Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merker på lakk - (Kald)Avfetting av bil?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg så litt på lakken og la merke lit at man ser noen svært mange tynne parallelle striper i sirkulære former på lakken. Man må se ganske nøye på lakken for å se dem og det ser for meg ut som om det er "merker" etter vasking "spor etter svamp" om dere forstår.

 

Jeg trodde at dette gjaldt kun min bil men da jeg var en tur på rimi nylig og så litt på lakken på andre biler hadde de aller fleeste disse stripene i ulike fasonger og former.

 

Jeg lurer litt på om disse "stripene" er normale og dersom de IKKE er det, hvordan kan de fjernes?

 

Tenkte litt på kaldavfetting fra biltema eller noe som kanskje kunne hjelpe?

 

FIkk forslag fra bilselger om at den egnetlig trengte polering da men tenkte å spørre her først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem stripene du snakker om finnes på enhver bil, det kommer bare an på sist bilen var polert hvor tydelige dem er. På nybiler som kommer inn til jobb, finnes dem der allerede. Dersom du ser nærmere etter, vil du se at dem er ganske så symmetriske og kommer fra fabrikklakkering. Et hyppigere problem i nyere tid, ettersom den såkalte "miljø-lakken" tåler absolutt ingenting.

 

Som tidligere nevnt i tråden, en polish dekker dem til. Voks igjen etter et par mnd. :)

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

takk for tilbakemeldingen. gikk løs på bilen med sonax bilpolish. kjente at overflaten føltes veldig glatt og smooth ut etterpå. Samt at stripene forsvant.

 

Var kanskje ikke veldig grundig men gjorde jobben unna på en times tid.

 

For å sammenligne før og etter polerte jeg halve panseret først og jeg så ikke noe særlig forskjell på speilbildet/glansen men den polerte delen var litt mørkere enn den andre.

 

Takk for responsen :thumbup:

Lenke til kommentar

Om dere har lyst til å unngå "swirl marks" og andre missdannelser, så la vær å bruke svamp, de drar skitten med seg og lager riper i klarlakken slik som f.eks dette:

 

400_bmwbefore.jpg

 

 

Jeg ble anbefalt av en proft bilpleiefirma og et lakkeringsverksted å bruke mikrofiber "wash-mitt" istedet. Da gjemmer skitten seg dypt inni kluten istedet.

 

7518_pd97784full.JPG

 

Har selv noen swirlmarks på min 200SX etter forrige eier, så skal ha den inn til behandling neste uke.

Blir full pakke med rubbing, polish og lakkforsegling. Koster 2500,-, men er villig til å prøve det før helomlakkering.

Lenke til kommentar

Jepp et vara de der jeg mente. kan være vanskelige å oppdage. etter polering så jeg dem ikke men når sola dukket opp så var de synlige når sollyset traff lakken.

 

Om dere har lyst til å unngå "swirl marks" og andre missdannelser, så la vær å bruke svamp, de drar skitten med seg og lager riper i klarlakken slik som f.eks dette:

 

400_bmwbefore.jpg

 

 

Jeg ble anbefalt av en proft bilpleiefirma og et lakkeringsverksted å bruke mikrofiber "wash-mitt" istedet. Da gjemmer skitten seg dypt inni kluten istedet.

 

7518_pd97784full.JPG

 

Har selv noen swirlmarks på min 200SX etter forrige eier, så skal ha den inn til behandling neste uke.

Blir full pakke med rubbing, polish og lakkforsegling. Koster 2500,-, men er villig til å prøve det før helomlakkering.

6314730[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er vel gått en to tre uker siden jeg vokset og polerte bilen.

 

Den første uken var overflaten glatt og fin. Litt sånn hvite flekker pga voks som hadde trengt seg inn i gummi og sånt noe og har ikke vært så nøye med å fjerne det men det jeg merket som var verre var at det begynte å danne seg hvite "melflekker", som om voksen hadde tørket inn og blitt til støv. veldig lett å ta av men irriterende!

 

I tillegg, til tross for at jeg fjernet voksen som kom borti soltaksluka så har det blitt hvite flekker på de svarte partiene der.

 

Lakken er ikke så glatt mer heller nå og swirlmarks er godt synlige igjen.

 

trodde en vokspolish skulle holde seg i 3-4 måneder iallefall?

 

Noen som har tanker om dette.

Lenke til kommentar

Kommer heeelt an på hva slags produkter du har brukt og hvor nøye du var, hvor slitt lakken din er og hvordan du har vaska den i mellomtida.

 

En annen faktor som spiller inn er hvor slitt lakken din er, og at den rett og slett kanskje trenger en real lakkrens. Er lakken slitt og medtatt har ikke polishen like god "glatte-evne", ettersom lakken er så tørr at mesteparten blir "sugd opp".

 

Som jeg også nevnte tidligere i tråden. Dem merkene du snakker om finnes på enhver bil, tilogmed splitter nye. Det er striper etter industrilakkering og grunning. Jo mer slitt og medtatt lakken din blir, jo tydeligere kommer dem fram. Grunnen til at dem syntes så veldig mye bedre på biler idag er den nye vannbaserte "miljølakken" det ble gått over til (i 1995 hvis jeg ikke husker helt feil)

 

Vær også forsiktig med lister, da polishen setter seg godt her. De fleste interiør-renser tar dette greit vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...