Gå til innhold

Vista-forsinkelse skyldes dårlig kultur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en programmerer som ikke tror på hva han selv lager er ikke bra..

resulterer i noe halvbra..

man bør brenne for koden man skriver om man er programerer...

6345542[/snapback]

 

 

Kommer ann på hvordan du ser det egentlig.

 

du kan godt skrive en himla bra kode, men det er ikke sikkert at det miljøet du jobber i er noe spessielt bra.

 

Man kan godt skrive en kjempe bra kode, men alikavel ikke være fornøyd med den, er jo ingen kode som er 110% optimalisert, eller er det det?

 

Frankie

Lenke til kommentar

Det er jo ingen hemmelighet at der er kun et fåtall bedrifter i USA som har en sunn kultur. Jeg jobber i en "norsk" gren av et slikt og herregud for en elendig bedriftskultur, arbeidskultur og lederkultur man blir vitne til. Vi må bare prøve så godt vi kan å holde på den norske kulturen. Vi får tross alt ting bra til her på berget med lite folk og små ressurser !

Lenke til kommentar

MS sitter nok på noen av de beste utviklerne man kan finne, men ledelsen av dem virker tvilsom. Se bla på Mini-Microsoft bloggen, som oser av kritikk, spesielt mot mellomledelsen i Microsoft. I det hele virker det som om MS til tider mangler langsiktige mål. Feks at de hele tiden føler de må reagere på nye ting som kommer, i stedet for selv å være initiativtakerne (tenker da spesielt på windows live). Utenfra virker det i alle fall spontant og preget av lite langsiktig tenking.

 

Men tipper Vista blir bra til slutt :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er jo ingen hemmelighet at der er kun et fåtall bedrifter i USA som har en sunn kultur. Jeg jobber i en "norsk" gren av et slikt og herregud for en elendig bedriftskultur, arbeidskultur og lederkultur man blir vitne til. Vi må bare prøve så godt vi kan å holde på den norske kulturen. Vi får tross alt ting bra til her på berget med lite folk og små ressurser !

6346375[/snapback]

 

Ja for den norske kulturen er VIRKELIG så mye bedre... himmel og hav! -Problemer er det flysst av her hjemme også, f.eks. vil alle ha mer lønn, jobbe mindre timer pr uke og ha lengre ferier.... de fleste bedrifter trykker jo ikke penger på Xerox'en så jeg fatter ikke at folk ikke skjønner at dette ikke går i lengden.

 

Videre er det dette med retten til røyke-pauser i hytt og pine-vær... og eget initiativ, spess om det er mindre kjekke oppgaver... vel, la meg si det slik, den norske arbeids-kulturen er laaangt fra plettfri den heller.

Lenke til kommentar
Hvor mange hundre milliarder har dem brukt på utviklingen av Vista nå? og hva har dem å vise fram?

 

De gjennomsiktige vinduene er fine da :roll:

6343876[/snapback]

 

*edit*

ble litt galt program

dette er riktig :)

glass2k

 

Trodde kansje at en av verdens rikeste bedrifter greide noe bedre enn dette...

(for min del virker akurat slik som den norske regjeringa driver norge) :p

6343925[/snapback]

Tror du at Aeroglass kun handler om gjennomsiktige 2D vinduer? Det er da bare en brøkdel som du forøvrig får i Nvidia drivere på XP også. Videre så er neppe Aeroglass noe annet enn en brøkdel av Vista utviklingen.

 

 

Dargar:

Generaliserer du norsk arbeidskultur?

 

- Hvor mange hundre timer overtid i året uten overtidsbetalt arbeider du?

- Hvor mange lunsjpauser i uka dropper du for å bli ferdig hos en kunde før du må til neste?

- Hvor mange timer av fritiden bruker du på logge deg på jobben for å fulleføre en spontan ide, før den forsvinner, som løser problemet. Eller bare for å ferdigstille noe så det er klart til de som trenger det neste dag.

