Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Om å ikke få karakter i det hele tatt.


Anbefalte innlegg

Heisann. Saken er den at de to siste norsk timene jeg hadde, så skulle jeg levere inn noe. Dette var 1 stil og 1 mappe (med stiler og oppgaver som jeg hadde skrevet i løpet av året). Uheldigvis hadde jeg kjøretime på disse datoene, så jeg fikk ikke vite dette.

 

Så hadde jeg skriftlig matte eksamen - noe som gjør at jeg får fri fra eksamens datoen og til muntlig eksamen er over på grunn av at jeg går vk1 - hvor du kun kan komme opp i enten skriftlig eller muntlig.

 

Norsk læreren skriver på it's learning (en skoleside), den 07.06 (onsdag) at alle som ikke har levert inn noen stiler bes kontakte henne snarest, hvis ikke så kan en risikere å ikke få norsk karakter -> ikke vk2. På grunn av min "ferie-modus" skjekket jeg ikke denne før på fredags kveld - Da hadde læreren også lagt til "Knut bør henvende seg snarest" (Jeg er Knut). Jeg sendte melding til henne natt til søndag (altså i løpet av helgen), og spurte hva det var jeg manglet.

 

Hei. På grunn av jeg har hatt skriftlig eksamen så har jeg egentlig gått i ferie-modus, så må bare beklage det. Hva er det jeg mangler?

 

Knut

 

Så får jeg dette som svar i dag:

Jeg mangler innleveringer fra deg.Det betyr at du ikke får nynorskkarakter. Sånn er den saken.

 

Hva i helvette?

For det første: Jeg sendte melding i løpet av helgen, hadde jeg måtte ha levert noe, ville jeg selvsagt gjort det på mandag om jeg hadde fått hennes tilbakemelding før

 

For det andre: Det her er kun noen få innleveringer - en stil + noen stiler hun ALLEREDE har sett. Hvordan kan hun nekte å gi meg karakter for det?

 

For det tredje: Jeg har ALDRI skrevet under på at jeg står i fare for å ikke få karakter/få stryk. Dette trodde jeg at jeg måtte gjøre.

 

For det fjerde: Denne læreren er en helvettes lærer, hele året har vi (klassen) klagd på henne. For ca. en måned siden så skrev 23/28 elever (++ pga fravær) at dem IKKE ville ha denne læreren til neste år.

 

 

Det jeg egentlig bryr meg om er om hun egentlig ikke kan gi meg karakter når jeg ikke har fått brev - vet om en kamerat som fikk 1,7 i snitt (woho), i steden for noe 1,5 (eller noe sånt) pga noen glemte å gi ham varselbrevet (samme skole).

 

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg sette min lit til at jeg bare går å snakker med rektor eller noe så blir saken ordna?

 

edit: Det var visst kun nynorsk karakteren, men det går egentlig ut på det samme.

 

Fortvilet Knut.

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søker som en gal her:

Varsel om strykkarakter i 2. termin

 

Har man krav på advarsel om strykkarakter (eller nedsatt karakter) i 2.termin? Hva er i såfall følgene hvis man ikke har mottatt en slik advarsel, og allikevel stryker i et fag?

 

Hva er rimelig tid for å få en slik advarsel?

 

 

Du har krav på å få varsel i god tid i 2. termin hvis det er fare for å få strykkarakter i 2. termin eller standpunkt. Dette tidspunktet er etter min mening for sent f.eks. 1. juni. (Men der finnes ingen regel her for en bestemt dato). Men varselet skal være gitt på et tidspunkt hvor eleven gis en mulighet til å rette opp karakteren. Der er ingen regler for varsel hvis en står i fare for en dårligere karakter i 2.termin enn i 1.termin.

Hvis du ikke har fått et slikt varsel og allikevel blir gitt 0 eller 1 i standpunkt karakter eller terminkarakter har du grunnlag for å klage på karakteren. Du vil da få medhold i den klagen ettersom lærer har forsømt seg.

 

 

Hei.

 

Er en gutt på 18 år som går siste året på videregående, allmenne fag.

 

Jeg har i løpet av det siste året nådd et “metningsnivå” med hensyn til skole, og føler meg mindre og mindre motivert i forhold til skole og det arbeid det fører med seg.

 

Fraværet har de siste 2 terminene hopet seg opp, og jeg lurer i den sammenheng på om det er mulig å gå om igjen eller på noen måte rette opp dette fraværet senere?

