Gå til innhold

Militæret om vinteren - forskjellene?


allyse

Anbefalte innlegg

Jeg var også i Luftforsvaret, boot camp i Barteland (Værnes) og vakttjeneste på Sola Flystasjon. Inntak i august elns.

 

Hadde det ikke vært for krigsglade amerikanere, hadde tjenesten vært svært så bedagelig. Men Charlie-beredskap stakk kjepper i hjulene der, gitt.

 

Det som er leit med Luftforsvaret/Hangarsoper nå, er at Værnes ikke lengre er boot camp. Den er flyttet til Bardufoss (grøss).

 

Ellers så hadde jeg en øvelse i løpet av rekrutten, den var bra jaevlig, særlig når man er lagfører. På Sola hadde jeg 8 timer øvelse med HV, og 8 timer spesialvakt når Anne Orderud Paust med mann og noen generaler++ var der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-12 13:31, skrev Magellan:

Går ut fra du var i Porsangermoen Jegerbataljon? Er der nå og trives så langt selv om det til tider er ganske tøft fysisk. Ser på det som en god anledning til å komme i form :smile: Har skjønt at dette ikke er plassen for pyser.


 

Var på GP ja, men det var før det ble jegerbataljon der. Det begynner å bli noen år siden nå...

 

Etter det jeg har hørt har det blitt forandret endel der nå.... Blitt ny messe bla.

 

Har mange rare minner fra den plassen. Ble skyti på med skarpt bla, beltevogna var full av kulehull .

 

Sånn var det den gangen jeg var i krigen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er mye bra som er blitt sagt her. At Luftforsvaret er den slappeste, er nok veldig sant. Ønsker du en slapp tjeneste, så bli operasjonsassistent (ops.ass) :) Rimelig god turnus. Jeg har en uke på, en uke av. Dag/kveld&natt-skift. Sitter mye foran PCen og gjør egentlig ingenting. Passer meg bra.

 

Det er et lite spørsmål i førsteinnlegget som ikke er blitt besvart. Hva er forskjellen på sommer- og vinterinntak?

 

Vel, jeg gikk inn i rekrutten på Madla i Januar i år. Befalet var redd for at vi var noen narkovrak og skoletapere hele gjengen. Jeg tilhører den sistnevnte kategorien. Var litt smågøy da narkohunden kom og pekte ut en rekrutt :)

 

Dimmeprosenten det kullet var litt over 50%, mange pga psykologiske grunner, men ikke så mange av narkotikabrukere som man vil ha det til. Er flere som røk kullet som var nå nettopp, enn vinterinntaket som jeg var i.

 

Uansett, forskjellen... I følge befalet:

 

De som er i sommerinntaket, er gjerne de som nettopp har slutta skolen. Det betyr at de lettere kan tilegne seg kunnskap. De er gjerne i bedre form enn vinterinntaket. Vinterinntaket har gjerne noen yrkesaktive. F.eks mekanikere og sånt. Ikke så lett for å lære nye ting, men de er mer praktiske. Å sette opp telt, fyre med primus er gjerne lettere for vinterinntaket.

 

 

Når jeg tenker over det, så var det veldig ok for meg å gå inn i militæret om vinteren. Det finnes ikke vinter på vestlandet. Tror det var totalt 4 dager med snø når jeg var inne. Det kaldeste jeg opplevde var -10 grader i Felt II-uniformen. Soloppgangen var fin... :cool:

 

Øvelse Tilvenning (3 dager på Sola), så var det plussgrader hele tida. Ikke mange, men. Siste natt var det et par minusgrader. Poenget, det var helt greit.

 

Om sommeren derimot... Varmt, klamt, bli solbrent, insekter...

Lenke til kommentar

..tror egentlig ikke vinter er noe spesielt digg uansett hvilket gren man velger..

 

Jeg selv stortrivdes i militæret, og synes det var en kjempetid (som jeg også mener alle burde erfare i livet).. Var på Heistadmoen i Telemark Bataljon og endte opp i KFOR1.. Kjempespennende! :woot:

 

Har desverre ingen peil på hva luftforsvaret og marinen har å tilby, men jeg var i infanteriet, og der var det nok en del ut i "skog og mark".. Men, det gjorde meg og resten bare godt.. :)

Lenke til kommentar

Hvis du er av typen som liker å bestemme over seg selv, så anbefaler jeg ikke medlemskap i militæret.

