Gå til innhold

ATI driver i FC5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har installert Fedora Core 5, og driver og knoter for å få driveren til ATI til å funke. Prøvde først å innstalle helt rett fram, men etterpå hang maskinen seg konsekvent ved pålogging (fikk ikke kjørt 'aticonfig' heller uten feilmelding). Reinstallerte hele pakka, fort gjort. Så oppdaget jeg at jeg må ha GCC installert, og også må ha kernel-source, iallfall hvis jeg vil ha 2D og 3D akselerasjon. Men FC5 ser ut til å ha noe virkelig knølete system for å få lagt inn kernel-sourcen, og som nybegynner har jeg absolutt ingen greie på hvordan dette skal gå til. (Det sto noe i en eller annen guide som fulgte med os'et, men jeg skjønner ikke en døyt.) Kjører ATI mobility radeon 9600.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

ok, da skal jeg ha kernel-greiene installert. Kjører driver installen, og får beskjed om: å "save your X Window configuration file". Vil det si at jeg skal finne en bestemt fil og ta backup?

Kjører aticonfig, og får følgende beskjed:

"aticonfig: error while loading shared libraries: libfglrx_pp.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory"

... :dontgetit:

Endret av WD
Skrevet
SIkker på at ikke ati-driver'ne ligger i livna?

Ikke for å høre helt uvitende ut, men hva er livna? Er forresten ganske uvitende. :blush:

Har søkt litt, funnet ut at det visst er flere som har problemer med å kjøre aticonfig i fc5. Har dessverre ikke klart å finne noen løsninger som jeg har fått til å funke.

libfgrx_pp.so er en ATI-fil.

Joda, veldig trivelig å bli opplyst om. :love:

Men klarer ikke å få aticonfig til å finne den for det, selv om jeg vet den ligger her et sted... GCC er installert. Kernel-headerne er installert. Vet ikke helt hva annet jeg kan gjøre. :hmm:

Har totalt 3-4 dagers erfaring med fc5, og ca. 6-7 dagers erfaring med fc2 for noen år siden, pluss litt pludring på universitetets datalabber. Mange år med DOS, så terminal/tekst modus er forsåvidt greit, bare jeg finner de rette kommandoene. Kanskje jeg burde bytte til en annen distro? Eneste grunnen til at jeg valgte fedora, var at uni. ser ut til å bruke det (og redhat) på datalabbene.

Skrevet (endret)

Takker! Nå har jeg 3D! Var en link på den sida til http://www.fedorafaq.org/, hvor det stod om alt mulig, inkl. fiksing av 3D akselerasjon. Var jo fort gjort, plutselig, å installere alle småtingene jeg trengte. :D

Men litt rart, for i boot-menyen er det nå et valg mellom to kernel'er. Den gamle, og en som jeg tror er en nyere versjon, som dukka opp i forbindelse med fiksinga av 3D akselerasjon. Går det forresten an å bli kvitt boot-velgeren helt (den nedtellinga)? Har ikke tenkt å gå tilbake til WinXP, nå som jeg har så og si alt jeg trenger i linux. (Det jeg foreløpig mangler, vet jeg har linux støtte på et eller annet vis, så det skulle ikke være noe problem.)

Endret av WD
Skrevet

Er ikke den boot-velgeren satt på 2 sek ellerno som standard? Har CRT som bytter oppløsning så jeg ser den bare som en flash :p

Anyway, den kan være grei å ha noen ganger dersom du legger inne en kjerne som funker dårlig...

Skrevet

Ta en kikk på /etc/grub.conf du. Der har du blant annet en timeout-parameter. Du kan også fjerne de boot-mulighetene du ikke trenger.

Det som sikkert har skjedd, er at du har kjørt en "yum update". Da oppdateres alle pakker til nyeste versjon. Du har da fått en nyere versjon av blant annet kernelen.

Den nye kernelen settes som default i grub.conf, med den gamle som valgmulighet. Praktisk i tilfelle et eller annet skjærer seg.

Skrevet

Og den som tidligere var den nest-nyeste fjernes (Dvs. du har alltid den nyeste og den nest nyeste kjerna, og ingen eldre med mindre du forlanger det spesifikt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...