- Er du en av de som blir sittende på ræva hvis noen ikke gir deg det du trenger, eller er du selvdreven?

- Er du en av de som tror at IT arbeidere tjener spesielt mye over det en Rema1000 medarbeider som også jobber lørdager tjener?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er jo ingen hemmelighet at der er kun et fåtall bedrifter i USA som har en sunn kultur. Jeg jobber i en "norsk" gren av et slikt og herregud for en elendig bedriftskultur, arbeidskultur og lederkultur man blir vitne til. Vi må bare prøve så godt vi kan å holde på den norske kulturen. Vi får tross alt ting bra til her på berget med lite folk og små ressurser !

6346375[/snapback]

 

Ja for den norske kulturen er VIRKELIG så mye bedre... himmel og hav! -Problemer er det flysst av her hjemme også, f.eks. vil alle ha mer lønn, jobbe mindre timer pr uke og ha lengre ferier.... de fleste bedrifter trykker jo ikke penger på Xerox'en så jeg fatter ikke at folk ikke skjønner at dette ikke går i lengden.

 

Videre er det dette med retten til røyke-pauser i hytt og pine-vær... og eget initiativ, spess om det er mindre kjekke oppgaver... vel, la meg si det slik, den norske arbeids-kulturen er laaangt fra plettfri den heller.

6346734[/snapback]

 

 

vel, hvis din ide av en god arbeidskultur er å arbeide mest mulig, og ha minst mulig "menneskelige" behov, så er kanskje ikke den norske best. men mener du at det er god arbeidskultur når mennesker er og behandles som maskiner? mener du at det er moralsk galt å ikke slite ræva av seg for å skaffe eierne mest mulig penger i lomma? det er noe jeg ikke skjønner... hvorfor det er så god moral å kreve minst mulig på jobben, i tillegg skal man gjerne se igjennom fingrene når det gjøres noen kutt i svingene (halvulovlige greier), DA er man en god ansatt. har selv opplevd å jobbe på en plass hvor moralen fra toppen og ned var at krevde man noe som helst som arbeidstaker, så var man dårlig og sytete. alt det mens sjefen kjørte mercedes... slutt å hakk på folk som faktisk krever noe tilbake fra arbeidsgiveren! i 90% av tilfellene har sjefer og eiere det altfor godt!

Lenke til kommentar
- Er du en av de som tror at IT arbeidere tjener spesielt mye over det en Rema1000 medarbeider som også jobber lørdager tjener?

6347084[/snapback]

Bare litt sånn off-topic. Mellom klokka 16 og 20 på en lørdag tjener jeg 191 kroner i timen på Rema 1000. Dette er med tillegg + at jeg ikke er fagarbeider (har ikke fagbrev).

Lenke til kommentar

wow. fikk litt respons der ja. Såklart generaliserer jeg! -poenget er at vi verken er så mye bedre eller dårligere enn mange andre land når det gjelder arbeidsmoral. Det betyr ikke at alle i norge er dårlige arbeidere, heller ikke at alle er bra arbeidere. Videre sier jeg heller ikke at man skal frasi seg alle rettigheter, men på en annen side så må man bruke skjønn når man krever "sin rett". Det er ikke alle ting som er vil fungere i det virkelige liv.

 

Selv er jeg meget selvdreven, har jobbet mange timer gratis, men også mange timer med godt betalt overtid... det som var litt irriterende i en periode på en bestemt arbeidsplass, var når folk rundt meg gjorde sløvt og halvt arbeid i lav takt som direkte rammet meg og mine oppgaver. men det har ikke så mye å si egentlig.. -Det jeg ville til livs var kommentaren om at norge har så fantastisk arbeidsmoral, for vi har verken bedre eller dårligere arbeidsmoral enn mange andre land, vil jeg påstå.