 

Hvis du velger siviltjeneste og oppsøker en arbeidsgiver på forhånd kan du få en jobb hvor du kan gjøre det du er interessert i og sannsynligvis ha masse fritid. Veldedige organisasjoner, biblioteker, kultur, ungdomsarbeid...

Lenke til kommentar
Anbefaler alle bla bla bla.

 

Tull!!!

 

Alle gvælper i kongeriket norge har godt av ett år i den store barnehagen kallt militæret. Bare så synd at det har blitt altfor lett å slippe unna.

 

Tilbrakte selv ett år midt på finnmarksvidda. Over 60 feltdøgn i knappetelt, i temperaturer ned mot -50. Tok ingen skade av det, men lærte endel nyttige ting. Som feks viktigheten av å grave ei skikkelig kuldegrop i teltet. Selv med -50 på utsiden blir det plussgrader inne i teltet, bare ved hjelp av en liten primus.

 

Ut i skogen opp i trærne, det har dere bare godt av. :wink:

Dette her er noe av det mest patetiske jeg har hørt!

 

Det at ALLE har godt av dette året er bare bull og en tankegang som hører oldtiden til!

 

Førstegangstjenesten er noe som ALLE klarer å gjennomføre og ikke noe man lærer særlig mye av!

 

Kanskje har en del mammagutter godt av å komme seg inn i militæret for å lære seg å vaske klær selv, og generellt vasking og rydding! For ikke å snakke om overvektige, late folk som hadde hatt ultragodt av førstegangstjenesten!

 

MEn har jeg godt av den.... Nei! Jeg vil nemlig kunne tenke selv og bestemme selv om jeg vil gjøre noe, ikke måtte utføre oppdrag uten å ha noe å si selv!

Lenke til kommentar
Tok ingen skade av det, men lærte endel nyttige ting. Som feks viktigheten av å grave ei skikkelig kuldegrop i teltet.

Dette har du hatt bruk for mange ganger etter militærtjenesten? Er det noe jeg aldri kommer til å ha bruk for er det kunnskap rundt hvordan man holder seg "varm" i et telt, heldigvis. Jeg skrur bare varmekablene mine opp litt, jeg.

Lenke til kommentar

HVOR MANGE HAR FAKTISK LÆRT Å DREPE I MILLITÆRET?

 

Vel, etter at vår 24timers egenforsvarsperiode er over så kan jo de overlevende skru opp varmekablene... Hvis det er mulig å oppdrive strøm da...

 

Hvorfor er det så mange bråkjekke tosker som prøver å lete febrilsk etter en eller annen grunn til å ikke gå i millitæret? Alle som har vært der og gjort så mye som en liten innsats vet at det er mer å lære der enn de fleste andre steder her i samfunnet. Og det dere lærer er faktisk å kjenne dere selv, noe de fleste 20-åringer tror de gjør, men slik er det definitivt ikke...

 

De som har gjort noe i militæret har heller ikke angret på det eller...? Er det noen her som gjorde noe ut av tjenesten og som nå angrer på det kanskje?

 

Jeg angrer i hvertfall ikke. Jeg var her: http://www.mil.no/sjo/keskdr/minekrig/start/minedykker/

Det kan anbefales på det sterkeste. Dessuten er dette en tjeneste som fokuserer på passivt forsvar, og derfor ikke er "å lære å drepe mennesker". Dermed forsvinner det elegante argumentet deres, og dere står igjen som noen pingler av noen fjortiser som ikke tør å forlate kjøttkakene til mamma og varmekablene...

 

PYYYYSER!!!!! :lol:

Lenke til kommentar
HVOR MANGE HAR FAKTISK LÆRT Å DREPE I MILLITÆRET?

 

Vel, etter at vår 24timers egenforsvarsperiode er over så kan jo de overlevende skru opp varmekablene... Hvis det er mulig å oppdrive strøm da...

 

Hvorfor er det så mange bråkjekke tosker som prøver å lete febrilsk etter en eller annen grunn til å ikke gå i millitæret? Alle som har vært der og gjort så mye som en liten innsats vet at det er mer å lære der enn de fleste andre steder her i samfunnet. Og det dere lærer er faktisk å kjenne dere selv, noe de fleste 20-åringer tror de gjør, men slik er det definitivt ikke...

