skylinepower Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 Hva er det beste filsystemet? FAT32 eller NTSF (tror det er skrevet feil) At jeg skal få låne et program som slutter med maxic for og få delt opp hardisken i 2 diska. Er det lurest og ha FAt32 på den ene og det andre på den andre eller?
endrebjo Skrevet 2. juni 2006 Skrevet 2. juni 2006 NTFS er det beste for den gjennomsnittlige bruker. Det er kun spesielle brukere med sære behov og teorier som fremdeles bruker FAT32 (samt de som bruker Win98/ME og eldre).
skylinepower Skrevet 2. juni 2006 Forfatter Skrevet 2. juni 2006 Hva er det som er så mye bedre med det en FAT 32?? Hvet at dette emne skulle vært på en annen post men jeg kan ikke og flytte emne hvis det går da.
DJViking Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Regner med du spør om filsystemer for Windows. Dette burde du ha spesisert i topic. FAT og NTFS er Windows spesifikke filsystemer. Det finnes også andre, henholdsvis for Linux, Unix og MAC. Men for Windows gir NTFS en bedre sikkerhet enn FAT, samt at det støtter større filer. Har du filer over 4GB bør du benytte NTFS. Men selv om NTFS tilbyr bedre støtte for sikkerhet er det veldig få "normale" brukere som benytter seg av denne sikkerhetsfunksjonaliteten utover det som er "default" ved installasjon.
qualbeen Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 vil anbefale ntfs, men regner med du er klar over at du må formatere hele harddisken? har du planer om en gang i framtiden å legge inn linux/mac andre os, så kan det være greit med en fat32-disk. (de fleste linux-distroer i dag leser ntfs-disker, men kan ikke skrive til de)
DJViking Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 Du kan bytte til NTFS uten å måtte reformatere harddisken. Det er bare å konvertere fra Fat32 til NTFS. convert drive_letter: /fs:ntfs
qualbeen Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 stiligt. viste jeg ikke da har jeg lært noe nytt i dag også! går det an å konvertere tilbake igjen til fat32 også da? og går det an å konvertere mellom andre filsystemer?
DJViking Skrevet 3. juni 2006 Skrevet 3. juni 2006 stiligt. viste jeg ikke da har jeg lært noe nytt i dag også! går det an å konvertere tilbake igjen til fat32 også da? og går det an å konvertere mellom andre filsystemer? 6234663[/snapback] Det er ikke mulig å konvertere tilbake til Fat32 nei. Sånn er det bare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå