Gå til innhold

Bill Gates slutter i Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
veledighet er en ting, hvis man har penger opp i rompa.... 

ikke bland dette med ekte veledighet, av ekte mennesker!!  ok?

6323474[/snapback]

Jeg tror ikke den kommende generasjonen av afrikanske barn som kan vokse opp i visshet om at de slipper å bli blinde av nevnte øyensykdom ser det på samme måte. For dem er den nok "ekte" nok.

 

Men jeg biter på jeg: Hva er "ekte veldedighet", hvem er "ekte mennesker", og hva er det med at Bill Gates

1. nå har bestemt seg for å ofre seg for veldedighet og

2. det faktum at han har uttalt at han skal gi bort ALLE sine penger til humanitære formål

som ikke er "ekte" i dine øyne?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Respekt for denne idioten som hermer etter alle og har laget det dårligste operativsystem noensinne! (ikke ironi dette her nei ;) ).

 

Han er en veldig bra kar som bruker utrolig mye penger til fattige, til vaksiner osv for barn rundt om i hele verden. Microsoft vil nok ikke bli det samme uten han (kanskje bedre?? hehe)

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke bare gull og grønne skoger på rullebladet sitt. De har en del svin på skogen også. For å nevne kjapt noen stikkord: konkurransefientlighet, monopolbygging, og lukkede formater og protokoller som hindrer andre i å komme inn på markedet. Men så mener jeg også at IRS (Amerikanerenes svar på konkurransetilsynet) generellt er alt for slappe.

Lenke til kommentar

Men er det umoralsk?

 

Hvorfor skulle det være Microsofts (eller noe anne firmas) ansvar å oppmuntre konkurransen eller hjelpe konkurrentene til å lykkes? De får i all normal anstendighet gjøre den jobben selv.

 

Om samfunnet mener at markedet ikke er tjent med monopoler, får samfunnet ta de nødvendige skritt for å forhindre det, selv om jeg personlig ikke ser det som noe relevant eller reelt problem. Det blir dog en annen diskusjon.

 

Men det gjør det ikke umoralsk at et firma ønske å bli størst eller knytte kundene til seg.

 

Microsoft gjorde akkurat det samme som de fleste andre aktører ville ha gjort i samme situasjon. Som Guy Kawasaki (ex Apple Evangelist og skribent i MacWorld og MacUser) sa det for mange år siden (etter hukommelsen): "Microsoft har levert god software til fok flest, uten å utnytte sin markedsposisjon til å skru opp prisene. De som nå saksøker Microsoft, Scott Nealy, Larry Ellison (Sun og Oracle) og andre er bare sure fordi de ikke greide det selv. Forskjellen mellom disse og Bill Gates er at mens de førstnevnte gikk på College og drømte om å erobre verden, gikk Gates ut og gjorde det..."

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men er det umoralsk?

 

Hvorfor skulle det være Microsofts (eller noe anne firmas) ansvar å oppmuntre konkurransen eller hjelpe konkurrentene til å lykkes? De får i all normal anstendighet gjøre den jobben selv.

6326112[/snapback]

Jeg mener ikke det er umoralsk at ikke MS oppmuntrer og hjelper konkurrentene sine, men jeg mener det er umoralsk å hindre dem i å konkurrere.

Lenke til kommentar
Microsoft gjorde akkurat det samme som de fleste andre aktører ville ha gjort i samme situasjon. Som Guy Kawasaki (ex Apple Evangelist og skribent i MacWorld og MacUser) sa det for mange år siden (etter hukommelsen): "Microsoft har levert god software til fok flest, uten å utnytte sin markedsposisjon til å skru opp prisene. De som nå saksøker Microsoft, Scott Nealy, Larry Ellison (Sun og Oracle) og andre er bare sure fordi de ikke greide det selv. Forskjellen mellom disse og Bill Gates er at mens de førstnevnte gikk på College og drømte om å erobre verden, gikk Gates ut og gjorde det..."

6326112[/snapback]

 

Jepp, Sun, Oracle og IBM er innerst svært skuffet over at de ikke sitter i samme posisjon selv. Og det skyldes i stor grad inkompetanse når de hadde muligheten.

 

Og ikke tror at disse firmaene forsøker å låse fast kundene (vendor lockin) om de får muligheten, selv om de snakker fint om åpne standardere og kildekode. Hadde Microsoft ikke eksistert så hadde vi hatt IBM som hadde låst oss til å bruke IBM OS, Datamaskiner, skrivere, programvare, osv om de hadde hatt mulighet for dette. Og IBM hadde vært like konkuranse fiendetlige mot Linux om det hadde eksistert vel og merke.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så stjal han også idèen til den første utgaven av Windows.

6333030[/snapback]

Fra hvem?

 

Geir :)

6333238[/snapback]

 

Nå husker jeg ikke historien så godt. Men da min far jobbet i California (som programmerer) for nesten 30 år siden, hadde han en sjef som het Gary Kildal. Ifølge min far var det han som kom på hele idèen med et brukervennelig og kommersielt operativsystem, men som Bill Gates altså stjal.

Husker som sagt ikke historien så nøye, men skal sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Hvilke ugjerninger?

Ulovlige og umoralske metoder for å hindre konkurranse i markedet.

6332953[/snapback]

Som for eksempel?

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft

 

Du har jo f.eks. dette med at første versjon av Windows kom med en feilmelding når du prøvde å starte den under DR-DOS. Det viste seg at Windows spesielt så etter denne konkurrenten, og feilmeldingen var feilaktig. Hvis man hindret Windows i å detektere DR-DOS, så fungerte Windows helt utmerket. Det viste seg at Microsoft brukte Windows for å undergrave konkurrenten, som hadde et bedre OS enn Microsoft.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/DR-DOS#Aggres...on_by_Microsoft

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Du tenker på GEM, som er mest kjent fordi Atari brukte det på sine PCer.

 

Men den striden var ikke med Microsoft, men med Apple, som forøvrig saksøkte Digital Research Inc, Kildals firma, og vant. Men ingen av dem var først uite med et grafisk brukergrensesnitt, det var derimot Rank Xerox, som utviklet det rundt 1973, 10 år før både Apple, DRI og Microsoft. Xerox klarte aldri å gjøre suksess med det, grunnen var kanskje at maskinene de laget var spesialiserte grafiske maskiner med en altfor høy pris.

 

Striden Micrtosoft var innblandet i sto egentlig mellom DRI (Kildal) og IBM, som ga Bill Gates jobben med å skrive operativsystemet til deres PC, etter at forhandlingene mellom DRI og IBM ikke første fram. Hvorfor og hvordan strides de lærde om. Gates bygget MS-DOS på QDOS, som han kjøpte ærlig og redelig. QDOS var bygget for å være kompatibel med Kildals CP/M, med det samme API og kommandoer, så Kildal følte nok at han var blitt kopiert.

 

Men Microsoft skrev om MS/DOS til versjon 2, slik at det ikke var noe QDOS kode igjen, og dermed heller ingen sak. I tillegg ville Kildal vært nødt til å saksøke IBM hvis han skulle gå etter Microsoft, og det skjønte han var en dårlig ide for et lite firma som hans.

 

At Bill Gates har mye å takke Kildal for er sikkert, men ha stjal etter min mening ingen verdens ting.

 

Men det ville være interessant å høre din fars versjon av historien. Kildals versjon er aldri blitt offentliggjort, og siden han døde i 1994 er det vel usikkert om vi noen gang får høre den...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...