Gå til innhold

To fossefall. Hvordan gjør jeg det bedre?


Anbefalte innlegg

Har nylig fått speilreflex, og blir neppe ferdig med klisjeer på en stund ennå.

Disse har jeg justert i FS, som jeg også er rimelig fersk på.

 

Har jeg tabba meg ut her? Brukt for kraftige verdier?

Sjøl er jeg fornøyd, men har en følelse av at mer drevne fotografer kanskje finner åpenbare feil her, som jeg ikke får med meg.

 

Nei jeg er ikke hårsår, ei heller redd for hvasse kommentarer.

Mye heller det, enn ingen. Lar det stå til:

post-102094-1150848312_thumb.jpg

post-102094-1150848356_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jøss. TIl å være nybegynner (og om du hadde vært viderekommen for den saksskyld) er dette to meget flotte bilder moxia. Kjempeflott komponert og perfekt lukker. Til og med lyset (overskyet) er ideellt!

Motivene er det lite å utsette på.

 

Ser du har brukt f/29, og det bør du unngå siden objektivet er på sitt dårligeste i det området. Hold deg mellom f/11 og f/16-22 i slike situasjoner.

 

Men etterbehandlingen kunne vært bedre.

For det første, aldri legg ut bilder i full size. Skaler ned til max 900X900.

Dessuten litt 'løfting her og senking der' gjorde seg. I tillegg til litt oppskarping.

Har redigert to versjoner slik jeg helst ville sett bildene presantert.

 

Men dette og det med blender er småting. Poenget er at du 'got what it takes'.

 

:)

Lenke til kommentar

1000 takk for innspillet.

 

Har hatt et kompaktkamera et års tid, og Photoshop like lenge, men jeg har begrenset kunnskap om Photoshop. (Tukla litt på egenhånd)

 

Har hatt filmbasert speilreflex siden 80 tallet, men ikke tatt et brukbart bilde med det.

Nok om meg.

 

Godt tips å øke blender. Har fått med meg at linsa fungerer bedre når man ikke benytter ytterpunktene. Dette var et nyttig tips, da jeg trodde det gjaldt brennvidden, og største åpning.

 

Tok fargemetning mot det grelle, og litt tilbake igjen. Synes likevel det måtte være såpass i et slikt bilde. Var redd gresset var litt vél irrgrønt, og at det dermed ble litt "billig"

Ellers har jeg brukt USM for første gang, etter at jeg leste om funksjonen her på forum i går.

 

Har mye å lære mht. etterbehandling, og ble nyskjerrig på det med litt "løfting her og senking der" :)

 

Skal lese litt regler, og huske på bildestørrelse neste gang.

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar

Helt greie bilder, synes jeg. Mht blender så er det like greit å unngå alle blendere som er mindre enn f/16. Kvaliteten avtar igjen etter det. Har man behov for å få mindre lys gjennom objektivet, så er det bedre å ha et gråfilter (pola fungerer greit også) montert. Polafilter er nok den beste investeringen, men den kan også få en uønsket effekt hvis du bare ønsker å begrense lyset. Hvis naturbilder er det du liker å ta, vil jeg likevel sterkt anbefale å gå til innkjøp av polafilter. Det er ikke noe som er forbeholdt spesialister, men et must for alle naturfotografer.

Lenke til kommentar

Takker også PMnormal, for at du tok deg tid.

 

Brukte manuell lukker, og automatisk blender, og var ikke oppmerksom på åpningen.

Tok flere versjoner, med forskjellig lukker, og jeg regner med det også dermed var variasjoner på blender. Har ikke sjekket.

 

Det er det jeg føler meg litt usikker på. Ser mest bare forkjell på lys, og ønsker derfor litt innspill på hvilke andre kvaliteter som forskjellig blenderåpning gir. (Utover dybdeskarphet)

Lenke til kommentar

Skarphet. De fleste objektiver yter best mellom f/8 og f/13. De fleste av mine bilder tas i det området, hvis det ikke er bilder som er ment å ha liten dybdeskarphet. Når kamera henger på skulderen når jeg er ute og går, pleier jeg stort sett å ha det innstillt på blenderprioritert automatikk (AV), og blender 8.

Edit: Hvis du tar mange bilder av denne typen, vil jeg anbefale deg å bruke M i en periode. Det er ikke så vanskelig som det kan virke som, og du lærer fort hva de forskjellige innstillingene gjør for deg. Senere kan du vende tilbake til mer automatiske innstillinger, når du vet hva du gjør.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Fine bilder !

Har tatt en del fosse bilder selv, men ofte så blir dem for lyse pga. at jeg jeg bruker for lang lukker tid (vil jo at det skal vises at vannet renner). Regner med du brukte stativ ja?.

Hvilke lukketider brukte du?.

 

Hva koster et sånt polafilter forresten?. Noen som vet?.

Lenke til kommentar
Hva koster et sånt polafilter forresten?. Noen som vet?.

Det spørs hvilken type du skal ha, og hvor stor diameter det er snakk om. Hvis du f.eks. har en D70 med kitobjektiv, sånn som jeg har, så trenger du et filter på 67mm. Et Hoya HMC polafilter koster da gjerne rundt 700kr, skal du ha Super-versjonen blir det kanskje et par hundre mer.

Selv kjøpte jeg filteret her i Italia til ca halve prisen, og bestiller du på eBay fra Asia kan du visstnok komme ned mot 100kr for samme HMC-filter fra Hoya :)

Norge er dyrt når det gjelder filter.

Hvilke lukketider brukte du?

Dette kan du faktisk finne ut selv ved å sjekke EXIF-infoen i bildene. Last ned bildet, høyreklikk på det og velg Properties/Egenskaper, deretter Avansert, og du vil kunne lese all infoen.

Bilde 1: 60mm, f/29, 1/2 sek

Bilde 2: 38mm, f/29, 1/2 sek

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Kjempatakk igjen, PMnormal for et utmerket innspill. Det er skrevet ut, og jeg legger utskrifta i fotobagen.

 

Dette er for meg ihvertfall et av de nyttigste tipsene jeg har fått.

 

Tror jeg satser på "M", da jeg 14 dager før jeg fikk kamera lærte meg litt om histogram, og hvordan jeg bruker det.

 

Har denne funksjonen på automatisk visning når jeg tar bilder utenom auto, eller andre programinnstillinger.

Lenke til kommentar
Takk anderfo!. Flere som har lært av denne tråden, endelig vet jeg hvordan jeg får fram exif !! :).

6363644[/snapback]

Det finnes faktisk også en enklere metode, med kun litt forarbeid:

Om du bruker Firefox som nettleser, kan du installere Opanda IExif med eget Firefox-plugin (fås gratis her). Da holder det å høyreklikke på bildet på en nettside, og velge "Show Exif info..."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...