Gå til innhold

Temperatur på 3.4Ghz P4 Northwood


jrs

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om CPU temperaturen min ligger i høyeste laget..

Har en P4 3.4Ghz Northwood.

 

Når den er "idle" ligger temperaturen på ca. 50 grader, men under heftig brukr kryper den helt opp i 78 grader.

 

Er litt bekymret for om dette er for "mye"?

 

Bruker denne cpu kjøleren.

 

Hilsen

Jon-Roar

Endret av jrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den temperaturen er ikke farlig, men om den går høyere kan du oppleve at cpu throttler. Ellers er den vel ikke kjent for å være effektgjerrig den cpun så det er vel en normal temp. Men du kunne kanskje prøvd å optimalisert laget med kjølepasta elns for å få ned temp noen grader.

Lenke til kommentar
høres litt mykje ut, synest eg... heime har eg NW 2,4 ghz og den blir aldri meir enn 53 grader. Kan det hende at kjøleren er monter feil? Har temperaturen vore sånn heile tida eller har blitt sånn plutselig?

6238012[/snapback]

 

Såvidt jeg vet, så har den alltid ligget på denne temperaturen.

 

Hilsen

Jon-Roar

Lenke til kommentar
hmm, ok. har du merka noko slags ustabilitetar?

6238321[/snapback]

I Januar byttet jeg ut 2x512 Twinmos Ram brikker med 2x1024.

I tiden etterpå har maskinen vært litt ustabil, men det tok faktisk litt tid før jeg begynte å mistenke ram brikkene.

 

Det var nemlig kun i EverQuest2 som jeg hadde problemer med stabiliteten på maskinen, EverQuest 1, og "vanlig bruk" var ikke noe problem, Jeg trodde derfor at det var EverQuest 2 som var ustabil, da dette var ett spill jeg fikk til jul, og begynte å spille i i begynnelsen av Januar.

 

Jeg byttet først skjermkortet mitt (Nvidia 6800GT) med kortet i konas pc (Nvidia 6800GS) uten at dette hjalp.

 

Kjørte deretter memtest86, og fikk feil etter en liten stund. Tok ut en brikke, og det feilet fortsatt, deretter krysbyttet jeg, og satt inn den første brikken, og maskinen var stabil.

 

Snakket med Komplett, og fikk beskjed om at siden begge brikkene var kjøpt i ett "kit", så måtte jeg sende inn begge brikkene, selv om jeg trodde det kun var feil på en av dem.

 

Kjøpte da ett nytt sett med Twinmos 2x1024, slik at jeg ikke skulle være uten ram i maskinen. Regnet med at jeg kunne bruke brikkene som jeg forhåpentlighvis fikk erstattet hos Komplett, i kona's pc, når jeg fikk de tilbake.

 

Nedturen var når jeg satt inn de nye brikkene, så fungerte de like dårlig med 2 1gb brikker som tidligere.

 

Trodde da at hovedkortet (MSI 865PE Neo2-FIS2R) ikke var 100% kompatibelt med Twinmos, og tenkte jeg skulle bestille Corsair istedet.

 

En av brikkene i det nye settet satt i maskinen i fem dager, før jeg tok den ut for å returnere til Komplett via Angrefristen.

 

Ny nedtur ble det når jeg satt i en av brikkene i mitt første 2x1024 kit, så var maskinen fortsatt ustabil.

 

Er nå veldig usikker på om det er ram som er problemet, eller om det er andre ting. Har derfor begynt å "forske" litt på dette med cpu temperatur.

 

Så svaret på spørsmålet ditt blir vel: Jeg har opplevd litt ustabilitet....

Lenke til kommentar
Sjekk at kjøler sitter riktig på, og at du har termisk pasta påført.    Northwood-CPUer throttler hastigheten rundt 70-72C, så du har overskredet grensen med litt.

6238360[/snapback]

 

 

Trodde virklig ikke det begynte så tidlig, og så feil kan man ta. http://www.digit-life.com/articles2/p4-throttling/index.html Som du sier begynner det litt over 70 grader og 76/77 for prescotten.

 

Men den kjøleren kan ikke sitte rett på, selv ikke en boxedkjøler skal yte så dårlig på northwood.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...