Gå til innhold

Gothere - misforstått eller mainstream?


Anbefalte innlegg

Et morsomt utsagn jeg ikke husker hvor kom fra sa at gothere er mennesker viser din individualitet utifra hvordan de kler seg. :D

 

Det er mye trendye sauer innenfor både goth og emo(og alle av disse sub-livsstilene), men hvis du sporer opp ledern i flokken er det jo ofte ganske interessante mennesker med mye selvstendige meninger. Problemet er vel når det blir for mange av disse, og markedet ser at man kan tjener penger på det og plukker det opp i håp om at skal bli en trend. I den forvandlingen blir det jo lett sjelløst.

 

Når f.eks Avril Lavigne skulle være "punk" uten å egentlig skjønne hva hun drev med, så skadegjør hun jo hele konseptet "punk". Ikke rart hun ble så hatet i punkmiljøene.

 

S,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gothere og andre radikale er enorme paradoks. De er så redd for å være konforme at de kler seg ut som noen tullinger for å være unik. Problemet er selvsagt at de blir tidenes mest konforme gruppe hvor alle er som vanndråper.

6239164[/snapback]

 

Kluet med goterne er vel at de vil skille seg fra the man, er det ikke det? The punch clock slave, the corporate dog, the mainstream hassle... the establishment? Ikke fra hverandre. Dessuten, finnes det i det hele tatt noen (sub)kulturer hvor individene ikke er mer eller mindre unisone? Trodde dere hadde sosialpsykologi på introduksjonsstudiet, jeg. :p

Lenke til kommentar
Gothere tror de er deprimerte, hører på liksomdeprimerende musikk, kutter seg, er billige og henger på Møllers.

 

Redigert: Ikke tranen, altså.

6231799[/snapback]

:wee:

Genialt sagt.

Egentlig henger mesteparten av gotherene i ålesund på smutten da.

Eller så ser vi ikke så mye til dem.

 

Men uansett så er min mening om gothere at de vil skille seg ut, de hører på dimmu og cradle fordi de synger om død og det synst man er tøft.

 

Verstingene er selvsagt de som kutter seg selv fordi de tror at de er vampyrer og må drikke blod for å holde seg i live.

 

Dette er unødvendig synst jeg, fordi de skaper et galt intrykk av folk som faktisk hører på black metal fordi de liker det og visst noen faktisk har psykiske problemer og kutter seg fordi de skulle vere avhengige av det blir kallet for gothere. Folk som faktisk er deperimerte blir også kallet for gothere. De ødelegger ganske mye for folk som faktisk har problemer.

Lenke til kommentar
Gothere tror de er deprimerte, hører på liksomdeprimerende musikk, kutter seg, er billige og henger på Møllers.

 

Redigert: Ikke tranen, altså.

6231799[/snapback]

Jeg var på Hausmania i går, der var det tett mellom gotherne.

På Møllers så jeg ikke jeg en eneste en.

 

For ordens skyld var det på konserten til norsklæreren. Han dro oss med til Møllers etterpå.

Endret av Lord^
Lenke til kommentar
Har ikke skjønt det jeg heller. Er det på en måte noe de står for da eller..? Har ikke problemer med folk som skiller seg ut. Men for meg virker det ut som det er mange som har en sånn periode i 14 år alderen så "vokser " de det av seg seinere. Mens andre forsetter og lever slik lenge.... ;)

6236403[/snapback]

 

De er vel akkurat som alle andre.. Gother, wannabe-rapper, soss osv.. Samme ulla, forskjellig stil..

Lenke til kommentar
De gotherne mange tenker på som gothere, er som mange nevner, ungdommer som er smådeppa og lager litt styr rundt det.

I påsken hørte jeg et timeslangt program om gother-kulturen, med et intervju med bla Gothminister (slik jeg forsto det hele jobbet han som advokat og spilte på fritia).

Før intervjuet hadde jeg det synet alle andre har om gotherne, men fikk veldig mye info fra det programmet. De fortklarte det meste av misforståelser og stort sett virket dette som noen ganske normale og hyggelige mennesker.

Poenget mitt er at de ungdommene i dag som oversminker seg, går i flosshatt og risper litt i armen sin, ikke har noe som helst med gother-kulturen å gjøre. De kan vi jo kalle for wannabe-gothere for enkelthets skyld.

6232491[/snapback]

 

Kan ikke folk lese gjennom posten når de skal svare?

Quote @ meg selv... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Gothere og andre radikale er enorme paradoks. De er så redd for å være konforme at de kler seg ut som noen tullinger for å være unik. Problemet er selvsagt at de blir tidenes mest konforme gruppe hvor alle er som vanndråper.

