Gå til innhold

Kanskje japanske salgstall for DSLR...


Anbefalte innlegg

Har bladd i både leselige og uleselige web-sider, kom fram til denne japanske, som det kan se ut som gir japanske salgstall for DSLR, både etter mest populære modeller, og fabrikant. Hvis dette stemmer, har vi for tida et ganske interessant bilde der:

 

- 350D leder suverent, med drøyt 30% av salget

- 30D, D200 og D50 ligger på ca 12% (10-15) av salget

- D70s pleide å ligge omtrent der de andre tre er, men er på vei ned, til 4-5%, der 5D faktisk befinner seg!

- Canon har 40-50% av markedet, Nikon drøyt 30 og Pentax ca 10%.

 

Hvis dette er representativt for verden, med drøyt 4 mill DSLR-enheter forventa solgt i år, går det mot et (nytt) kjempeår for Canon, med langt over millionsalg for 350D, og 5-600 000 enheter av D20/D30. Det som også kan være interessant, er de høye tallene for dyrere modeller: 5-600 000 for D200, og innpå 200 000 for 5D! Dette er jo fryktelig grove anslag, men det peiler nok inn litt hvor landet ligger, og stemmer bra med resultatrapporteringa.

 

Canon har truffet bra med sine lanseringer, 350D viser ingen trøtthetstegn som modell, 30D er en suksess på tross av relativt lite nytt i forhold til 20D, og 5D selger på linje med Pentax-modellene, og omtrent dobbelt så godt som Olympus E-500.

 

Nikon er litt mer usikkert plassert. D50 er slett ingen flopp, men ga for lite, for seint til å rokke Canons posisjon, mens D200 også salgsmessig er et blinkskudd, og D70s ikke er posisjonert for å true 30D. Nikon har mye høyere salgsprognoser for det fiskale året 2007 (ca 03/06-03.07), og det peker mot at en D70-etterfølger klargjøres for lansering.

 

Med Sony som ny storaktør, og masse nylanseringer i vente, skal det bli interessant å se om dette bildet står seg. Mulig det blir veldig mange gode kameratilbud ved juletider i år...

 

Fint hvis noen kyndige kan korrigere dersom dette ikke er salgstall, men f.eks antall reklamasjoner! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser interessant ut, men informasjonen halter litt i og med at Olympus er utelatt. Ifølge Sony så er det Olympus som har tredje plassen, ikke Pentax.

Forøvrig også nevnt her http://www.bythom.com/2006predictions.htm .

6309048[/snapback]

Olympus er slett ikke utelatt, men de siste ukene som er rapportert, har Pentax ligget på 3. plass i Japan. Dette har nok mye med produktlanseringer å gjøre, men kan oså reflektere at Oly virkelig sliter på DSLR. KM-begynnermodellen har tilsynelatende solgt omtrent like bra som E-500 (ca 2.5%), mens nylanserte *ist DL2 selger omtrent det dobbelte, omtrent like mye som D70s og 5D. For øvrig har Thom Hogan revidert sine spådommer betydelig sida nyttår, du kan søke ham opp i dpreview-foraene for å se hva han sier nå.

 

Dette er altså Japan, jeg skulle gjerne se statistikk for andre regioner. Men det er søren ikke lett å finne!

Lenke til kommentar

BCN innhenter salgstall direkte fra de fremste salgshus i Japan, og skulle således gi et relativt godt bilde av omsetningen. Den aktuelle fremstillingen er av 4/4-2006 og skulle dermed kun gjelde for 3 måneder, eller så langt i år, eventuellt 1 måned (mars). Jeg har ikke oversatt alt, da jeg ikke fant tallene særlig overraskende. De deler videre inn i highend produkter og der har 30D passert d200 akkurat nå, særlig er prisen avgjørende for det. D200 har riktignok vært på topp ganske lenge og særlig i tiden etter introduksjonen da det var eksplosiv etterspørsel. Dette på bakgrunn av oversettelse.

Men, altså ikke helt uavhengige tall. Det kan være rom for variasjon fra offisielle tall.

Lenke til kommentar
- 350D leder suverent, med drøyt 30% av salget

- 30D, D200 og D50 ligger på ca 12% (10-15) av salget

- D70s pleide å ligge omtrent der de andre tre er, men er på vei ned, til 4-5%, der 5D faktisk befinner seg!

- Canon har 40-50% av markedet, Nikon drøyt 30 og Pentax ca 10%.

 

Hvis dette er representativt for verden, med drøyt 4 mill DSLR-enheter forventa solgt i år, går det mot et (nytt) kjempeår for Canon, med langt over millionsalg for 350D, og 5-600 000 enheter av D20/D30. Det som også kan være interessant, er de høye tallene for dyrere modeller: 5-600 000 for D200, og innpå 200 000 for 5D!  Dette er jo fryktelig grove anslag, men det peiler nok inn litt hvor landet ligger, og stemmer bra med resultatrapporteringa.

En jeg snakket med i en fotobutikk, mente at en god del av det japanske 350D-salget var til kvinner, noe som er forståelig nok siden det er lite og burde passe små kvinnehender godt. Til mine (ikke altfor store) labber er det faktisk altfor lite, så jeg fatter ikke hvordan voksne menn er interessert i det i det hele tatt. Men uansett, dersom han har rett, spørs det om salgstallene er representative for resten av verden...

Lenke til kommentar

k-ryeng har nok mye rett i det.

Canon bruker i tillegg veldig mye TV/Film reklame rettet mot forbrukermarkedet, så det koster å ligge på topp i salgsstatistikken også. Her i Norge bruker vi også å overse reklame, iallefall til en får prøvet den mer saklig, vil jeg si. Jeg finner ikke

denne salgsstatistikken fra Japan særlig overraskende, og jeg har alltid ment at 350D er det kameraet som gir mest bildekvalitet pr krone for tiden. Men etter mitt syn er det også mange andre ting en må huske å ta med i beregningen.

Personlig har jeg inntrykk av at Nikon er mer solid, og tenker mer på det endelige bilderesultatet tatt alle faktorer i betraktning, enn å ha den hvasseste oppløsningen, altså mest megapixler, og største sensoren.

En ser på den aktuelle salgsstatistikken at D200 selger totalt bedre enn 30D i highend sektoren, men at det veksler litt opp og ned, noe som er vist kurvemessig i tabell 2. 30D nådde heller ikke opp mot D200 i tilsvarende periode (i perioden da de respektivt var lansert). D70s er snart ferdig med sin produkssjonssyklus, D70 har vært overraskende lenge på markedet i hva en kan kalle økonomiklassen, så det overrasker ingen at salget går nedover. D50 selger godt også i Japan, men der er 350D altså nermest et fenomen. Her i Norge har jeg sett endel har klaget over dårlige sammenskrudde 350D enheter etter hva jeg fortolker som grunnlag for de aktuelle feilene, og det er kanskje noen Canon folk her som kan si om Europa/Norge modellene blir produsert utenfor Japan. Nikon skal etter sigende produsere endel modeller i China, de har en stor fabrikk i GuangDong provinsen, uten at jeg kan si at det har påvirket den endelige kvaliteten. Nikon har også eta- blert seg i Bejing, noe ala Nikon UK, slik at de har god kontroll med virksomheten.

Lenke til kommentar

Både D50 og D200 lages vel for størsteparten i Thailand? Det virker ikke som om det har vært spesielle produksjonsproblemer med disse, men derimot kan det virke som om det foreløpig er litt kvalitetsvariasjon på 18-200-zoomen, som er et ganske så krevende produkt å sette i hop, og som Nikon nå produserer på minst to steder.

 

Er det noen som har salgstall eller -estimater for 350D (og evt andre modeller) andre steder i verden? Jeg ville tippe at den har en trygg ledelse de fleste steder, men kanskje ikke så totalt dominerende som i Japan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...