 

Jeg har ikke fått varsel om nedsatt orden/atferd pga fraværet (jeg har ingen annen grunn til å få nedsatt heller - jeg er egentlig ganske snill :) ) men kan skolen sette meg ned i orden/atferd uten å gi varsel på forhånd?

 

Dette kan da vel i så fall rettes opp senere, eller?

Svar

 

Der var trist å høre at du har stort fravær uten å være syk. I ditt tilfelle ville jeg tatt en del interessetester f.eks. på www.aetat.no. Det er tydelig at du ikke ser noe klart mål for din videre utdannelse. Og av den grunn blir du lite motivert og så havner du i en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Kankje vil du da finne ut at du har valgt feil. Da må du ta stilling til hva du vil videre. Uansett vil dette kanskje sette i gang en prosess som vil hjelpe deg på rett veg, synliggjøre en utdannelse eller et yrke.

I utgangspunktet trenger ikke høyt fravær automatisk gi deg dårlig karakter i et fag så lenge du har vært med på de evalueringene som er blitt avholdt. For å få nedsatt orden må du ha en del anmerkninger. Du kan ikke få nedsatt orden bare p.g.a. høyt fravær. Hvis læreren ser at du muligens vil få nedsatt ordenskarakter skal dette meddeles deg skriftlig slik at du får muligheter til “å ta deg inn igjen”. Meldingen skal skrives under av deg og foresatte hvis du er under atten år.

 

 

Har jeg en god sjangs? :D

Lenke til kommentar

Du har nå så vidt jeg vet krav på et skriftlig varsel om at du står i fare for å stryke. Et sånn brev du må skrive under på, som hun må videresende til ledelsen eller gudd vet hvor...

 

Hørtes merkelig ut at hun nå bare bestemmer seg for at du ikke får karakter. Har hun advart deg tidligere? Du har hvertfall krav på å få en midtveisvurdering halvveis ut i terminen.

Lenke til kommentar
Du har nå så vidt jeg vet krav på et skriftlig varsel om at du står i fare for å stryke. Et sånn brev du må skrive under på, som hun må videresende til ledelsen eller gudd vet hvor...

 

Hørtes merkelig ut at hun nå bare bestemmer seg for at du ikke får karakter. Har hun advart deg tidligere? Du har hvertfall krav på å få en midtveisvurdering halvveis ut i terminen.

6300844[/snapback]

Nope, ingenting.

Lenke til kommentar

Virker jo heilt på trynet å ikkje gje deg karakter fordi du mangler ein stil og ikkje har levert inn alle stilane som du allereie har fått karakter på (går ut frå det). Nevnte ho noko tidsfrist på innleveringen på It's Learning?

 

Blir oppgitt over sånne folk som skal være så jævla vanskelige, det å ikkje få karakter er ikkje representativt for ditt arbeide gjennom skuleåret.

Lenke til kommentar
Virker jo heilt på trynet å ikkje gje deg karakter fordi du mangler ein stil og ikkje har levert inn alle stilane som du allereie har fått karakter på (går ut frå det). Nevnte ho noko tidsfrist på innleveringen på It's Learning?

6305257[/snapback]

 

 

Noen av dere har unnlatt å levere opptil flere stiler denne terminen. Det er alvorlig og fører til at jeg ikke kan sette norskkarakterer. Det  kan bety at dere ikke vil bli flyttet opp i 3. klasse neste år. De det gjelder bes om å ta kontakt med meg fort.

 

knut bees ta kontakt.
Lenke til kommentar
§ 4-17. Varsling ved ikkje bestått eller ikkje gitt karakter

 

      Dersom det er fare for at ein elev får ikkje bestått standpunktkarakter, under dette at det ikkje er grunnlag for å gi karakter på grunn av stort fråvær, skal eleven/foreldra givast skriftleg varsel utan ugrunna opphald etter at det er blitt klart at slik fare ligg føre. Det same gjeld dersom det er fare for at ein elev kan få karakteren Nokså god eller Lite god i orden og åtferd.

Kilde

Betyr dette:

1. At hun bare kan gi meg "ikke vurdert" på grunn av at dette ikke har noe med fraværet å gjøre?

2. Eller er det med fravær kun et eksempel, og hun må da uansett gi meg en karakter?

Lenke til kommentar

Canute, hun må gi deg varselsbrev og få din underskrift + foreldre (om du ikke er myndig).. du sier hun ikke har gjort, stikk til ledelsen og siifra at hu har stryket deg i nynorsk, men du har ikke fått varselbrev, så skal de fikse det. de MÅ rett og slett fikse det..

