Gå til innhold

Test: Nokia N91


Anbefalte innlegg

Synes terningkast 3 er fortjent jeg. N91 blir, som N90, en flopp. Disse klumpene tar seg ikke særlig ut i butikkhyllene, så det er mest folk som TROR det er så kult med Hard-Disk på mobilen som vil kjøpe denne. Fjortiser og wannabies altså :-P

 

Kommer mange HDD-mobiler fremover, men blir forhåpentligvis en blaff som går over ettet et par år. Som Sigmund_Freud sier, flash-minne er mye bedre.

6291125[/snapback]

Skal ikke forsvare N91 altfor mye. Er enig i at den kom alt for sent, og at tåpelige ting som skjerm trekker veldig ned. Likevel er det ingen annen mobil som gir et helhetlig produkt med 4 gb som N91.

 

Og nok en gang enig i deres synspunkter på HDD fra forbrukernes øyne, men det må da virkelig være en grunn til at Nokia og Samsung bruker harddisker? De tenker seg da virkelig om før de gjør noe, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og nok en gang enig i deres synspunkter på HDD fra forbrukernes øyne, men det må da virkelig være en grunn til at Nokia og Samsung bruker harddisker? De tenker seg da virkelig om før de gjør noe, skulle jeg tro.

6292683[/snapback]

Så klart har de sikkert sine grunner. Må allikevel si det er helt på tryne at Samsung bruker HDD fremfor flash når de etter hva jeg har hørt er en av verdens største produsenter av nettopp flashminne. :roll:
Lenke til kommentar

Heisann

 

Takk for alle tilbakemeldinger.

 

Vi forstår at noen synes det er kontroversielt å gi terningkast 3 til en så teknologispekket telefon som N91.

 

Det blir nok en gang et spørsmål om hva du vektlegger i en mobiltelefon. Vi mener at uansett hvor spekket en telefon er med teknologi, så skal ikke det være noen garanti for et topp terningkast. Det hjelper lite med all slags fancy funksjoner om telefonen er stor, uhåndterbar og upraktisk, og ikke er brukbar til basisfunksjoner som å skrive meldinger. Når telefonen attpåtil koster 5000 kr, blir kravene desto høyere.

 

Vi kan ikke anbefale folk å bruke 5000 kr på en telefon som er alt for stor for lommen, er dårlig på SMS, er upraktisk designet og har dårlig skjerm. Terningkast 4 tilsier at vi synes denne telefonen er bedre enn gjennomsnittet, og det gjør vi ikke.

 

Før vi publiserte testen tok vi en runde internt blant alle skribentene ift karakteren, og samtlige testere har vært samtykket om terningkast 3. Dette er altså ikke den subjektive meningen til en enkelt tester, men standpunktet til alle de fem mobiltesterne som er i sving her på Amobil, meg selv inkludert.

 

Når det gjelder språk, så er jeg enig i at uttalelser om vodka og småjentefingre kan oppfattes som er useriøst. Vi fjernet dette fra testen noen timer etter publisering, og har tatt en liten runde internt på at vi skal unngå slike formuleringer i fremtiden!

Lenke til kommentar
Heisann

 

Takk for alle tilbakemeldinger.

 

Vi forstår at noen synes det er kontroversielt å gi terningkast 3 til en så teknologispekket telefon som N91.

 

Det blir nok en gang et spørsmål om hva du vektlegger i en mobiltelefon. Vi mener at uansett hvor spekket en telefon er med teknologi, så skal ikke det være noen garanti for et topp terningkast. Det hjelper lite med all slags fancy funksjoner om telefonen er stor, uhåndterbar og upraktisk, og ikke er brukbar til basisfunksjoner som å skrive meldinger. Når telefonen attpåtil koster 5000 kr, blir kravene desto høyere.

 

Vi kan ikke anbefale folk å bruke 5000 kr på en telefon som er alt for stor for lommen, er dårlig på SMS, er upraktisk designet og har dårlig skjerm. Terningkast 4 tilsier at vi synes denne telefonen er bedre enn gjennomsnittet, og det gjør vi ikke.

 

Før vi publiserte testen tok vi en runde internt blant alle skribentene ift karakteren, og samtlige testere har vært samtykket om terningkast 3. Dette er altså ikke den subjektive meningen til en enkelt tester, men standpunktet til alle de fem mobiltesterne som er i sving her på Amobil, meg selv inkludert.

 

Når det gjelder språk, så er jeg enig i at uttalelser om vodka og småjentefingre kan oppfattes som er useriøst. Vi fjernet dette fra testen noen timer etter publisering, og har tatt en liten runde internt på at vi skal unngå slike formuleringer i fremtiden!