 

De som har gjort noe i militæret har heller ikke angret på det eller...? Er det noen her som gjorde noe ut av tjenesten og som nå angrer på det kanskje?

 

Jeg angrer i hvertfall ikke. Jeg var her: http://www.mil.no/sjo/keskdr/minekrig/start/minedykker/

Det kan anbefales på det sterkeste. Dessuten er dette en tjeneste som fokuserer på passivt forsvar, og derfor ikke er "å lære å drepe mennesker". Dermed forsvinner det elegante argumentet deres, og dere står igjen som noen pingler av noen fjortiser som ikke tør å forlate kjøttkakene til mamma og varmekablene...

 

PYYYYSER!!!!! :lol:

Det året da alle kameratene mine var i militæret var jeg i full jobb, fikk god erfaring, godt betalt og kjøpte egen bolig. Hadde ikke valgt militæret selv om jeg fikk ok betaling. Dagens "lønn" i militæret er en stor vits. Tipper 70% av førstegangsmilitære hadde stukket av om vi ble invadert alikevel. Jeg hadde i hvert fall gjort det.

Lenke til kommentar
Haltan: Man lærer ikke stort mer enn det man kan fra før. Alle vet hvordan man skyter med et våpen..

Det er prinsippsak for min del... Jeg er ikke interresert i å opptas i drapstrening.

Man lærer faktisk ikke å drepe heller. :-) (Bortsett fra noen svært få steder da.)

I infanteriet lærte vi å ta ut fi med spade :D

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange bråkjekke tosker som prøver å lete febrilsk etter en eller annen grunn til å ikke gå i millitæret? Alle som har vært der og gjort så mye som en liten innsats vet at det er mer å lære der enn de fleste andre steder her i samfunnet. Og det dere lærer er faktisk å kjenne dere selv, noe de fleste 20-åringer tror de gjør, men slik er det definitivt ikke...

Vi lærer å kjenne oss selv? på hvilke måter? Det vil jeg gjerne ha et svar på...

 

Jeg mener bestemt at jeg kjenner meg selv og derfor ikke har noen grunn til å gå inn i militæret av den grunn... Dessuten så er jeg også passifist, noe som gjør at jeg ikke vil inn i militæret!

 

Og for å si det på en annen måte.. De som går siviltjeneste istedenfor førstegangstjenesten gjør en mye bedre nytte for seg til samfunnet ved at vi jobber for 111 kr dagen på f.eks. gamlehjem, psykiatriske klinikker osv osv

 

 

Men neida, for all del, gå inn i militæret du og dine likesinnede, men det skulle vært valgfritt og ikke tvang om man ville inn eller ikke! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om at forsvaret okkuperer noe som helst men...

 

 

Kanskje greit om dere prøver å sjekke opp hva dere snakker om før dere uttaler dere om saker, og ikke minst før dere tar avgjørelsen om å bli pasifister.

 

De fleste på min alder som ikke var i millitæret den gangen har begynnt å innse hvor barnslig og lite gjennomtenkt det var.

 

Dere tror vel ikke at tenåringer vet så forbasket mye mer om livet og hva som er fornuftig enn det voksne gjør!? Hvorfor ikke forsøke å finne ut hva dere snakker om? Jeg hadde den samme innstillingen selv, inntil jeg fant ut hva det hele gikk ut på.

 

Og en svært vesentlig ting! Det er ikke et spørsmål om hvem som nekter millitæret, hvorvidt vi okkuperer det ene eller det andre. Det er et politisk spørsmål. Våre politikere i dag er samme type idealister som hele livet har gjort det som passet dem der og da, og nå har de fått det hele i et litt annet perspektiv. Løsningen for å være en av gutta da er å slenge ned noen styrker (husk at dette er yrkessoldater da dere!) som hjelper litt til med å bevare oljeprisen som truer med å velte den ammerikanske økonomien...

 

Lukk opp øynene da dere! Se hva som er økonomisk politikk, og hva som er forsvarspolitikk! Dette er ikke 2 sider av samme sak, og tro heller ikke at det norske forsvaret er med på å bestemme om det skal bli en krig eller ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...