Gå til innhold

Test: Nokia N91


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synest N91 er alt for svær og klumpete til å bli ein ordentlig musikktelefon, spesielt samanlikna med Sony Ericsson sin W810i - spesielt med tanke på at SE òg kan skilte med langt betre batteritid. I tillegg var den dårlege skjermen og plasseringa av menytasten fullstendig idiotisk gjort av Nokia. Heile telefonen var faktisk ikkje noko anna enn ein stor skuffelse når eg opna eska på jobb for nokre dagar sidan.

 

Skjerpings, Nokia!

Lenke til kommentar
Synest N91 er alt for svær og klumpete til å bli ein ordentlig musikktelefon, spesielt samanlikna med Sony Ericsson sin W810i - spesielt med tanke på at SE òg kan skilte med langt betre batteritid. I tillegg var den dårlege skjermen og plasseringa av menytasten fullstendig idiotisk gjort av Nokia. Heile telefonen var faktisk ikkje noko anna enn ein stor skuffelse når eg opna eska på jobb for nokre dagar sidan.

 

Skjerpings, Nokia!

6327865[/snapback]

 

hva er det med folk og den meny tasten, den er ikke verre enn kameratasten på tidligere telefoner, og jeg hører vitterlig få som sutrer så mye over den som dere gjør over menytasten.

 

W80i skilter med 1/8 av den N91 gir. Skal en få det samme som N91 gir så må en ha et 4Gb kort til, så legg til 1500 ekstra og en har ikke det store gapet mellom modellene. Og batteritiden; oppriktig talt, n90 skilter med masse tid, det samme gjorde P910i, men jeg så ikke noen av de som holdt det de lovet. Reklame er reklame og som mange forhandlere har bekreftet så er den skjelden korrekt.

 

Dårlig skjerm? nei huff, hadde den hatt samme skjerm som n90 å ville den vært treg som fy, og mindre batteri. Hva er det med folk og forventninger. Hadde den hatt bedre skjerm, så ville det vært enda mer klaging over batteriet.

Lenke til kommentar
hva er det med folk og den meny tasten, den er ikke verre enn kameratasten på tidligere telefoner, og jeg hører vitterlig få som sutrer så mye over den som dere gjør over menytasten.

 

Fordi menytasten er forferdelig plassert? Sjølvsagt er det ein vanesak, men når eg måtte bruke tid på å finne den første gang eg brukte telefonen synest eg det blir for dumt. Plasseringa av menytasten kombinert med størrelsen gjer N91 til ein telefon du ikkje kan kjapt ta opp av lomma, skrive ei melding og putte den tilbake.

 

W80i skilter med 1/8 av den N91 gir. Skal en få det samme som N91 gir så må en ha et 4Gb kort til, så legg til 1500 ekstra og en har ikke det store gapet mellom modellene. Og batteritiden; oppriktig talt, n90 skilter med masse tid, det samme gjorde P910i, men jeg så ikke noen av de som holdt det de lovet. Reklame er reklame og som mange forhandlere har bekreftet så er den skjelden korrekt.

 

Jo, men så er W800i/W810i ein del billigare i utgangspunktet og, så prismessig blir forskjellen ganske liten. Og då kan du i tillegg vere fleksibel nok til å ha fleire store kort på W800i/W810i, som samla gir deg meir lagringsplass. Og angåande batteritida så er Sony Ericsson langt flinkare enn nokia. Nokia oppgir jo batteritida (kvile) til 190 timar, medan SE sitt langt mindre motstykke oppgir til 350 timar. Og erfaringar med SE og Nokia tilseier at her kan desse talla godt stemme for den reelle forskjellen.

 

Dårlig skjerm? nei huff, hadde den hatt samme skjerm som n90 å ville den vært treg som fy, og mindre batteri. Hva er det med folk og forventninger. Hadde den hatt bedre skjerm, så ville det vært enda mer klaging over batteriet.

 

6280 er ikkje treig, og har langt større oppløysing. W900 frå SE er heller ikkje treig, og har same oppløysing som 6280. Sjølv reagerte eg faktisk på skjermen når eg skrudde den på første gang, eg hadde faktisk forventa ein skjerm som var langt skarpare i ein så dyr telefon.

 

Størrelsen på telefonen er uansett noko som trekk mykje ned.

 

Ein del punkt Nokia absolutt burde ha endra N91 på:

- Betre batteri. Lag eit nytt batteri, då Nokia, ikkje bruk dei same gamle heile tida!

- Høgare oppløysing på skjermen. 320x240/240x320 er liksom standard i dag.

- Plassere menyknappen i lag med resten av knappane, eventuellt lage ein på kvar plass.

 

Heilt ærlig så synest eg at Nokia har bomma totalt på målgruppa si her. Ein typisk musikktelefon skal vere for ei målgruppe der telefonen og musikkspelaren skal ta liten plass i lomma så den ikkje gjer deg noko. Då kan ikkje Nokia komme med ein murstein som N91 og forvente å få førsteplass på salgslistene...

Lenke til kommentar
*masse rart*

 

 

Menytast:

utrolig; det blir for dumt om du må tenke litt? Oppriktig talt. Greit at du syns den er litt malplassert, men det gjør det ikke forferdelig. Den fungerer utmerket, hvert fall for mitt vedkommende.

 

hva angår skjermen så ser jeg ikke noe praktisk behovb for pda skjerm på denne telefonen

Lenke til kommentar
Plasseringa av menytasten kombinert med størrelsen gjer N91 til ein telefon du ikkje kan kjapt ta opp av lomma, skrive ei melding og putte den tilbake.

Trenger vel ikke noe menytast for å skrive melding :) Ulogisk kan jeg gå med på at knappen er, men tar vel ikke myyye lenger tid å trykke den enn de andre når man vet hvor den er.

 

W900 frå SE er heller ikkje treig, og har same oppløysing som 6280.

Joda, det er den :) De modellene du nevner har heller ikke på nær de funksjonene eller operativsystemet til N91, så blir klart lettere å kjøre fort da.

 

Nokia har nok heller ikke forventet å få førsteplassen av salgslistene.. Der har man andre fra Nokia som kjemper.. Men det er vel en positiv ting at de tør å lage mobiler som ikke er laget for de største kundegruppene heller.

Lenke til kommentar
Arve Systad, Etter å ha lest posten din kan jeg helt klart si: Du er ikke i målgruppen. Du vil ha en LITEN telefon med bra BATTERI og du bruker mobilen til å skrive MELDINGER og ikke stort annet. Hvorfor i huleste kjøpte du da N91?

6337477[/snapback]

 

Har da aldri kjøpt N91, eg :)

 

Er klar over at N91 ikkje er i mi målgruppe, men det einaste eg har gjort er å ytre mine meiningar over det heile. Om nokon føler seg direkte truffe så var det ikkje meininga.

 

Arve systad: 320x240 er LAAAAANGT fra standard idag.

På en mobil til den prisen og med den størrelsen, jo.

 

Joda, det er den  De modellene du nevner har heller ikke på nær de funksjonene eller operativsystemet til N91, så blir klart lettere å kjøre fort da.

 

Greit, gi blaffen i meldingar. Du tok sikkert poenget :p

 

De modellene du nevner har heller ikke på nær de funksjonene eller operativsystemet til N91, så blir klart lettere å kjøre fort da.

 

Jo, riktig det - N91 har eit meir avansert operativsystem, men eg synest likevel at en telefon som N91 fortener høgare oppløysing. Om det får den til å gå sakte, så burde vel Nokia vurdere å oppgradere maskinvaren i tillegg? Og deretter kjem prisen inn i bildet :p

 

====

 

Men, som musikktelefon - kva er det eigentleg som gjer N91 bedre enn konkurrentane sine? Eit noko meir fleksibelt operativsystem er alt eg kjem på, og for mange som kjøper N91 vil ikkje dette vere eit gyldig argument i det heile.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Har da aldri kjøpt N91, eg :)

 

Er klar over at N91 ikkje er i mi målgruppe, men det einaste eg har gjort er å ytre mine meiningar over det heile. Om nokon føler seg direkte truffe så var det ikkje meininga.

6338479[/snapback]

Ah. Da er det greit. Trodde du hadde betalt for telefonen jeg :D

 

Men, som musikktelefon - kva er det eigentleg som gjer N91 bedre enn konkurrentane sine? Eit noko meir fleksibelt operativsystem er alt eg kjem på, og for mange som kjøper N91 vil ikkje dette vere eit gyldig argument i det heile.

6338479[/snapback]

Ehh, det er da mye mer enn OSet! N91 er den eneste mobilen i dag som jeg karakteriserer for en full musikkmobil som faktisk fortjener "musikkmobil" stempelet. Jeg nevner i fleng:

 

Det som kanskje er mest vesentlig er at det er den ENESTE telefonen med minijack! Dette burde være et must på alle musikkmobiler. Og så har vi dedikerte knapper for musikk da. Hvor manga av W serien til SE har dette? 0 av 10. Alikavel klister de på "musikkmobil!" på esken. Det neste er mass-storage som JEG mener MÅ være til stedet på en musikkmobil. Mulig jeg tar feil nå men så vidt jeg vet er N91 den eneste "musikkmobilen" med mass-storage. Og selvfølgelig, mye lagringskapasitet. 4Gb er inkludert i prisen så det er bare å sende over musikksamlinga fra første stund. N91 er også den musikkmobilen som støtter flest lydformater. Også noen med DRM. Ikke mange andre "musikkmobiler" som kan skryte av det. Det er også den eneste mobilen med innebygged forsterker som skal gi bedre lyd, og når vi er inne på det, N91 er den musikkmobilen med best lydkvalitet per dags dato. Helt opp på creative-nivå faktisk. Var det nok musikk-fordeler syns du?

 

Hva er det foresten som gjør Wserien bedre på musikk enn for eksempel N70? Kommer ikke på en eneste ting jeg.

 

Edit: Glemte en ting :p Den kan synces med iTunes på mac! Eneste telefonen i verden som kan det utenom ROKR (uten tilleggsprogram riktignok)

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Og så har vi dedikerte knapper for musikk da. Hvor manga av W serien til SE har dette? 0 av 10. Alikavel klister de på "musikkmobil!" på esken. Det neste er mass-storage som JEG mener MÅ være til stedet på en musikkmobil. Mulig jeg tar feil nå men så vidt jeg vet er N91 den eneste "musikkmobilen" med mass-storage.

6343131[/snapback]

Selv min K750i har mass-storage. Og når det kommer til dedikerte knapper, med to knapper kan jeg starte/pause musikken, justere volum og skifte spor (holder du inne volumknappene litt ekstra skifter den spor). Den kan altså det samme som N91 i lukket form, og det uten å skifte grep! Altså, null problem. :)

 

Den kan synces med iTunes på mac! Eneste telefonen i verden som kan det utenom ROKR (uten tilleggsprogram riktignok)

6343131[/snapback]

Trenger ikke noe program, men en liten pluging med navnet iTuneMyWalkman. :) Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
I stedet for å krangle om specsene til telefonen valgte jeg å kommentere testen og testeren jeg, er det ikke det man skulle?

 

Uansett, jeg står hardt på mitt i min første post i denne tråden.

6292412[/snapback]

 

Har selv en Nokia N91 og er veldig fornøyd med telefonen. Ikke er den sååå stor som alle vil ha den til heller. Alle prater om dårlig kamera?? Hvor mange bruker kameraet på mobilen så helv.... mye da? Kameraet er helt greit det. Dette er telefonen som har det meste og alt kan ikke være helt på topp. Men denne har Wifi, 3G, MP3 spiller. Lyden er skikkelig bra og sammenligner jeg lyden med SE W810i så slår den den ned i støvlene. Hadde w810i før denne og byttet den ut grunnet lav lyd og feil med kameraet. N91 ser tøff ut, en ekte telefon for alle de som vil ha det meste. Kan anbefale den på det varmeste. Batterilevetiden er også ganske bra, man bruker jo ikke alt på telefonen hele tiden. De fleste har jo telefonen på lading hver kveld allikevel og da holder batteriet hele dagen. De testene man har på telefoner, MP3 spillere etc er jo gjort av folk med andre meninger enn man selv og derfor vil man vel aldri få en helt nøyaktig og riktig test da alle har sitt syn på ting og tang. Skal man ha en ny mobiltelefon, sjekk den telefonen man vil ha i butikken, kjenn på vekt , størrelse etc og bestem selv hvor stor, liten, klumpete, tung den er og om den passer til deg. ikke alle som skal ha mobilen i lomma, noen har jo den i veske, i veska, hengende rundt halsen etc..

De som vil ha en telefon som ser tøff ut, har det meste og fungerer helt perfekt, ta en titt på Nokia N91

 

Morten :w00t:

Lenke til kommentar
Selv min K750i har mass-storage. Og når det kommer til dedikerte knapper, med to knapper kan jeg starte/pause musikken, justere volum og skifte spor (holder du inne volumknappene litt ekstra skifter den spor). Den kan altså det samme som N91 i lukket form, og det uten å skifte grep! Altså, null problem. :)

6343535[/snapback]

Takk for rettelsen. Du har helt rett. Etter min mening er det kanskje hakket bedre å ha en egen klapp for alle funksjonen da. Går litt fortere på den måten. Men er enig i at det absolutt er bra nok for en musikkmobil hvis man kan holde inne volum tasten for å bytte spor.
Trenger ikke noe program, men en liten pluging med navnet iTuneMyWalkman. :)

6343535[/snapback]

Jepp. Det finnes andre også (den der funket visst bare på mac) som for eksempel MassStorageSyncronizer. Den fungerer også på alle enheter med mass storage, ikke bare mobiltelefoner.
Lenke til kommentar
Det som kanskje er mest vesentlig er at det er den ENESTE telefonen med minijack!

 

Det er riktig, og eigentleg svært dårleg av SE å ikkje ha på sin W-serie. Heldigvis får du med adapter til dei.

 

Og så har vi dedikerte knapper for musikk da. Hvor manga av W serien til SE har dette?

 

Greit, så har ikkje alle SE-telefonar dedikerte knappar til dette - men når dei fungerar supert med "vanlige" tastar, kvifor lage ei sak av det? Ikkje fiks det som fungerar. Forøvrig har både W810 og W900 eigne musikktastar.

 

Det neste er mass-storage som JEG mener MÅ være til stedet på en musikkmobil. Mulig jeg tar feil nå men så vidt jeg vet er N91 den eneste "musikkmobilen" med mass-storage. Og selvfølgelig, mye lagringskapasitet. 4Gb er inkludert i prisen så det er bare å sende over musikksamlinga fra første stund.

 

Selv min K750i har mass-storage. Og når det kommer til dedikerte knapper, med to knapper kan jeg starte/pause musikken, justere volum og skifte spor (holder du inne volumknappene litt ekstra skifter den spor). Den kan altså det samme som N91 i lukket form, og det uten å skifte grep! Altså, null problem.

 

Pluss at med SE sine telefonar kan du i teorien ha så mykje lagringskapasitet som du berre orkar.

 

N91 er også den musikkmobilen som støtter flest lydformater. Også noen med DRM. Ikke mange andre "musikkmobiler" som kan skryte av det. Det er også den eneste mobilen med innebygged forsterker som skal gi bedre lyd, og når vi er inne på det, N91 er den musikkmobilen med best lydkvalitet per dags dato. Helt opp på creative-nivå faktisk. Var det nok musikk-fordeler syns du?

 

Angåande filformat veit eg lite, så der er det mogleg du har rett.

 

Angåande lydkvaliteten så tvilar eg sterkt på at du vil høyre stor forskjell mellom dei ulike merka/modellane.

 

Hva er det foresten som gjør Wserien bedre på musikk enn for eksempel N70? Kommer ikke på en eneste ting jeg.

6343131[/snapback]

 

Måten W-serien organiserer musikken på, du kan sortere/søke etter album/artist etc. Dette kan du så vidt eg veit ikkje på N70, samt at du har "flymodus" på W-serien.

 

Edit: Glemte en ting :p Den kan synces med iTunes på mac! Eneste telefonen i verden som kan det utenom ROKR (uten tilleggsprogram riktignok)

 

Ok.

 

Men så som ein musikktelefon du skal ha med deg i lomma overalt og høyre på musikk (som gjerne er det alt kampanje-/reklamemateriell frå produsentane vil at du skal), så vil eg påstå at størrelsen på telefonen har ein del å seie - og eg går langt heller rundt med W810i i lomma med 2GB lagringsplass, enn N91 med sin størrelse, form og vekt. Men det er meg.

 

EDIT:

Fiksa quotes

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Måten W-serien organiserer musikken på, du kan sortere/søke etter album/artist etc. Dette kan du så vidt eg veit ikkje på N70, samt at du har "flymodus" på W-serien.

Du har nok rett i dette angående N70, men musikkspilleren på N91 kan selvfølgelig slikt.

 

N91 gir og en ordentlig flymodus, ikke bare musikkmodus som W-serien gir.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...