006 Ja, var det jeg trodde det var selv også.... Tror jeg bare kan tette igjen slangen som er festet der, så er det fikset. Denne saken gjør jo at det kommer masse koks og dritt inni motoren
Trosterud Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Eksosgassresirkulering er viktig for en moderne motor. Blokkering kan medføre at motoren får tenningsbank, går dårlig og bruker mer bensin. Sot og koks følger med, det beste alternativet er nok bare å rengjøre ventilen hvert skuddår..
kremt Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Skrevet 21. juni 2006 Viktig og viktig, hvis nedsoting av innsug og motor er viktig så har jeg gått glipp av noe gitt, går dårligere med denne eksosen på innsuget også
ken36 Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Herregud så mye dumt du skriver Dette er så idiotisk at det ikke bør komenteres en gang, bruk tiden din på noe mer fornuftig en disse blodfattige og idiotiske tingene du kommer med gang på gang
kremt Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Skrevet 21. juni 2006 Herregud så mye dumt du skriver Dette er så idiotisk at det ikke bør komenteres en gang, bruk tiden din på noe mer fornuftig en disse blodfattige og idiotiske tingene du kommer med gang på gang 6355277[/snapback] Tror faktisk jeg skriver mer fornuftig enn deg ja som bare er her inne for å lage kvalm 1
Trosterud Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Hehe, du kan så si.. Det er jo krav fra myndighetene om reduksjon av nitrogenoksydutslipp (det ble litt mye smog på syttitallet) som har avstedkommet dette, bilfabrikantene har ikke akkurat pådyttet oss dette her frivillig.. EGR er visst i funksjon kun ved midlere pådrag, så hvis du bruker gasspedalen digitalt (av/på) så kommer skulle det komme minimalt med sot i motoren.. EGR har visst en oktanforhøyende effekt på forbrenningen slik at kompresjon og tenning kan være mer aggressiv, og da får du faktisk mer effekt ut av motoren.. Så puss(t frisk luft) og vær glad!
kremt Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Skrevet 21. juni 2006 Oktanforhøyende, hvordan vil det virke på denne motoren da siden det er diesel?
Rebel-Rider Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 (endret) De gammle vakumstyrte EGR systemene ga lavere effekt og dårligere respons men de moderne elektroniske systemene gir derimot bedre effektivitet både for diesel og bensimotorer på flere måter men har ikke noen oktanforhøyende (bensin) effekt, grunnen til at tenning stilles mer aggressivt er for å kompensere for den forsinkelsen i forbrenningen som oppstår ved bruk av EGR. Fordelene ved EGR for en dieselmotor er lavere forbrenningstemperatur (økt effektivitet) og redusert nox (lavere utslipp) så behold systemt med mindre ventilen har satt seg fast og ikke fungerer. Endret 21. juni 2006 av zandro
Trosterud Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Kremt,, la ikke merke til at bildet var av en dieselmotor.. EGR gjør at flammefronten utbrer seg saktere, og med lavere temperatur. Så på en diesel er jeg tilbøyelig til å tro at det ikke er godt for noe annet enn å få ned nivået på nox og ozon.. Tror faktisk ikke det vil påvirke motorgangen, varsellamper, eller eu-kontrollen (for man måler vel ikke nox ved pådrag?) om du fjerner dritten..
kremt Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Skrevet 21. juni 2006 Blir nok å koble den ut etterhvert ja Men tror dere det holder å fjerne vakumslangen som styrer den ventilen eller må jeg ta vekk hele røret?
Trosterud Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Det burde holde å plugge vakuumslangen. Hvis du ikke vil bygge om EGR-systemet til vanninnsprøytning da..? Har lest at det gir en ren motor og høyere effekt.. Det er en gammel og velprøvd men lite omtalt teknikk. Ble brukt på bensinmotorer men burde fungere bra på diesel også. Men nå begynner jeg vel å spore litt av her..
M.B. Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 På biler med luftmassemåler leser massemåleren om EGR ventilen åpner som den skal.Luftmassen er lavere når EGR ventilen er åpen for da suger motoren luft fra eksosen istedenfor igjennom luftfilter/luftmassemåler.Hvis ikke det er noen forskjell når den åpner får man som regel feilkode EGR ventil.Så det er ikke alle motorer en kan koble fra uten problem.
Tumbleweed Skrevet 21. juni 2006 Skrevet 21. juni 2006 Herregud så mye dumt du skriver Dette er så idiotisk at det ikke bør komenteres en gang, bruk tiden din på noe mer fornuftig en disse blodfattige og idiotiske tingene du kommer med gang på gang 6355277[/snapback] Jeg pleier normalt å avholde meg fra å poste innlegg om jeg ikke har noe konstruktivt å komme med. Det burde, med respekt å melde, du også gjøre. Beklager til trådstarter, men denne gangen måtte jeg bare kommentere, konstruktivt eller ei.
kremt Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Skrevet 22. juni 2006 Herregud så mye dumt du skriver Dette er så idiotisk at det ikke bør komenteres en gang, bruk tiden din på noe mer fornuftig en disse blodfattige og idiotiske tingene du kommer med gang på gang 6355277[/snapback] Jeg pleier normalt å avholde meg fra å poste innlegg om jeg ikke har noe konstruktivt å komme med. Det burde, med respekt å melde, du også gjøre. Beklager til trådstarter, men denne gangen måtte jeg bare kommentere, konstruktivt eller ei. 6356837[/snapback] Jeg må si meg enig der, du kommer inn hit bare for å lage kvalm, det syns jeg du kan la være
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå