Gå til innhold

Fant gammelt kamera med gammel film


Anbefalte innlegg

Rotet rundt i litt skrot nå nettop, da jeg fant mitt "gamle" (10 år eller så) Olympus ettellerannet kompakt-plastikk-snapshot-kamera, komplett med en full rull 400-film inni, og dessuten en uåpnet pakke ISO200. Sistnevnte har påtrykt "process before 11/2001", hva som gjelder for 400-rullen vet jeg ikke, men jeg kan med rimelig sikkerhet påstå at den ikke er noen ferskvare den heller.

 

Jeg har egentlig aldri satt meg noe særlig inn i filmkameraer. Når jeg brukte dette kameraet sist var jeg for ung til å bry meg om å lære sånt. Så spørsmålet mitt er som følger:

 

Kan jeg få til noe gøy med kameraet med disse filmrullene? Hva innebærer det at de er såpass utgått på dato? Kan det tenkes at jeg som sluttresultat får bilder med masse merkelige effekter? Eller vil alle bildene bli helt svarte? eller hvite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer faktisk veldig an på hvordan filmen har blitt oppbevart. Ved riktig oppbevaring kan filmen fremstå som tilnærmet normal.

Hvis den ikke har vært det, vil i all hovedsak farger forandre seg.

Du vil i utgangspunktet få bilder som er misfargede, gjerne gulbrune/ grønne el.l. Vil bli et gammelt preg over de.

De vil ikke bli sorte eller hvite, da skal filmen ha blitt eksponert for lys eller fremkallt ubrukt.

Det kan bli litt lomo-effekt fargemessig, om man skal illustrere det på noen måte.

Gjør et forsøk, men ikke forvent noe som helst, og ihvertfal ikke bruk filmen til bryllupsfotografering...

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Nå prøver jeg faktisk å få tak i en Lomo, og jeg hadde ingen forhåpninger om å bruke det gamle Olympus-kamerate til å ta teknisk gode bilder (da bruker jeg Canon 350D). Håpet var at filmen kunne gi noen merkelige effekter, men kanskje jeg bør spare på den til jeg får tak i en Lomo? For å få enda merkeligere effekter...

Lenke til kommentar

Jeg har fremkalt mye gammel film opp gjennom årene, og resultatet varierer kraftig, fra bra til håpløst. Varierer mye fra filmtype til filmtype, lagring, alder osv. Det eneste jeg med sikkerhet kan si, er at det ikke er mulig å si hundre prosent sikkert hvordan bildene blir. Gjør et forsøk, og sjekk resultatet. Om du liker det er det ikke vanskelig i dag å få tak i gammel film til en slikk og ingenting...

Lenke til kommentar
Begynn med å spørre hos fotobutikker, bensinstasjoner, dagligvarebutikker, nettbutikker, finn.no, qxl, ebay, eller grossister som fotosentralen.

Kan også høre med importørene av de filmene du ønsker.

6331679[/snapback]

Nå kaster vel de fleste fotobutikker og andre forhandlere av film gammel film som er gått over dato? Vi kaprer til oss noe film selv vi som jobber i butikken når den har gått over dato og legger den i vår egen fryser, men alt som er overflødig kastes rett i søppelbøtta.

Lenke til kommentar
Begynn med å spørre hos fotobutikker, bensinstasjoner, dagligvarebutikker, nettbutikker, finn.no, qxl, ebay, eller grossister som fotosentralen.

Kan også høre med importørene av de filmene du ønsker.

6331679[/snapback]

Nå kaster vel de fleste fotobutikker og andre forhandlere av film gammel film som er gått over dato? Vi kaprer til oss noe film selv vi som jobber i butikken når den har gått over dato og legger den i vår egen fryser, men alt som er overflødig kastes rett i søppelbøtta.

6369922[/snapback]

Det er en sannhet med visse modifikasjoner, da jeg vet mange ikke gjør det.

Noen kvitter seg også med gammel film ved å selge det til butikker som Havaristen (overskuddsbutikk i Enebakk hvor man kan kjøpe alt fra slegger til grandiosa).

Men som du sier, gammel film blir kastet, og kommer man til riktig butikk og oppfører seg pent får man nok en deal...

Lenke til kommentar

Ja, jeg husker en periode (rett etter at digitalkameraene tok av) så var det mye film som gikk ut på dato. Når de var i den måneden de gikk ut eller måneden før, så solgte vi det til halv pris. Ble kvitt det meste, men det beste er selvsagt å få solgt unna mens filmen er innenfor datoen... så nå er mengde av hver type innskrenket ganske kraftig. Utvalget har også blitt noe innskrenket naturlig nok...

Lenke til kommentar

Utvalget av og mengden av film har minsket kraftig hos oss også. Butikken jeg jobber i ligger på en måte i et område med mye turister så vi selger overaskende mye film fortsatt. Det slår meg til stadig hvor mange som fremdeles ikke bruker digitalt kamera. Jeg solgte til og med et kompakt Canon filmbasert kamera til 699 kr her om dagen. Når det gjelder gammel film har vi svært lite av det, fant et par pakker for en måned siden, de ble sendt tilbake til lageret vårt, vet ikke hva som skjedde med de der.

Lenke til kommentar

Ja, det hender at også jeg selger filmbaserte kamera, både speilrefleks og kompakte. De går jo for noen få kroner om dagen, og det er stort sett eldre som kjøper. Har man ikke PC, så er også noen av grunnene til å velge digitalkamera unyttige. Ellers selges det en sjelden gang et filmbasert speilrefleks til en ung jente eller gutt som vurderer om det er noe for de. De vil ikke legge ut 6000 for et digitalt speilrefleks før de har funnet ut om dette er noe å drive med. Vil ikke si at de pengene er bortkastet om de finner gleden med å ta gode bilder, for da har man brukt tiden de ellers ville brukt på å gruble til å lære seg kameraet... og så har man et reservekamera i tilfelle det nye må inn til verksted. Det er for noen også skummelt å ta med et skikkelig dyrt kamera på ferietur, og da er jo et billig filmbasert ikke så ille å miste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...