Gå til innhold

DOS boot disk - flere NIC drivere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er litt usikker på om dette er rett sted å poste dette.

Anyway, jeg lurer litt her. Har en Ghost bootdisk som under oppstart logger på domenet og mapper opp et share fra en filserver. Fungerer greit, MEN det jeg lurte på var om noen har noen idè om hvordan jeg eventuelt kan få denne på en cd OG inneholde masse dos drivere til nettverkskort?

Fordi slik som det ser ut nå så er jeg nødt til å ha flussvist av forskjellige disketter der alle egentlig er identisk bare med èn liten forskjell og det er nettverks driveren og en liten entry i en ini-fil. Noen som har peiling på hvordan jeg kan få disketten til å automatisk finne korrekt driver?

Takker for alle eventuelle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mitt tips er å lage en BartPE-CD som du legger inn Ghost og eventuelt de driverne som ikke allerede følger med Windows. Da kan du bruke XP/2003 driverne og da skulle det ikke være noe problem. Du skulle også ha god plass til å legge inn mange drivere på CD-plata.

Selv har jeg lagd meg min egen BartPE med masse snacks som f.eks. PMagic, Ghost, antivirus, anti-spyware, everest, firefox og mye mer...

Link: http://www.nu2.nu/pebuilder/

Hvis du leter litt finner du også ferdige driverpakker for BartPE som inkluderer de fleste drivere som blir brukt av oppegående systemer i dag.

Edit: Og for de som ikke vet hva BartPE er, så er det kort fortalt en Bootable Windows CD som du kan kjøres uten installasjon (á la diverse Linux Live distroer).

Endret av kjetil7
Skrevet (endret)

Hmm, interessant. Men hvor lang tid tar det å boote denne da? Vil helst at det skal gå kjapt og effektivt.

Edit: Jeg har allerede lagd en diskett som fungerer på akkurat den måten jeg vil. Den booter, laster NIC driver, mapper opp W: til filserveren og kjører Ghost.exe fra serveren. Det er alt og jeg trenger egentlig ikke noe mer avansert enn det.

Problemet da er at jeg vil at disketten helt i begynnelsen skal autodetecte nettverkskortet og laste driverne og så fortsette bootingen på akkurat samme måte.

Endret av raziel014
Skrevet (endret)

Vil tro den bruker ca. like lang tid å boote Ghost fra diskett som å kjøre opp Windows XP fra CD.

Du kan også gjøre som meg og kombinere BartPE med Ultimate Boot CD som lar deg lage en meny som du kan boote f.eks. images av disketter (f.eks. Win98SE boot disk, Ghost boot disk, osv) i tillegg til WinXP. Hvis du velger å boote kun Ghost fra CD vil den laste mye raskere enn fra diskett. Dessuten kan du velge å lage en 2,88 MB image som da gir deg plass til flere drivere.

Du vil selvfølgelig måtte bruke litt tid på dette, men jeg brukte en god kveld og har ikke angret siden. Har du gjort det en gang er det mindre problem å modifisere den senere med nyere versjoner osv.

Jeg skulle gjerne delt min versjon med deg, men den er på 700 MB og har noen lisensierte programmer som jeg desverre ikke kan dele ut.

Ultimate Boot CD: http://www.ultimatebootcd.com/

Det er også kjekt å ha tilgang til verktøy som WinImage og cdimage.exe fra MS.

Edit: menyen til min boot-cd:

post-45-1149800649_thumb.png

Endret av kjetil7
Skrevet

Takker for svar! Tror jeg skal sjekke ut dette. Men uansett hadde jeg likt bedre med en cd uten meny. Der alt på en måte går automatisk helt til Ghost.exe er startet. Og aller helst hadde det vært best å kunne boote denne cden fra nettverk, eller slik at jeg booter mot PXE eller hva det heter og etterhvert får fram Ghost.exe automatisk.

Men den disketten jeg har nå (jobber med) har en exe-fil som sjekker NIC og loader korrekt driver. Ser ut til å fungere, bare det at jeg har ikke noen tomme cder for øyebklikket og må ha en 2,88 mb diskett image for å få alle filene som trengs til å passe.

Btw: Når man skal lage bootbar cd, hvordan gjøres det? Jeg prøvde å starte Easy CD Creator og velge new-->bootable cd og da fikk jeg beskjed om å sette i en boot-diskett. Greit nok og satte den i og programmet leste fra den, men så ble bare to filer lagt til. Betyr det at jeg manuelt må legge til alle de synlige filene som ligger på disketten? For cden bootet ikke.. Og hvordan skal jeg eventuelt gjøre det dersom jeg vil legge til flere filer på cden? Kan jeg bare velge å ikke låse cden og bare legge til filer som om det var en vanlig cd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...