Gå til innhold

Sette to vifter oppå hverandre?


RedRocK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du oppnår med å sette to vifter oppå hverandre er bedre sug. Uten trkkforskjell så dras ikke luften noe raskere gjennom, teoretisk sett. Derimot vil du antakelig få noe bedre virkning hvis kabinettet er "tett" og slipper lite luft gjennom, for da vil du oppnå noe større trykkforskjell enn ved å bruke kun en vifte.

 

Du får antakelig ikke den helt store effekten fordi vifter har en tendens til å rotere samme veien. Det gjør sånn at når luften treffer den første vifta, så roterer den samme veien. Det gjør at den andre vifta ikke får ordentlig "tak" i lufta, noe som i sin tur gjør at du ikke oppnår 200% sugekraft. Får du derimot fatt i en vifte som roterer motsatt vei, så tror jeg at det blir andre boller, da den første vifta i tillegg til å gjøre sin egen jobb også vil forsterke effekten til den andre vifta. Men det er hva jeg tror, ingenting dokumentert at sugekraft > 200%.

 

Det som jeg også tror kan hjelpe er å sette en grill mellom viftene i den hensikt å ødelegge luftrotasjonen fra den første vifta, så den andre får litt bedre tak. Er usikker på om dette kan hjelpe, for en grill vil også yte noe luftmotstand i tillegg.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

For å teste dette, så må man ha utstyr for å måle trykkforskjell, samt måling av luftmengde. Før man har dette tilgjengelig, så har man ikke annet valg enn å stole på den luftmengden produsenten oppgir.

 

[edit]

Har gjort meg opp en tanke til: Hvis du benytter en Fanadapter mellom viftene, så kan jeg tenke meg at fanadapteren "ødelegger" en del av rotasjonen på lufta, og at dermed begge viftene får bedre tak i lufta. Minuset er at viftene må ha ulik størrelse, f.ex 80x80 og 120x120.

 

Hva verre er: Du kan sikkert bruke tre vifter og to fanadaptere slik som dette:

80x80mm < fanadapter < 120x120mm > fanadapter > 80x80mm som jeg vil tro kommer til å bli overkill-sugekraft.

 

Eller evt dette:

120x120mm > fanadapter > 80x80mm < fanadapter < 120x120mm

 

Hvilket alternativ som måtte gi best resultat vet jeg ikke. Kan sikkert diskuteres.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Kan uavhengig av dette ta med at i en moderne jetmotor går viftene samme vei, etter at hver vifte har egne stillestående kanaler som gir lufta riktig vinkel på vei inn i neste vifte..

6333283[/snapback]

Eneste plassen jeg har sett noe liknende er i en gammel hårføner. Når det er sagt, jeg vil tro at om disse "kanalene" har vært innført i små vifter så ville de blitt mer effektive. Kanskje litt mer støy, men jeg tror oppsamling av støv ville blitt det største problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har testa de støv-filtrene, på en enkel vifte av gangen. Du vil ikke få til å sette den mellom to vifter fordi filteret leveres med en monteringsramme for at filteret skal holdes på plass. Denne monteringsramma vil da komme i konflikt med en eventuell vifte som måtte stå på feil side.

 

For å gi klarhet i dette, så skal filteret demonteres før endelig montering, og fysisk oppsett blir slik:

 

Vifte <> Viftehull i kabinett <> Filter <> vifteskruer <> grill (som også dekker skruene)

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Tror nok at en slik vifte gjør susen ja. Enest minuset er støynivået (står advarsel om dette i rød tekst hos mikroplex)

 

En kompis av meg har en liknende vifte. Han demonstrerte den for meg, og etter min mening bråkte den nesten like mye som en vanlig støvsuger.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Jeg har en slik vifte hjemme, skal bruke den til et miniventilasjonsanlegg og ja den bråker samtidig som den drar avgårde bortover gulvet av seg selv på 12V.

Men var ikke utgangspunktet å flytte mye luft?

Kan også justere spenningen ned og den starter ikke opp under 3V så der ligger turtallsregisteret på vifta. (3-12V)

Kan kjøres høyere en 12V også ettersom den skal trekke 2A på 12V men tåler et strømtrekk på 3A.

Dette er info fra teknisk support hos microplex.

Lenke til kommentar
Jeg har en slik vifte hjemme, skal bruke den til et miniventilasjonsanlegg og ja den bråker samtidig som den drar avgårde bortover gulvet av seg selv på 12V.

Men var ikke utgangspunktet å flytte mye luft?

Kan også justere spenningen ned og den starter ikke opp under 3V så der ligger turtallsregisteret på vifta. (3-12V)

Kan kjøres høyere en 12V også ettersom den skal trekke 2A på 12V men tåler et strømtrekk på 3A.

Dette er info fra teknisk support hos microplex.

6417632[/snapback]

En vanlig 120mm Delta-vifte trekker 3A ved 12V. :p

Lenke til kommentar

Ikke i følge mail fra Microplex.

Hei!

 

Viften trekker ca. 2A. Det står 3A fordi de er maksimal effekt som de godkjenningsmerkene på den gjelder for.

 

----

Hans Petter Faale

Ingeniør / Engineer

Microplex Norge AS, Trøskenveien 36, N-1708 Sarpsborg

Tlf: XXXXXXXX, Fax: XXXXXXXX

http://www.microplex.no

 

Mailen jeg sendt:

From: XXXXXXXXXXXXXXXX

Sent: 24. mai 2006 18:08

To: Info

Subject: Tekniske data deltavifte.

 

 

Hei!

 

Angående ordre XXXXX

Jeg har bestilt en 120mm deltavifte ( FFB1212EHE).

Denne er oppgitt til 12V 2A 24W på hjemmesiden deres ( http://www.microplex.no/product.aspx?pid=F...EHE&mcat=15s351 ).

Når vifta annkommer så er den på 12V 3A.

Denne vifta skal jeg bruke til et miniventilasjonsanlegg og har på forhåndt kjøpte en justerbar strømmforsyning 5-15W 3A.

I dette tilfellet gikk det bra ettersom jeg ikke fikk tak i strømforsyning på 2A men hadde jeg det så hadde det vært et problem med ei vifte som trekker mere en den er oppgitt til på nettsiden deres.

Så denne mailen er ikke en klage men bare et ønske om at dere endrer tekniske data til det som er riktig for denne vifta.

 

Mvh: XXXXX XXXXXX

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...