Gå til innhold

AMD's K8L info-tråd.

Jarmo

Anbefalte innlegg

Simen1 har nok rett når det gjelder pris på quadkjerner. Men jeg har forventet at de skulle komme tidlig i 2007, men det er mulig at det bare er meg.

Er det ikke et tidsperspektiv for lansering av K8L helt inn i 2008? Flere artikler på the Inq nevner 2008 som mulig tidshorisont for denne generasjonen. Eller er det jeg som tar feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Nå ryktes det at AMD vil utsette introduksjonen av socket AM3 og DDR3-støtte til 2008, og istedet lansere en ny sokkel, AM2+ paralelt med K8L quadcore.

Advanced Micro Devices (AMD) has postponed launch of its Socket AM3 processors to the middle of 2008, from an originally scheduled third-quarter 2007, according to motherboard makers. AMD's first quad-core K8L desktop processor, the Altair, originally set to utilize the Socket AM3 connector, will be resident in Socket AM2+, indicated the makers.

The difference between AMD's Socket AM2 and Socket AM2+ is that the former adopts HyperTransport 1.0 and the latter HyperTransport 3.0, the makers indicated. Socket AM2+ is considered a transitional solution for AMD's K8L CPUs, the makers added.

Socket AM3 CPUs can only be compatible with Socket AM2- and Socket AM3-based motherboards, but Socket AM3-based motherboards cannot support any previous-generation processors, including Socket AM2 CPUs, the makers noted. Consequently, AMD has decided to postpone the adoption of DDR3 until the middle of 2008, when its first Socket AM3 processor manufactured on 45nm process technology will be announced, according to the makers.

http://www.digitimes.com/mobos/a20061003A2004.html

AMD's quad-core desktop processor will be named Altair, and will be manufactured on a 65-nm node, with clock speeds between 2.7-2.9GHz, the sources indicated. Each core will have 512KB of L2 cache, and all cores will share a 2MB L3 cache, the sources added.

<snip>

The sources revealed that Altair will adopt Hyper-Transport 3.0, but the K8L platform will be compatible with K8 motherboards that run Hyper-Transport 1.0

http://www.digitimes.com/mobos/a20061002PR207.html
Lenke til kommentar

Puh! Det er så vanvittig mye nyheter og spekulasjoner rundt AMDs fremtidige plattformer, sokler og kjerner om dagen...

I allefall - nå sier HKEPC at K8L faktisk vil komme både til socket AM2+ og socket F+. Socket F skal tydeligvis også oppgraderes til Hypertransport 3.0, men vil kanskje ha samme fleksibilitet som AM2 kontra AM2+? Det betyr vel at 4x4-konseptet vil leve videre - da kan det vel tenkes at nåværende socket F-kort blir å støtte to K8L quadcores... :)

In 2H 2007, AMD is entering a new K8L era. Besides the Quad Core, K8L architecture will be introduced to all of the product lines. With great compatibility of Hyper-Transport, whatever K8 or K8L processors will also be supported in both AM2 and AM2+ main board.

According to the latest roadmap for Desktop processor from AMD, the first AMD’s K8L based Quad Core Altair will be available in Q3 2007. With 65nm SOI technology, Altair is introduced as Athlon 64 FX and Athlon 64 X4. The Athlon 64 FX (Socket F+) one is designed for performance enthusiast with 4x4 platform supported, while the Athlon 64 X4 (Socket AM2+) one targets for the mainstream segment with SMP (Symmetric Multi-Processor) technology. Altair would be clocked somewhere between 2.7-2.9GHz, with 512KB L2 Cache for each core such that 2MB L2 Cache in total, and shared 2M L3 Cache. With 65nm SOI technology, its TDP is designed in 125W.

Alongside with Altair, there are also K8L based Dual-Core Antares coming in Q3 2007 and Arcturus coming in Q4 2007. Starting from 2GHz to 2.9GHz, Antares features 512KB L2 Cache for each core and 2MB shared L3 Cache. 2.0GHz & 2.1GHz versions will have 35W TDP, while 2.4GHz to 2.7GHz versions have 65W TDP, and 2.6GHz to 2.9GHz versions have 89W TDP. The first release will only have versions between 2.6GHz and 2.9GHz, while others will be releasing in late Q3 2007.

When we look deep in Arcturus, there are many similarities between Arcturus and Antares. The biggest difference is that Arcturus has no L3 Cache, just 512KB Cache for each core. Starting from 2.1GHz to 2.3GHz, Arcturus is the replacement to single-core Orleans Athlon 64, and with 65W TDP only. On beyond Q4 2007, single core products are only left for the value market, and there is new K8L Spica corresponding to this market.

Socket AM2+ is now confirmed to be the upgraded interface for all K8L products. As AM2+ and AM2 are compatible to each other, K8 or K8L processors will also be supported in both AM2 and AM2+ main board, just different in the bandwidth of I/O.

In addition, the AM3, which was planned to release in 2H 2007, is now postponed to introduced to 45nm models.

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=67...ime=0&endtime=0

Edit: Se bilde i neste post

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Ja, quadcore vil nok ha liten nytteverdi for de aller fleste hjemmebrukere, men det er jo blitt den nye hypen etter at klokke-racet ble avsluttet...

Det er vel liten tvil om at det blir socket F nå, og jeg må si at jeg lurer stadig mer på hva som egentlig er forskjellen blir mellom Quadfather og dual Opteron... Kanskje det vil komme hovedkort tilrettelagt for overklokking, men stort sett er det vel bare navnet som er nytt? :hmm:

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Det blir neppe store forskjellen. Noen andre små forskjeller blir nok at FX får åpen multiplier oppad, høyere TDP på 2,6GHz-modellen (125W i stedet for 95W), og kommer med én modell høyere enn Opteron: 3,0GHz.

Ellers så spekuleres det hardt i om AMD vil åpne for UDIMM likevel. Noen hevder det, andre tilbakeviser det.

Lenke til kommentar
Ellers så spekuleres det hardt i om AMD vil åpne for UDIMM likevel. Noen hevder det, andre tilbakeviser det.

7024933[/snapback]

Jeg kom over en interessant ide her om dagen: Kanskje de lager hovedkort med dedikerte sloter for både RDIMM og UDIMM. Som vi har vært inne på, RDIMMs er ikke noe entusiaster vil sette særlig pris på, men å lage hovedkort som er inkompatible med andre socket F-komponenter er neppe av interesse for hovedkort-produsentene. I så fall vil jo det være en betydelig forskjell mellom Opteron og 4x4. Dessuten må det jo være en hensikt med alle de ekstra pinnene, og jeg tviler på at to HT-linker krever så mange ekstra (kontra AM2) :hmm:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...