Gå til innhold

Har du Commodore 64 maskin/utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg holder på og prøve samle sammen commodore 64 utstyr, jeg hadde komplett utstyr, men jeg lånte vekk endel av det til en eks kompis som trolig har solgt det. for da jeg spurte han om jeg kunne få det igjen, fikk jeg besskjed at den hadde jeg fått tilbake, noe som ikke stemmer å han bor ett stykke unna meg så det blir vanskelig å få det igjen for det blir jo bare mitt ord mot hans, men jeg synes det er extra råttent gjort av ham for, det var noen spill som jeg hadde til commodoren som min mor likte å spille hun var ikke så nøye med grafikken å jeg mistet min mor i fjor. hun fikk greie på att hun hadde kreft og det var på denne tiden i fjor. så mistet jeg henne en mnd etter, så jeg skulle gjerne hatt di spilla tilbake, vet dette er gammelt men di hadde spesiel betydning for meg så har du utstyr eller spil du vil kvitte deg med så send meg en melding om hva du har å hvor mye du skal ha for det

alt av commodore utstyr er av innteresse så kansje du har noen joystikker eller spill som du ikke skal ha lenger så kan du gjerne gi det til meg isteden for å kaste det ut

send meg en pm

Endret av bluesmoke
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst må jeg si at det ikke er en dum idé, ikke i det hele tatt.

Noen spill (tror jeg)

Flere spill

Fant noe annet rart noe, en slags konsoll i en joystick som man bare plugger inn i TVen. 30 spill følger med ''i'' konsollen. Dog, dette er jo ikke akkurat så ekstremt retro som man kan få det. Link

Supermacy, spill til o store 64

her fant jeg en Commodore 64 med ekstrautstyr til gitt! :D

En annen komplett 64

Håper det har hjulpet deg litt på vei, selv om det ikke er jeg som selger det. :)

Skrevet

Tja, jeg vil tro at en CBM64 ikke har spesielt stort økonomisk verdi, men for mange har den veldig ofte stor sentimental verdi. Jeg fikk tak i en maskin for noen år siden, men den ble stående hos mine foreldre og forsvant i en rydderunde der for noen år siden. Antar det er straffen for å ikke oppbevare verdisakene sine selv :)

Uansett - Bluesmoke, hvis du bor i nærheten av noen av de store byene, vil jeg anbefale deg å ta en runde på loppemarked. Jeg har vært med å arrangere en del loppemarked tidligere, og vi fikk som regel inn gammelt datautstyr og ikke så rent sjelden hele eller deler av CBM64'er. Det er kanskje ikke sesong for loppemarked nå, men hvis du ikke har fått tak i det du skal ha før uti august/september, kan det være verdt et forsøk. Vær dog obs på at en del loppemarkedentusiaster kan være rimelig rabiate til tider ;)

Skrevet
Tja, jeg vil tro at en CBM64 ikke har spesielt stort økonomisk verdi, men for mange har den veldig ofte stor sentimental verdi. Jeg fikk tak i en maskin for noen år siden, men den ble stående hos mine foreldre og forsvant i en rydderunde der for noen år siden. Antar det er straffen for å ikke oppbevare verdisakene sine selv :)

Uansett - Bluesmoke, hvis du bor i nærheten av noen av de store byene, vil jeg anbefale deg å ta en runde på loppemarked. Jeg har vært med å arrangere en del loppemarked tidligere, og vi fikk som regel inn gammelt datautstyr og ikke så rent sjelden hele eller deler av CBM64'er. Det er kanskje ikke sesong for loppemarked nå, men hvis du ikke har fått tak i det du skal ha før uti august/september, kan det være verdt et forsøk. Vær dog obs på at en del loppemarkedentusiaster kan være rimelig rabiate til tider ;)

6323696[/snapback]

jeg sier tusen takk for tipset

Skrevet (endret)

For oss gamlingene er det veldig mye nostalgi i den maskinen. Jeg hadde glatt betalt en tusenlapp for en fullt fungerende C64 m/ diskettstasjon og en boks disketter. Men å få tak i spill nå for tiden er jo ikke så lett, da. Med mindre du lager en kabel så du kan overføre piratkopierte spill fra PC'n til C64'n med et spesiellt program. Tusenvis av spill er nemlig rippa fra C64'n over til filer man bruker i C64-emulator på PC.

Når jeg hadde C64 på 80/90-tallet var piratkopiering så totalt vanlig at jeg visste ikke om annet, nesten. Man bare fikk tak i hauger med spill på turbotapes og whatnot. Og alle hadde crack intros. Nå er jo dette miljøet borte, så du ville nok gå kjapt lei hvis du ikke får tak i en stabel med spill sammens med maskinen.

Man har rett og slett bare lagd direkte Images av disketter, omtrent som ISO-images av CD'r er idag, som mountes internt i emulatoren og fungerer akkurat som ordentlige disketter. Men 64-emulator blir ALDRI like bra som den ekte maskinen. Lyden er dårligere, og grafikken er mye styggere siden man aldri brukte monitor til C64 (bare rike folk som hadde råd til det).

Dermed blir grafikken mye mere markert og blokkete.

