Gå til innhold

Priser på McDonald


Anbefalte innlegg

Det er ikke lenge siden vi kunne se den "billige" reklamen på McDonald at de hadde masse produkter til 10 kr.

 

Men hva skjer nå ? Når jeg prøvde å kjøpe burger til 10,- o.l. så får jeg beskjed at prisen bare gjelder dersom jeg kjøper et meal først ??

 

Er prisene på McDonald blitt et jo-jo fenomen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feil.

 

 

http://www.economist.com/markets/bigmac/di...tory_id=6972477

 

Det står jo svart på hvitt at Norge har verdens dyreste Big Mac, 127% dyrere enn i USA hvis du sammenligner med kursforskjellen mellom den norske krona og US dollar. Burgerpris i norske kroner delt på burgerpris i US dollar burde være lik kursen av dollar mot den norske krona (som nå er ca 6). Forholdet mellom burgerprisen er derimot 127% høyere, dvs 13,9.

 

I teorien burde du fått den samme varen/tjenesten til den samme relative prisen over hele verden, og det er dette denne indeksen prøver å måle.

 

Edit: Forandret litt på teksten.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Vel greit, forhold til USA så er burgeren her rimelig dyr, men hvis vi sammenligner prisene i en hel rekke andre land med den gjennomsnittelige lønnen vil jeg tro at tallene blir mye jevnere, uten at jeg gidder å regne noe nøyere på det.

 

Med forbehold om at jeg tar totalt feil, som i alle mine poser :)

Lenke til kommentar
Vel greit, forhold til USA så er burgeren her rimelig dyr, men hvis vi sammenligner prisene i en hel rekke andre land med den gjennomsnittelige lønnen vil jeg tro at tallene blir mye jevnere, uten at jeg gidder å regne noe nøyere på det.

 

Med forbehold om at jeg tar totalt feil, som i alle mine poser  :)

6248192[/snapback]

 

Hvis vi ser på Sverige og Danmark, så ligger de på henholdsvis 46% og 54%, mot Norges 127%. Sant nok har vi en noe høyere inntekt, men at vi skal være over dobbelt så kjøpesterke som våre naboland tviler jeg på. Det som indeksen ikke fanger opp her, og som kan være noe av forklaringen, er den spesielt høye matvareprisen i Norge (i forhold til andre varer og tjenester), bygget opp av subsidier og tollsatser.

Lenke til kommentar
McDonalds i Norge er svindyrt og smaker dritt.

6247763[/snapback]

word

6248313[/snapback]

 

 

Ett ord; Tulltjatt!

 

Det er liksom ikke sånn at man bruker forskjellig oppskrift i de forskjellige landene heller? Har smakt Mcburger i mange land, og garanterer at det smaker.... ja.... likt overalt =]

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar
McDonalds i Norge er svindyrt og smaker dritt.

6247763[/snapback]

word

6248313[/snapback]

 

 

Ett ord; LoL

 

Det er liksom ikke sånn at man bruker forskjellig oppskrift i de forskjellige landene heller? Har smakt Mcburger i mange land, og garanterer at det smaker.... ja.... likt overalt =]

6248356[/snapback]

 

skal være likt ja... bruker samme kjøtt samme oppskrift... så likt i alle land

Lenke til kommentar

Bruker ikke helt likt kjøtt da bruker jo kjøtt fra Norge her i Norge og kjøtt fra tyskland, finland og irland i sverige f.eks, så blir nok en minimal forskjell på smaken om man kan smake forskjell i en blindtest nei det tror jeg ikke..

 

 

Edit: Det jeg altså mener er at kjøttet kommer ikke kun fra et land og når det er fra flere land så kan det være minimale smaksforskjeller på det..

Endret av santaxx
Lenke til kommentar
McDonalds i Norge er svindyrt og smaker dritt.

6247763[/snapback]

word

6248313[/snapback]

Ett ord; Tulltjatt!

 

Det er liksom ikke sånn at man bruker forskjellig oppskrift i de forskjellige landene heller? Har smakt Mcburger i mange land, og garanterer at det smaker.... ja.... likt overalt =]

6248356[/snapback]

Jeg mente ikke at det bare er i Norge av McDonalds smaker dritt.

 

Rettelse: McDonalds smaker dritt og er svindyrt i Norge.

Lenke til kommentar
McDonalds i Norge er svindyrt og smaker dritt.

6247763[/snapback]

word

6248313[/snapback]

 

 

Ett ord; Tulltjatt!

 

Det er liksom ikke sånn at man bruker forskjellig oppskrift i de forskjellige landene heller? Har smakt Mcburger i mange land, og garanterer at det smaker.... ja.... likt overalt =]

6248356[/snapback]

Haha, da har du ikke vært på McDonalds på JFK flyplass i NY! Det er stooor forskjell på smaken fra restaurant til restaurant. Det er kjempebevist på en tur til NY, to uker i FL og en treukers biltur over kontinentet "over there." Men den organismen der nærmer jeg meg ikke lenger!

Lenke til kommentar
Det var bare en kampanje.. No er god del gått opp i pris. Skal du ha de "billig" produktene til prisene som var før må du bestille dem med meny... Like dritt for oss som står bak kassen og plutselig må huske 1000 nye priser på alt mulig. Død over det nye systemet..  :hrm:

6249056[/snapback]

 

Høres ut som det var svaret jeg var på jakt etter. Takk.

 

Hvorfor brukte da McDonald så mye ressurser i reklamefilmer på å overbevise oss at de hadde fått så mange billige produkter ?

 

Føler meg lurt :no:

Lenke til kommentar
McDonalds er jævlig dyrt, rett og slett. Kg-prisen er helt enorm i forhold til ordentlige burgersjapper.

6249411[/snapback]

 

Nok en gang, not quite right! Hvis du går på gatekjøkken er prisen faktisk mye høyere! Du får også burgere til en mye rimeligere pris på MvDonalds enn på Burger King!

 

Leno :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...