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

AMD-KING:

En person jeg kjenner jobbet fulltid på rema1000. Hun var 3 år yngre enn meg, jeg har jobbet 13 år med IT. Hun tjente ca. 60.000-80.000 mindre enn meg.

 

Riktignok jobbet hun sene kvelder 3 dager i uken(begynte da også sent) og jobbet lørdag.

 

Så jeg vil ikke påstå at IT bransjen er så spesielt godt betalt. Har vært i mange sjikt og ser hva mange tjener.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
AMD-KING:

En person jeg kjenner jobbet fulltid på rema1000. Hun var 3 år yngre enn meg, jeg har jobbet 13 år med IT. Hun tjente ca. 60.000-80.000 mindre enn meg.

 

Riktignok jobbet hun sene kvelder 3 dager i uken(begynte da også sent) og jobbet lørdag.

 

Så jeg vil ikke påstå at IT bransjen er så spesielt godt betalt. Har vært i mange sjikt og ser hva mange tjener.

6350147[/snapback]

 

AMD-king mente vel snarere at REMA1000 betaler ganske bra (og følgelig at IT-folk neppe tjener så mye mer), gjorde han ikke?

Lenke til kommentar
Tror du at Aeroglass kun handler om gjennomsiktige 2D vinduer? Det er da bare en brøkdel som du forøvrig får i Nvidia drivere på XP også. Videre så er neppe Aeroglass noe annet enn en brøkdel av Vista utviklingen.

 

Fortell hva Aeroglass har, features + fordeler.

Hvorfor er det bedre enn "classic" desktop.

Lenke til kommentar
Tror du at Aeroglass kun handler om gjennomsiktige 2D vinduer? Det er da bare en brøkdel som du forøvrig får i Nvidia drivere på XP også. Videre så er neppe Aeroglass noe annet enn en brøkdel av Vista utviklingen.

 

Fortell hva Aeroglass har, features + fordeler.

Hvorfor er det bedre enn "classic" desktop.

6350676[/snapback]

 

Det er jo en komplett rewrite av vindumanagementet i windows. Noe som fører til ett mer responsivt og behagelig ui. Glass effekten er mer å se på som en bonus. Ta tak i et vindu i windows xp, og flytt det rundt. Mest sansynlig vil du legge merke til tearing. Har du noen gang opplevd at når du flytter ett vindu så blir vinduet bak hvitt? Slike småting er bare noen eksempler på hvordan GUI'ett vi har i dag er begrensett. Bakstrukturene for tegning av windows sitt brukgrensesnitt har ikke endret seg vesentlig siden windows95 og bruker unødvendig mye av cpu ressurser f.eks. Når vi i dag har kraftige GPU'er for tegning av grafikk, er det naturlig at også Operativsystemets GUI flyttes over på GPU. Faktisk så vil dette også føre til bedre ytelse i spill/fullskjermsapplikasjoner, (motsatt av hva enkelte har fryktet) fordi den nye GUI'en er skrevet slik at den effektivt laster ut og ikke kjører GUI prosessene når man kjører Spill, fullskjerm og 3d-aplikasjoner.

 

For videre info anbefalerer jeg en video med intervju av GUI koderne til vista. Da får man litt mere innsikt i tanken bak. Liker også filosofien om at GUI'et til oset skal være anonymt i bakrunnen, og ikke være mere synlig og flashy enn selve applikasjonen.

 

Og som mange har nevnt, Aero, er bare en brøkdel av nyvinningene i VISTA. Nei vista er ikke den revolusjonen man hadde forventet, men det er et godt OS, og en forbedring fra XP.

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
wow. fikk litt respons der ja. Såklart generaliserer jeg! -poenget er at vi verken er så mye bedre eller dårligere enn mange andre land når det gjelder arbeidsmoral. Det betyr ikke at alle i norge er dårlige arbeidere, heller ikke at alle er bra arbeidere. Videre sier jeg heller ikke at man skal frasi seg alle rettigheter, men på en annen side så må man bruke skjønn når man krever "sin rett". Det er ikke alle ting som er vil fungere i det virkelige liv.

