Gå til innhold

Jeg har fått IKT-lærling plass


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er snart ferdig med vk1 IKT. Jeg har fått lærlingplass her i Risør på videregående skolen vår.

 

Det er vell endel av dere som er i lærlingtid el er ferdig, det jeg lurer på er noen tips som gjør at jeg kan forberede meg endel før jeg starter. Jeg regner med at nettverket styres av win2003, så det kunne vell vært en ide og innstalere det på maskinen min her hjemme å bruke det som Os?

 

Jeg begynner å jobbe i Juli, ser frem til dette. Noen erfaringer?

 

Mvh Daniel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey, straks ferdig med IKT-utdanninga mi jeg.

 

Det er ikke sikkert de bruker akkurat 2003, vi bruker fremdeles win2k server på jobben rett og slett fordi det er mer pes å legge om til 2003. Alt funker greit med 2000 :) (selv om det kunne vært deilig med 2003 også da...).

 

Ellers er det ikke så mye å "øve" på, kom på tida, vær entusiastisk og arbeidsom så blir du likt av sjefen hvertfall... lærdommen kommer lett senere, så ingen grunn til å stresse :)

 

Men hvis du absolutt skal lære deg noe, driv litt med AP, logon script, dhcp og evt. dns på en windows server du har. (Husk å teste med en klient om det funker...) :)

 

Lykke til med lærlingeplass!

Lenke til kommentar

Takker, tenkte å sette opp en server og en klient maskin å prøve litt før jeg starter.

 

Fikk også beskjed om at jeg starter litt ute i Juli, det første vi skal gjøre er å flytte noen data-rom, så det blir endel kabling. Det som er irriterene er at vi aldri har gjort no kabling praktisk på skolen, kun teori.

 

Nei, jeg er posetivt innstilt til å jobbe så det går sikkert greit.

 

En annen ting, noen som vet noe om ca lønn for en IKT-lærling?

Endret av lanez-nor
Lenke til kommentar

Mener å huske jeg begynte med rundt 5000kr utebetalt i måneden. Jeg hadde lønn på 35% første året, 50% etter et år, og 80% etter halvannet år. Det er regnet ut fra fagarbeiderlønnen som ligger på rundt 222k i året, tror jeg.

 

Du trenger vel strengt tatt ikke lære deg noe særlig praktisk før du begynne å lære. Som ordet sier, du skal faktisk lære det praktiske når du er i lære ;) Les litt på det teoretiske, dersom du ikke har lært så mye på skolen. Det viktigste for deg er å kunne søke deg frem til informasjon. Det er ikke meningen at du skal gå rundt som et levende leksikon uansett.

 

Ikke vær redd for å spørre, og i hvert fall ikke for å ta initiativ. Det siste er svært viktig når du er lærling. Hvis ikke kan du komme til å sitte på ræven mesteparten av tiden.

 

Kabling er forøvrig ikke noe pes å få til. Du vet, plugge kabelen i switchen ;) Kabling fra punkt til punkt vil jeg egentlig gjette meg til at det er elektrikere som tar seg av :) Ellers så kommer du kanskje til å lære en del om VLAN dersom skolen din bruker det, men det er ikke så sikkert.

 

Vil forresten tippe at kimla mener AD, og ikke AP. Å ikke legge om til ny plattform fordi det er pes, høres litt rart ut :) Det er ris til egen bak å ikke følge med etter hvert som teknologien utvikler seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er lærling i staten.

 

Lønnen min baseres på prosenter av Lønnstrinn 25 som nå tilsvarer ca. 245.000 brutto i måneden.

 

Første halvår tjente jeg 30% av dette (ca. 6000 kr.), andre halvår 40% (ca. 8000 kr.), tredje halvår 50% (ca. 10.000 kr.), og nå, fjerde og siste halvår 80% (ca. 16.000 kr.)

 

Mitt råd er å vise initiativ. I bunn og grunn har du jo ansvar for egen læring.

Vær også sosial.

Hvis du virkelig står på så kan det jo hende arbeidsplassen får et øye opp for deg, slik at du enklere kan få deg jobb der senere. Eventuelt også en deltidsstilling mens du går Allmenfaglig påbygging 20 timers kurs.

 

Det virker som du er veldig interessert.

Jeg foreslår at du virkelig nyter den ferien du har frem til du begynner.

Ikke fordi lærlingtiden er altfor stressende, men det virker faktisk som om du allerede har tatt fatt på læretiden før den i det heletatt har begynt.

 

Lykke til!

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Sitter med fagprøve om dagen i IKT-Driftsfag.

 

 

Som de andre har sagt, jeg tror heller ikke det er nødvendig for deg å lese opp på noe (Mer eller mindre du VET det er noe som du MÅ kunne for å fungere på arbeidsplassen). Din mentor skal presentere alt du trenger å vite for å fungere som Lærling på arbeidsplassen. No worries! =)

Anbefaler deg å ta vare på ett par av lærebøkene, dog. Står faktisk en del nyttig i de.

 

 

Her jeg jobber så er det elektrikere som tar seg av kablingen. Jeg patcher opp switcher som en gud, men inni veggene har jeg ikke noe å gjøre. Er jo ikke mitt ansvarsområde, jeg er ikke utdanna til det, pluss at jeg ikke gidder. ;)

 

Jeg har for øvrig fått hovedansvar for switcher, firewalls, samt 2-3-4 avdelinger her på jobben. Liker dette ansvaret. Det er ett klapp på ryggen etter 1 1/2års slit med "løpejobber" (fixe office hos brukere, etc.).