 

Men en annen ting, det har jo ikke noe å si om du stryker nynorsk eller ikke (orker ikke scrolle opp, men du gikk vel VK1 allmenn), du skal sikkert gå VKII allmenn, og det er da nynorsk, bokmål og muntlig teller!

Lenke til kommentar
Canute, hun må gi deg varselsbrev og få din underskrift + foreldre (om du ikke er myndig).. du sier hun ikke har gjort, stikk til ledelsen og siifra at hu har stryket deg i nynorsk, men du har ikke fått varselbrev, så skal de fikse det. de MÅ rett og slett fikse det..

6307725[/snapback]

Ja, jeg får nesten gjør det.

Men en annen ting, det har jo ikke noe å si om du stryker nynorsk eller ikke (orker ikke scrolle opp, men du gikk vel VK1 allmenn), du skal sikkert gå VKII allmenn, og det er da nynorsk, bokmål og muntlig teller!

6307725[/snapback]

Som trulsta sier så har det jo litt å si, men tipper det værste som kan skje er at jeg kommer i en annen klasse kun.

 

Hva skjer derimot hvis hun får lov til å sette "ikke vurdert" og klager ikke når frem - må jeg da ta noe eksamen opplegg? eller har det ingenting å si ettersom norsk fagene ikke er avsluttende før vk2?

Endret av Canute
Lenke til kommentar

Canute, det trur jeg ikke du kan. Ikke helt 100% sikker though...dog ganske sikker på at du slipper det.

 

Uansett, dette er spørsmål ledelsen/rådgiverne på skolen din vet mye bedre enn alle andre! Du burde uansett snakke om problemet ditt til noen for å få hjelp.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å diskuterer engang.. Hu har ikke lov til å gi deg stryk, hvis du ikke har mottat varsel! Det er ikke noe å diskuterer engang. Gå til ledelsen (Du burde jo ha gjort det allerede) og si at lærern strøk deg i nynorsk, men du har ikke fått varsel, og det SKAL du få, før en evnt stryk

Lenke til kommentar
Prøvd å kontakte disse?

http://www.elev.no/

6306597[/snapback]

I stedet for de svindlerne av noen anarkister som skjuler seg bak den linken der, kan du prøve disse:

EHF - Elevenes Hovedforbund

 

Edit: Det ser jo ut til, ut fra sitatene du selv har kommet med, at læreren din ikke har rett til å holde på slik hun gjør. Tror ikke du har noe å frykte, egentlig - skoleledelsen din kommer aldri i verden til å forsvare henne for dette. Og jeg håper dere leverte inn den listen med underskriftene, for jeg tror sjansen for å få byttet ut læreren er god når over halve klassen er med på det (iallfall var dette kriteriet for at en 2EN5-klasse på min skole skulle bli kvitt sin meget mislikte lærer til neste år).

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Etter det norsk lærern min sier og rektor skal man først få en skriftlig advarsel minst 2 uker før karakteren blir satt..

Slik at du skal ha mulighet for å forbedre deg..

 

Men norsk lærn min har også "truet" oss med dette, vis dere ikke leverer stilen så får dere ikke grunnlag.. Vi har kanksje hatt 5 stiler i norsk, også vis vi ikke leverer den siste så får vi ikke grunnlag? bullshit... de har ikke så mye makt.. vis du har de gamle stilene eller oppgavene i nynorsk/norsk.. så er de t bare å sende inn klage til skolen.. som bevis har du de gamle stilene..

 

Vis lærern sier at hun/han har sendt deg varsel, men du har ikke fått noe kan du bare be rektor sjekke dette opp.. Lærerne skal nemlig rapportere når de skal sende slike brev..

 

Så du har nok en god sjanse, så lenge du har gjort noe før da=)

Lenke til kommentar

Enig med JensAndreas, du har loven på din side!

Men kommer nok ikke til å bli enkelt, tror egentlig at du er den eleven som gjør mye dritt i klassen, så lærern liker deg ikke!

Så dette er måten hun/han "straffer" deg på, men du kommer nok til å ha denne læren en gang til..

 

Så pass munnen din gutt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...