6293312[/snapback]

 

mine fingre er ikke akkurat små, og jeg sliter veldig lite med å skrive touch på denne telefonen. Dere kan ikke virkelig mene at den er SÅ ille?

Lenke til kommentar

Har hatt tlf i 3uker nå.

 

Vil nå bare legge til en ting her,som nemt tidligere. SMS på den N91 er helt fantastisk,har normale fingre,og alt går strøken.

 

Mp3spilleren er rå,lyden er fantastisk. Litt treg på skifting av sanger noen ganger. Men DØNN stabil. Kamerea er greit nok.

 

Vekten,ja den er stor i forhold til mange andre. Men. Pluss på en 4GB Mp3spiller, Og en N70. Og se hva vekten blir,og størrelsen. Det er begrenset hva man kan presse inn i en tlf,og holde vekta nede.

 

Og vil til slutt legge til .Dere som foretar tester.. Dere bør virkelig gå i dere selv,og se hva dere skiver,og uttalesene dere kommer med. For å gi denne tlf en 3,er totalt bak mål. Og henger ikke på grep. og si at folk skal styre unna? Javel,dere burde vel heller styre unna å teste tlf.

Lenke til kommentar
Vekten,ja den er stor i forhold til mange andre. Men. Pluss på en 4GB Mp3spiller, Og en N70. Og se hva vekten blir,og størrelsen. Det er begrenset hva man kan presse inn i en tlf,og holde vekta nede.

6316607[/snapback]

Nei, hvorfor det? Det er begrenset så lenge man er dumme nok til å presse inn en HDD, hadde man derimot brukt flashminne. :roll:

 

Mp3spilleren er rå,lyden er fantastisk. Litt treg på skifting av sanger noen ganger.

6316607[/snapback]

Og hva tror du dette skyldes? Harddisk sier jeg.
Lenke til kommentar

Vi forstår at du er sterkt imot HDD, du trenger jo ikke å poengtere i hver eneste sentning hvor mye du misliker at det er en HD og ikke flashminne, men husk at dette produkter ble presentert allerede våren 2005.

 

Nokia kommer aldri til å bruke HD igjen, etter enormt prisfall på flash, og mulighetene det har.

Lenke til kommentar
Vi forstår at du er sterkt imot HDD, du trenger jo ikke å poengtere i hver eneste sentning hvor mye du misliker at det er en HD og ikke flashminne, men husk at dette produkter ble presentert allerede våren 2005.

 

Nokia kommer aldri til å bruke HD igjen, etter enormt prisfall på flash, og mulighetene det har.

6318143[/snapback]

 

Feil, de kommer bl.a til å bruke det i oppfølgeren til N80, N83, med 5 megapxl cam.

:)

Lenke til kommentar
Hehe, I stand corrected. Uansett, det brenner de seg på!

6318771[/snapback]

Tviler litt på at de brenner seg på å ha en mobil på størrelse med N80, men med 5 mpxl og stor harddisk. Tviler tviler :)

 

 

Det hjelper lite med all slags fancy funksjoner om telefonen er stor, uhåndterbar og upraktisk, og ikke er brukbar til basisfunksjoner som å skrive meldinger.

Poenget er vel at her er ca. alle her i tråden med N91 er uenig med dere. De klager ikke over vurderingen i forhold til teksten, er vel mer teksten _og_ vurderingen som det klages på. Selv har jeg ikke prøvd mobilen, så skal ikke uttale meg om hvordan den er på sånt.

Lenke til kommentar
Hehe, I stand corrected. Uansett, det brenner de seg på!

6318771[/snapback]

Tviler litt på at de brenner seg på å ha en mobil på størrelse med N80, men med 5 mpxl og stor harddisk. Tviler tviler :)

 

 

Det hjelper lite med all slags fancy funksjoner om telefonen er stor, uhåndterbar og upraktisk, og ikke er brukbar til basisfunksjoner som å skrive meldinger.

Poenget er vel at her er ca. alle her i tråden med N91 er uenig med dere. De klager ikke over vurderingen i forhold til teksten, er vel mer teksten _og_ vurderingen som det klages på. Selv har jeg ikke prøvd mobilen, så skal ikke uttale meg om hvordan den er på sånt.

6318830[/snapback]

 

og da er spørsmålet hvor mange av de som er uenig, som også da har prøvd den?

Kanke si mine hender er små pianofingre, og dermed så må jeg si meg uenig. Om andre mener det motsatte så betyr ikke det at de har mer rett enn meg?

Lenke til kommentar
Tviler litt på at de brenner seg på å ha en mobil på størrelse med N80, men med 5 mpxl og stor harddisk. Tviler tviler :)

6318830[/snapback]

Om den hadde hatt flash hadde den vært på størrelse med N73, ikke N80, og fortsatt hatt 5 mxpl og stor lagring. :)

 

Om andre mener det motsatte så betyr ikke det at de har mer rett enn meg?

6318912[/snapback]

Ingen foruten Amobil har vel sagt noe negativt om tastene? Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Tviler litt på at de brenner seg på å ha en mobil på størrelse med N80, men med 5 mpxl og stor harddisk. Tviler tviler :)

6318830[/snapback]

Om den hadde hatt flash hadde den vært på størrelse med N73, ikke N80, og fortsatt hatt 5 mxpl og stor lagring. :)

 

Om andre mener det motsatte så betyr ikke det at de har mer rett enn meg?

6318912[/snapback]

Ingen foruten Amobil har vel sagt noe negativt om tastene?

6319045[/snapback]

 

jeg skrev da vitterlig ikke om tastene, bare kommenterte påstanden "alle andre er uenig med dere"

Lenke til kommentar
Tviler litt på at de brenner seg på å ha en mobil på størrelse med N80, men med 5 mpxl og stor harddisk. Tviler tviler :)

6318830[/snapback]

Om den hadde hatt flash hadde den vært på størrelse med N73, ikke N80, og fortsatt hatt 5 mxpl og stor lagring. :)

Det vet du vel ærlig talt ingenting om, eller hva? Du vet at HDD er større enn flash, men vet du hvilken harddisk som N83 bruker og hvilke andre alternativ de har og nøyaktig effekten på størrelsen, nei.

 

Som sagt mange ganger før:

Hvorfor skulle Nokia velge HDD om flash er så mye mindre, lettere, krever mindre batteri, billigere å produsere osv.? Hvorfor? Jeg bare sier at det er nok en grunn og at disse harddiskene er ikke så forferdelige som dere skal ha det til, uansett om det står Nokia, SE, Samsung osv. på mobilen.

Lenke til kommentar
Du vet at HDD er større enn flash, men vet du hvilken harddisk som N83 bruker og hvilke andre alternativ de har og nøyaktig effekten på størrelsen, nei.

6319098[/snapback]

Jeg er ingen ingeniør hos Nokia så hva du sier stemmer sådan. Jeg står allikevel støtt ved min påstand og venter at flash vil ta over for HDD på mobil før HDD får tid til å bli utbredt. Det er vel ikke lenge før vi ser flashminne i laptoper også, da dette vil redusere oppstartstid og gi økt battertid, og om det er på mobil eller laptop ser jeg denne utviklingen som naturlig og positiv.

 

Hvorfor skulle Nokia velge HDD om flash er så mye mindre, lettere, krever mindre batteri, billigere å produsere osv.? Hvorfor?

6319098[/snapback]

Har tanken slått deg at det ikke nødvendigvis må ha noe med teknologi? Sier ikke du ikke har rett, men at det også er mulig det skyldes andre forhold enn de rent tekniske.

 

Tror du også grunnen til at SE ikke har en eneste telefon med EDGE og 3G er at de ikke klarer å kombinere teknologiene eller at de ikke vil kombinere teknologiene?

 

Er grunnen til at Nokia ikke har AF på modeller som N80 og N92, telefoner til 5000 og 6000 kr, fordi Nokia/CZ ikke klarer eller fordi Nokia ikke vil?

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Ja, er og enig i at flash har synlige fordeler og å gå mot flash er en naturlig utvikling. Prøver bare si at hdd neppe er så ille likevel.

 

Om jeg forstår deg rett videre så er det altså pengene du peker på? At det å bruke minnet i flash-form fremfor hdd blir mye dyrere? Det er forsåvidt logisk det, men stemmer det? Jeg vet forholdsvis lite om kostnadene av flash vs hdd i stor skala.

Lenke til kommentar

Dette var faktisk trist lesing på amobil.no. Da mener jeg ikke N91's test resultat, men heller selve testen utført av amobil. Her sammenlignes det med andre modeller som er innenfor helt andre segment (ref. E-Series). Formuleringene oser av negativetet og meget lite proffesjonalitet. Dette er en musikk mobil med 100% fokus på musikk! Skal en ha fokus på applikasjoner, spill, foto så velger man enkelt å greit ikke sånn type telefon.

Det virker som at dette ikke er tatt til etteretning i testen.

 

Hadde amobil hatt litt stolthet igjen, så burde denne elendige testen (LES: journalistisk møkkajobb) vært fjernet og testen heller utført av folk som kan skille mellom N91's bruksområde og f.eks E70's bruksområde.

 

 

PS! Jeg har selv brukt N91 en god tid, og merker stor forskjell på batteritiden den første uken og nå etter 2mnd bruk. Batteritiden er blitt bort i mot 30% bedre!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...