Gå til innhold

Hvordan lage et oprativsystem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siden java trenger java virtuel machin for å kjøre, så blir det vanskelig. Derimot går det sikkert an å utvikle sitt eget språk som bygger på java. Noe som er viktig er som Psy nevner mulighet til å arbeide direkte mot hardware...

 

Har lest i en annen tråd her inne at de fleste linux-distroer lages i C eller C#. (hva er forskjellen?)..

Lenke til kommentar

c og c# er langt fra det samme. De fleste "distroer" skrives i mange forskjellige språk(c, c++, c#, lisp, java, python, ruby etc), da det er de individuelle tilpasningene og programvarepakken du snakker om når du sier "distro". linux-kjernen er skrevet i c.

c er kompilert, mens både java, c# og python kjører i en slags virtual machine.

 

Forøvrig, det er fullt mulig å lage et operativsystem i java, det er ikke språket som er begrensingen, men heller implementasjonen.

 

Så skal det sies at å skrive en hel ny implementasjon av hvilket som helst språk tar ekstremt lang tid.

Om du ikke veit hva som skal til for å lage et OS, har du dessverre ikke noe her å gjøre. Du bør iallefall ha veldig gode kunnskaper - og ikke minst erfaring - om c og Assembler.

 

Java ikke blir kompilert til maskinkode?

Om du måtte ønske det, kan java kompileres til binærkode ved hjelp av gcj.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Takker for svar! Vet at jeg ikke har ferdighetene som trengs enda, men synes det allikevel er interessant å høre om det går.

 

Men det qualbeen sa om å lage sitt eget språk som bygger på java, hvordan gjør man det? I så fall, står det noe om dette på nettet? Hadde vært litt gøy å prøvd ut det også :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg kommer med et indlæg, da jeg er en af udviklerne bag JNode. Håber I ikke har noget imod det bliver på dansk.

 

Ja, det er mulig at udvikle et OS i java, der er da også flere, men ingen er så vidt jeg ved, så langt som vi. Udviklingen har taget flere år, og det vil sikkert ta' en del tid endnu. Pt. er der til knyttet 35 udvikler, der er dog en del der ikke er så aktive som man kunne ønske sig. Jeg lavede for et par år siden også norsk keyboard layout, se http://www.jnode.org/node/88 under loadkeys, så det burde ikke være et problem.

Lenke til kommentar

Hei, hagar, hyggelig av deg å komme innom :)

 

Kanskje du kan forklare litt mer hvordan OSet deres kjører? Benytter dere dere av en java virtual machine? Må ikke denne ha et underliggende operativsystem?

 

Hvilke program er det mulig å lage for dette OSet? Er qt/gtk tilgjengelig, eller må java med swing benyttes? Kan c, c++, python osv benyttes? Hva med Jython (python interpreter skrevet i java)? Er bash-shellet tilgjengelig?

 

 

edit: "må" og "kan" har visst motsatt betydning på norsk og dansk. Du skjønner sikkert hva jeg skriver uansett ;)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hei, hagar, hyggelig av deg å komme innom :)

:)

 

Kanskje du kan forklare litt mer hvordan OSet deres kjører? Benytter dere dere av en java virtual machine? Må ikke denne ha et underliggende operativsystem?

JNode er udover et OS også en VM, hvor vi benytter classpath projektet i lighed med andre virtuale maskiner (JamVM, JikesRVM...). Der er ikke et underlæggende operativ system, vi kører direkte på hardware, dvs. vi har skrevet drivers direkte i java. Følgende side giver et billede af hvordan JNode er opbygget: http://www.jnode.org/node/175

 

Hvilke program er det mulig å lage for dette OSet? Er qt/gtk tilgjengelig, eller må java med swing benyttes? Kan c, c++, python osv benyttes? Hva med Jython (python interpreter skrevet i java)? Er bash-shellet tilgjengelig?

Du kan pt. kun benytte java relateret ting så som swing & awt og ikke qt/qtk. Det samme kan siges om c/c++ og python. Hvis du skal bruge python, så er det som du skriver jpython der skal inkluders, hvilke vi indtil nu ikke har med, da der er så mange andre ting at fokuser på. bash-shell... jo, vi har lagt beanshell med, men vi overvejer om eventuelt rhino skal bruges for at få en bedre og mere direkte scripting i shell'en.

 

edit: "må" og "kan" har visst motsatt betydning på norsk og dansk. Du skjønner sikkert hva jeg skriver uansett  ;)

6305888[/snapback]

Intet problem fra min side ;)

Endret av hagar_jnode
Lenke til kommentar

35 utviklere :dontgetit: Tid: noen år :cry: Hehe, ser ut som en stooor jobb å få dette til. Men det er veldig interessant å se hvordan folk har fått til slike prosjekter, bare dumt at man usansyneligvis får gjort det selv.

 

Kjører på med noen spørsmål også jeg:

Har JNode mange brukere? Hvorfor bruke JNode istedefor f.eks. Windows?

Endret av kjey
Lenke til kommentar
Kjører på med noen spørsmål også jeg:

Har JNode mange brukere? Hvorfor bruke JNode istedefor f.eks. Windows?

6306189[/snapback]

 

JNode er stadig i alpha stadiet, så umiddelbart er der ikke specielt mange bruger. Vi ser dog flere da benytter JNode i forbindelse med deres universitets uddanelse, det enten hvor en underviser har det med i et fag eller også hvor det indgår i projekter. Når vi (forhåbenligt inden så lang tid) får Tomcat til at kører vil vi helt sikkert se flere bruger, pt. har vi en lille http server kørende for at vise det kan lade sig gører.

 

Hvorfor JNode istedet for Windows, Linux... Det kan der være mange grunde til, et er når jeg kun benytter java applikationer, hvorfor så ikke bruge et javaOS. Et andet er at vi ikke er afhængige af et host OS og dets performance.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...