Gå til innhold

Billigere digitalkameraer i USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da velger du naturligvis Pentax K10D, alt annet ville vært dumt. Når det er nesten like billig som D40 der, så skal man være bra fanboy for å velge Nikon i steden.

En annen grunn til å velge Pentax, er at de er de eneste med en effektiv verdensgaranti. Når du registrer kameraet du har kjøpt, så velger du hvilket land den skal gjelde for.

9094899[/snapback]

 

PMnormal, du har reddet min dag!

 

Jeg skal købe mit Pentax k10d i USA, næste gang jeg får muligheden. Jeg køber det nok via amazon.com lige som mine sidste to kameraer, da det er en butik jeg er tryg ved. De har det lige nu til ca. $800, hvilket jo er noget under den europæiske pris. Jeg var bare lidt ked af, at jeg ikke fik garantien med. Men så får jeg altså verdensgaranti! Fantastisk!

 

...Nu kan tiden kun blive for lang. Specielt fordi jeg fik stjålet mit Panasonic fz30 da jeg var på ferie i Holland for to uger siden...

Lenke til kommentar
Da velger du naturligvis Pentax K10D, alt annet ville vært dumt. Når det er nesten like billig som D40 der, så skal man være bra fanboy for å velge Nikon i steden.

En annen grunn til å velge Pentax, er at de er de eneste med en effektiv verdensgaranti. Når du registrer kameraet du har kjøpt, så velger du hvilket land den skal gjelde for.

9094899[/snapback]

 

Ja, jeg heller mot det valget.. Vil man få norsk meny på kameraet hvis det kjøpes i Norge, eller er engelsk meny uansett å foretrekke? En adapter til laderen er vel eneste som trengs av "ekstra" utstyr?

 

Takk for raskt svar!

Lenke til kommentar
Jeg var bare lidt ked af, at jeg ikke fik garantien med. Men så får jeg altså verdensgaranti! Fantastisk!
Nå bor vel kanskje du i Danmark, og jeg vet ikke hvordan reglene er der. Men ved kjøp i Norge får man fem års reklamasjonsrett. Verdensgarantien er vel bare på et år? Det kommer jo da an på hvor mye disse fire ekstra årene er verdt.

 

Husk også at man må betale moms ved innførsel av varer til en verdi av 200 kroner eller mer (via Postsystemet), eller ved innreise om du har med deg varer til en verdi av totalt 6000 eller mer. Dette er 25%, og da er plutselig ikke forskjellen mellom norsk og amerikansk pris så stor lenger.

Lenke til kommentar
MetteHHH: Når du kjøper via amazon.com, hvordan får du levert kameraet? Til ditt hotell?

9095404[/snapback]

 

Jeg får leveret det til en ven i Florida, så kan jeg tage det med fra ham. Men faktisk købte jeg et Kodak dx6490 for nogle år siden via amazon, som jeg fik leveret til hotellet, og det gav ingen problemer.

 

Afseth, jeg kommer ikke over 6000kr: $800 * 5,43kr for hus og 18-55mm. Jeg ved godt, at det ikke er helt fair mod de danske fotoforhandlere, men jeg kommer så til gengæld til at købe en masse ekstraudstyr hos dem gennem årene. Alternativt ville jeg slet ikke kunne købe det, for jeg er temmeligt hårdt trængt på økonomien i denne her fase af mit liv...

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Afseth, jeg kommer ikke over 6000kr:  $800 * 5,43kr for hus og 18-55mm.
Tenk på at alt du kjøper tas med i beregningen. Så lenge selve kamerapakken havner under 6000, så slipper du moms på det. Men det du evt. handler i tillegg som tipper skåla over 6000 må du betale moms på, noe du hadde sluppet om du ikke kjøpte kameraet. Forutsatt at det er samme regler i Danmark som i Norge.

 

Bare nevner det, for det kan være greit å vite så du ikke får et sjokk ved innreise tilbake til hjemlandet.

 

K10D er ihvertfall et knallgodt kamera, så du kan glede deg til å ta det i bruk :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er et stort problem å ta med seg mer enn varer for 6k hjem :) Har ennå ikke hatt en kompis som har blitt stoppet for dette, selv med varer for både 50-60k på hjemreisen :)

 

Tror ikke tollerene har peiling på fotoutstyr heller. Og hvem tar vel med seg kvittering på utstyr de har når de er ute å reiser? Bare å ta det ut av forpakninger etc og sende alt forpakning og kvittering og slikt i post hjem til deg :)

 

Jeg for min del syns det er merkelig å ikke prøve å gjøre så gode innkjøp som mulig. Selv skal jeg handle optikk i statene, da det det er høl i huet å ikke villle spare 50% av kjøpesummen.