Endret av Bitex
Skrevet

Jeg har selve maskinen et sted her, men litt usikker hvor. Dessverre har jeg solgt diskettstasjonen og spillene mine til en kamerat for mange år siden. Ellers så tror jeg at jeg har alt, til og med min halveisfungerende kontroller.

Skrevet

Kommer til å kjøpe den igjen etterhvert, jeg og. Det var min første datamaskin, etter tiden med Pong (det originale), Zinclair, Commodore VIC 20 og 64, Amiga 500 ...

Jeg har sett en pakke med C64, diskettstasjon, joystick (Tac 2 tror jeg, hadde den selv og den var knallbra, hadde også en "Commander" ett-eller-annet, med 3 håndtak, som Spaceworld solgte den gangen), gå for 800,-.

Vær litt varsom. Husker jeg brente hovedkortet i min 64 en gang, kostet over 800,- å få byttet det ut alene. Den gangen kunne jeg få en moped for 700 hos en nabo, så det var et ikke helt ubetydelig beløp :p

*#¤%"#¤# MYGGER!!11 *fekter vilt i luften*

Skrevet (endret)

Et eller annet sted hjemme hos foreldrene mine står det vel en C64. Jeg tok den aldri med når jeg flytta ut. Tenkte at den sto tryggest der, sammen med Amigaen. Tror jeg fikk maskinen da jeg var 6-7 år.

Jeg hadde diskettstasjon, tape, en Action Replay cartridge, haugevis av disketter og tapes, og en joystick som het Sport King eller noe, pluss to helt "vanlige" sticks.

Spillene jeg spilte mest var vel H.E.R.O, Pitfall og Int. Karate.

Edit: Godt å se andre i samme aldresgruppe som meg selv. Er sjelden man ser det med alle fjortissene som vimser rundt her :p

Endret av T-Solberg
Skrevet

Jeg tror jeg fant en i boden en gang. Mener at det kanskje var en Commodore 64 Vic 20 eller noe slikt. Spurte pappa om jeg ikke kunne få prøve å se om den funka. Men det ville han ikke. Den var mest sannsynlig blitt ødelagt av fuktskader elns. Gjett hva som ble hevet minutter etter! Ganske synd egentlig den var jo hans og allting. At han ikke tok vare på den var utrolig ufint.

Skrevet (endret)
Spillene jeg spilte mest var vel H.E.R.O, Pitfall og Int. Karate.

6329441[/snapback]

:love: H.E.R.O.

Det hadde jeg faktisk helt glemt til du nevnte det nå. Antageligvis ett av mine absolutte favorittspill gjennom tidene, relativt sett til maskinkraft og spillbarhet i øyeblikket. Aner ikke hvor mange timer jeg, min bror og noen kompiser brente vekk på det spillet. Fabelaktig!

post-28076-1150647429_thumb.jpg

Endret av cetram
Skrevet

Skal vel ligge en gammel C64 her også.

Med kasettspiller og noen kasetter.

Og vi har mange sånne store disketter også med c64 ting.

Og 2 joystikker.

Hvor alt ligger nå, vet jeg ikke. :hmm:

Skrevet

ARtig å lese at flere savner gamleboksen! :)

Har selv begynt å bygge opp en liten nostalgisamling, har vel 7-8 C64'er av forskjellige typer (C64, C64-II og C64G), samt diskettstasjoner, kassettspillere, spill, joysticker, bøker, cartridges osv osv. Har også MSX, Spectrum, Amiga, flere forskjellige gamle konsoller++..

Gøy å mimre litt innimellom! :)

Skrevet (endret)

Vic 20 er faktisk en egen maskin, og ikke kompatibel eller har noe å gjøre med C64. Annet enn at den har innebygd Basic-språk.

Det var en av de kulere tingene med C64&Co, at du bare kunne skrive basic-programmer rett inn, når som helst uten å starte noe eget program.

Commodore videreførte dette til Amiga, der Basic også var en integrert del i OS'et (Workbench)

Og datablader på den tiden inneholdt alltid 3-4 lange basicprogrammer man kunne skrive inn bare for moro skyld eller for å lære, så man fikk en god følelse av å skape noe selv, uansett om det var andres program man skreiv inn.

En kompis hadde en spesiell versjon som hadde BÅDE C64 og C128 i seg. Man switcha mellom OS'ene ved å holde inne en knapp ved bootup. Snedig, men ganske ubrukelig :)

Endret av Bitex
Skrevet
Det var en av de kulere tingene med C64&Co, at du bare kunne skrive basic-programmer rett inn, når som helst uten å starte noe eget program.

Commodore videreførte dette til Amiga, der Basic også var en integrert del i OS'et (Workbench)

6346940[/snapback]

Amiga Basic var ein integrert del av Workbench? Er du sikker på det? No var den første versjonen eg hadde av WB, versjon 1.3.3, der Amiga Basic var fjerna, so eg kan ikkje seie noko sikkert, men eg trudde Amiga Basic var meir som eit eksternt program. Eg veit at det vart levert saman med OS-et, men trudde ikkje det var integrert på nokon måte...

Sjølv prøvde eg berre Amiga Basic ein gong...og var ikkje vidare imponert. Synest ytelsen var veldig svak. AmigaE var meir mi greie. ;)

Kay

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...