 

Selv er jeg meget selvdreven, har jobbet mange timer gratis, men også mange timer med godt betalt overtid... det som var litt irriterende i en periode på en bestemt arbeidsplass, var når folk rundt meg gjorde sløvt og halvt arbeid i lav takt som direkte rammet meg og mine oppgaver. men det har ikke så mye å si egentlig.. -Det jeg ville til livs var kommentaren om at norge har så fantastisk arbeidsmoral, for vi har verken bedre eller dårligere arbeidsmoral enn mange andre land, vil jeg påstå.

6350041[/snapback]

 

jeg setter spørsmålstegn om hvorfor god arbeidsmoral er synonymt med kreve minst mulig av alt, og jobb hardest mulig. dette er et utrykk som brukes for å stemple arbeidere som tjener 100 kr timen, mens eiere som håver inn utbytte og kjører rå bil er tydeligvis unntatt fra å få et stempel om god eller dårlig arbeidsmoral. jeg har blitt utnyttet av en arbeidsgiver som 17\18-åring, hvor jeg var redd for å miste jobben, og hvor "arbeidsmoral" var et utrykk vi fikk tredd nedover hodet ofte! derfor ser jeg litt rødt når FRP`ere (for eks) stempler streikere som dårlige arbeidere, når de vil svekke arbeidsmiljølover og andre rettigheter og helt tydelig er på arbeidsgivers side! dette kommer i tillegg til den generelle holdningen om at det tydeligvis er 20-30% "unnasluntrere" på jobber i norge, og disse blir for godt beskyttet av lover. vel, nyheter for FRP`ere som har hatt det for godt, og ikke opplevd å bli utnyttet av arbeidsgiver; disse lovene er helt nødvendige, og ofte blir det kuttet litt ekstra i svingene på disse også. og dette er partiet for folk flest? (tidenes minst treffende slagord) "partiet for folk som har det for godt" burde det heller hete... makan til sutreparti for ego-grinebitere som man kun finner i norge...

Lenke til kommentar
AMD-KING:

En person jeg kjenner jobbet fulltid på rema1000. Hun var 3 år yngre enn meg, jeg har jobbet 13 år med IT. Hun tjente ca. 60.000-80.000 mindre enn meg.

 

Riktignok jobbet hun sene kvelder 3 dager i uken(begynte da også sent) og jobbet lørdag.

 

Så jeg vil ikke påstå at IT bransjen er så spesielt godt betalt. Har vært i mange sjikt og ser hva mange tjener.

6350147[/snapback]

 

AMD-king mente vel snarere at REMA1000 betaler ganske bra (og følgelig at IT-folk neppe tjener så mye mer), gjorde han ikke?

6350330[/snapback]

Mente ikke å terge noen, ville bare komme med tørre tariff-fakta visst noen lurte. Med fagbrev så tjener man vel 25-30 kr mer i timen i forhold til min (nesten) basislønn. Merk også da at dette ikke er remalønn, men lønn som gjelder alle butikker i samme bransje (tariff).

 

Kassejobb i matvarebutikk har blitt sett på som tabu-jobb, at man ikke greide noe bedre med livet sitt. Det som jeg også opplever er at folk føler seg snytt for å ikke få nok lønn etter flere års utdanning. Folk får tenke over hvordan lønna burde måles. Arbeidsmengde? Utdanning? Sosiale-ulemper? Osv... Vennligst ikke kommenter, det blir en klar avsporing (som jeg vil avslutte her, man kan jo heller starte en ny tråd).

Lenke til kommentar

En kamerat av meg avslutta ingeniørutdanningen sin som ville ta ennå 3-5 år etter teknisk fagskole. Fordi det ville ta 3-5 år før han kanskje fikk jobb, deretter 5 nye år før han fikk bedre lønn enn å jobbe på OBS eller kjøre buss.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...