 

 

Og får å si det slik:

 

Jeg har ennå tilgode å høre noen si:

Du ikke kjøp den klær for mer enn 6k i utlandet da, for da sliter du når du kommer hjem. Til og med når jeg er i Sverige har jeg med varer for mer enn 6k hjem, og jeg er ikke alene. Tipper 100 000 nordmenn bryter denne regelen daglig :)

Lenke til kommentar
Tror ikke tollerene har peiling på fotoutstyr heller. Og hvem tar vel med seg kvittering på utstyr de har når de er ute å reiser? Bare å ta det ut av forpakninger etc og sende alt forpakning og kvittering og slikt i post hjem til deg :)
Bevisbyrden ligger faktisk på deg :) Strengt tatt skal man få en bekreftelse på hva man tar med seg ut av landet.

 

Men de færreste blir nok sjekket... men er man uheldig, kan alt man har kjøpt bli konfiskert.

Lenke til kommentar
ror ikke tollerene har peiling på fotoutstyr heller. Og hvem tar vel med seg kvittering på utstyr de har når de er ute å reiser? Bare å ta det ut av forpakninger etc og sende alt forpakning og kvittering og slikt i post hjem til deg smile.gif

 

En liten kommentar fra en x-toller :)

 

I utgangspunktet enig i MR. Dahles ”trusselvurdering”, men selv om jeg kjenner fotointeresserte tollere, så trenger du ikke ha peiling på prisnivået for å verdifastsette f.eks en 5D. Har man litt kjennskap til bruk av internett, er det fort gjort å finne en ca pris i USA – hvis man kommer derfra.

 

Man kan selvfølgelig si at dette har jeg kjøpt i Norge, men DU har dokumentasjonsplikten. Hvis man vil gå enda mere grundig til verks, er det bare å ta et søk i Valutaregisteret, Tollvesenet er on-line (dine transaksjoner i utlandet vil også fremkomme der). Viser det seg at du brukte $ 2.500,- på Adorama, sliter man en smule....

 

Sjansen for at ovennevnte scenario rammer deg på din neste utenlandstur? Liten, meeeget liten. Heldigvis for handleglade Hong Kong ”shoppere” o.l. kan man kanskje si

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis en ting går i stykker mellom hendene på deg, så er det antakeligvis støtskade/feil bruk og det dekkes ikke av garantien uansett. Men husk at det er større sjanse for at noe går i stykker som følge av fabrikasjonsfeil om halvannet år enn om under et år. Og enda større sjanse om fire år.

 

Når det gjelder elektronikk så er dette feil. Feilraten er desidert høyest rett etter at produktet er nytt, i "innkjøringsperioden". Klarer man seg gjennom de første rundene med eksponeringer, oppladinger, minnekort og objektivbytter, så synker feilraten drastisk.

 

Det med garanti blir en kalkulert risiko. Kjøper du noe som koster 10'000 kr og sparer 5'000 kr, så har du 5'000 kr å bruke på reparasjon... I verste fall taper du 10'000 kr. Mest sannsynlig har du spart 5'000 kr.

 

Tar du pengene du sparer og setter bort, f.eks. på en høyrentekonto eller i et fond blir gevinsten høyre/tapet mindre. Noen liker å a en risk, andre er mer forsiktige...

Lenke til kommentar
Når det gjelder elektronikk så er dette feil. Feilraten er desidert høyest rett etter at produktet er nytt, i "innkjøringsperioden". Klarer man seg gjennom de første rundene med eksponeringer, oppladinger, minnekort og objektivbytter, så synker feilraten drastisk.
Jeg synes det meste som leveres til garanti/reklamasjon der jeg jobber, er mellom ett og halvannet år gammelt. De fleste tør nesten ikke levere, da de ikke er klar over fem års reklamasjonsrett og tror de bare har ett års garanti. Sikkert noen som ikke leverer heller, av den grunn.
Det med garanti blir en kalkulert risiko. Kjøper du noe som koster 10'000 kr og sparer 5'000 kr, så har du 5'000 kr å bruke på reparasjon... I verste fall taper du 10'000 kr. Mest sannsynlig har du spart 5'000 kr. Tar du pengene du sparer og setter bort, f.eks. på en høyrentekonto eller i et fond blir gevinsten høyre/tapet mindre. Noen liker å a en risk, andre er mer forsiktige...
Nå er det vel ytterst sjelden man sparer 50% på noe fra utlandet da, så det blir et ganske dårlig eksempel. I et slikt tilfelle ville selvsagt også jeg anbefalt å kjøpt fra utlandet, men med moms og frakt, er det vel sjelden man sparer mer enn 20-25% med mindre man snakker om små duppeditter der man gjerne finner store prisforskjeller også innenfor Norge (filtre, objektivdeksler og annet).
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 6 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...