 

 

Anbefalninger? Vær deg selv, ikke vær fake. Si ifra om du er syk. Om du skulker? Kom med en fair forklaring til din mentor. Det tar ikke lang tid før man skjønner hvite løgner. Jobb hardt! Vær villig til å lære. Snakk med folk på avdelingen. Hør på din mentor, han kan faktisk litt. (Selv om noen ganger man ikke skulle tro det!:p)

 

TA INITIATIV! Selv om det er en dritt jobb, som f.eks. rydde serverrom for overflødige TP-kabler som ligger rundt omkring..

 

FORESLÅ endringer på ting du syns kunne vært gjort anderledes.

 

 

Bare.. Bare vær en perfekt ansatt. :p Det funker faktisk ganske bra..

 

 

 

Jeg har forresten tegnet ansettelseskontrakt på en overfyllt avdeling, bare pga de likte meg i læretiden. Jeg blir antageligvis kursa opp i cisco certifiseringer, og lignende. Jeg syns dette er knall! og det har kostet meg så lite...

 

 

Man får 1 årslønn utbetalt over en 2års læretid. Jobben din får 80k/året for å ha deg der. Jeg startet på 30% (rundt 5k), gikk opp til 40% etter 6 mnd. Hver 6. mnd har jeg hatt lønnsøkning. (30-, 40-, 50-, 80- prosent)

 

 

 

 

Hmmmmm får vel komme meg tilbake til fagprøven min.. =) Lykke til med lærlingtiden!!

Lenke til kommentar

Jeg begynte som sommer vikkar nå på mandag, og i august begynner jeg som lærling

 

Sommervikkar [18900kr (lønnstrinn 21a)

 

så er halvårene til meg fordelt slik

40% (7920kr) mnd

50%

60%

80%

 

*før skatt*

 

Viss du er under 18år blir det vell litt mindre...

 

*lykke til på jobb*

:thumbup:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitter med fagprøve om dagen i IKT-Driftsfag.

 

 

Som de andre har sagt, jeg tror heller ikke det er nødvendig for deg å lese opp på noe (Mer eller mindre du VET det er noe som du MÅ kunne for å fungere på arbeidsplassen). Din mentor skal presentere alt du trenger å vite for å fungere som Lærling på arbeidsplassen. No worries! =)

Anbefaler deg å ta vare på ett par av lærebøkene, dog. Står faktisk en del nyttig i de.

 

 

Her jeg jobber så er det elektrikere som tar seg av kablingen. Jeg patcher opp switcher som en gud, men inni veggene har jeg ikke noe å gjøre. Er jo ikke mitt ansvarsområde, jeg er ikke utdanna til det, pluss at jeg ikke gidder. ;)

 

Jeg har for øvrig fått hovedansvar for switcher, firewalls, samt 2-3-4 avdelinger her på jobben. Liker dette ansvaret. Det er ett klapp på ryggen etter 1 1/2års slit med "løpejobber" (fixe office hos brukere, etc.).

 

 

Anbefalninger? Vær deg selv, ikke vær fake. Si ifra om du er syk. Om du skulker? Kom med en fair forklaring til din mentor. Det tar ikke lang tid før man skjønner hvite løgner. Jobb hardt! Vær villig til å lære. Snakk med folk på avdelingen. Hør på din mentor, han kan faktisk litt. (Selv om noen ganger man ikke skulle tro det!:p)

 

TA INITIATIV! Selv om det er en dritt jobb, som f.eks. rydde serverrom for overflødige TP-kabler som ligger rundt omkring..

 

FORESLÅ endringer på ting du syns kunne vært gjort anderledes.

 

 

Bare.. Bare vær en perfekt ansatt. :p Det funker faktisk ganske bra..

 

 

 

Jeg har forresten tegnet ansettelseskontrakt på en overfyllt avdeling, bare pga de likte meg i læretiden. Jeg blir antageligvis kursa opp i cisco certifiseringer, og lignende. Jeg syns dette er knall! og det har kostet meg så lite...

 

 

Man får 1 årslønn utbetalt over en 2års læretid. Jobben din får 80k/året for å ha deg der.  Jeg startet på 30% (rundt 5k), gikk opp til 40% etter 6 mnd. Hver 6. mnd har jeg hatt lønnsøkning. (30-, 40-, 50-, 80- prosent)

 

 

 

 

Hmmmmm får vel komme meg tilbake til fagprøven min.. =) Lykke til med lærlingtiden!!

6361332[/snapback]

 

 

Helt enig i alle punkter her, det er viktig å "selge seg selv". Et godt inntrykk kan gi deg mange dører videre hvis du er ute etter jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
så er halvårene til meg fordelt slik

40% (7920kr) mnd

50%

60%

80%

?

Pleier man ikke få en årslønn på to år?

Altså f.eks. 30-50-60-80% (Det jeg har)

6612677[/snapback]

 

Det er det du har krav på, ja. Om bedriften ønsker å betale deg mer så er det nok ingen regler som sier at de ikke har lov til det.

Lenke til kommentar

Jess, da har jeg jobba i snart 2 uker. Har gått greit dette, har for det meste borra i kanaler og lagd nettverkskabler til nye klasserom. Har også fått meg et egent kontor og fått innstalert xp på en pc der+ administrative verktøy som gjør at jeg kan styre endel på active directory osv.

 

Finnes det no dokumenter som det står hva en lærling skal kunne?

Tenker bare på vis fagprøva blir mye vanskeligere en det jeg holder på med nå om dagen, men det er vell ikke noe å bekymre seg over nå. Er jo 2år igjen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...