6239164[/snapback]

Det er med mange gothere som med mange wangstere. De kler seg som andre for å høre hjemme et sted. Wangstere kler seg mainstream fordi de er redde for å ikke bli sett og for å være upopulære, de vil ikke havne utenfor. Gothere kler seg i svart for å vite at de blir sett og vite at de tilhører en gruppe, nettopp fordi de tidligere har blitt skvist ut av samfunnet og vil inn igjen, men ikke i det samfunnet de var med i før.

 

Jeg kjenner en gother. Før kledde hun seg i lyseblått og rosa og var populær osv.. Men så begynte folk å mobbe henne og hun kom aldri inn i gjengen igjen. Hun ble deprimert, lei seg, begynte å skulke skolen og høre på black metal. I flere år var hun rett og slett utenfor alle, ingen unnet henne noen oppmerksomhet. Hun ble EMO, og i en periode vil jeg tro at hun også kuttet seg selv.

 

I dag er hun ganske glad, for hun har funnet tilbake. Hun kler seg kun i svart, farger håret etter ønske, har mange piercinger i ansiktet, store ringer i ørene, masse nagler og venner som er mer eller mindre likesinnede. At hun ble gother hjalp henne med å få livsgleden tilbake, nå har hun fått lærlingstilling og utdanner seg til å bli fotograf.

 

Jeg har også gått gjennom en gother-/EMO-periode, så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Gothere og andre radikale er enorme paradoks. De er så redd for å være konforme at de kler seg ut som noen tullinger for å være unik. Problemet er selvsagt at de blir tidenes mest konforme gruppe hvor alle er som vanndråper.

6239164[/snapback]

Det er med mange gothere som med mange wangstere. De kler seg som andre for å høre hjemme et sted. Wangstere kler seg mainstream fordi de er redde for å ikke bli sett og for å være upopulære, de vil ikke havne utenfor. Gothere kler seg i svart for å vite at de blir sett og vite at de tilhører en gruppe, nettopp fordi de tidligere har blitt skvist ut av samfunnet og vil inn igjen, men ikke i det samfunnet de var med i før.

 

Jeg kjenner en gother. Før kledde hun seg i lyseblått og rosa og var populær osv.. Men så begynte folk å mobbe henne og hun kom aldri inn i gjengen igjen. Hun ble deprimert, lei seg, begynte å skulke skolen og høre på black metal. I flere år var hun rett og slett utenfor alle, ingen unnet henne noen oppmerksomhet. Hun ble EMO, og i en periode vil jeg tro at hun også kuttet seg selv.

 

I dag er hun ganske glad, for hun har funnet tilbake. Hun kler seg kun i svart, farger håret etter ønske, har mange piercinger i ansiktet, store ringer i ørene, masse nagler og venner som er mer eller mindre likesinnede. At hun ble gother hjalp henne med å få livsgleden tilbake, nå har hun fått lærlingstilling og utdanner seg til å bli fotograf.

 

Jeg har også gått gjennom en gother-/EMO-periode, så jeg vet hva jeg snakker om.

6244662[/snapback]

Dagens mest reflekterte innlegg, gratulerer fra en annen med gotherperiode

Lenke til kommentar
Når "Gothere" begynte å høre på Marilyn Manson ble de billigere, billigere musikk finner man ikke.

6245988[/snapback]

Bare et interessant sitat (er ikke Gother selv, så jeg har ikke så mye innsikt i emnet):

 

The public incorrectly commonly associates Goths with Marilyn Manson. 10 "Manson publicly presents himself as a follower of the Church of Satan... He was ordained a priest in the Church of Satan by the [late] founder, Anton LaVey. Many fans refer to him as the Rev. Marilyn Manson." 9 (Actually, Manson is not a follower of that Church; he was simply appointed as a Reverend within the Church by its founder, Anton LaVey.) From this Satanic connection, the perception has grown that Goths are frequently linked to Satanism. There are a few Satanists who are also Goths, but they are rare.

 

Igjen, jeg har ikke så mye innsikt i emnet, men utifra det jeg har lest så ser jeg ingen forbindelse mellom satanisme og goth-kulturen. Jeg vil faktisk heller si at de fleste hardbarkede liberalistene her på forumet ligner mer på satanister enn en goth gjør. Men det er nå bare min mening.

Lenke til kommentar
Gothere og andre radikale er enorme paradoks. De er så redd for å være konforme at de kler seg ut som noen tullinger for å være unik. Problemet er selvsagt at de blir tidenes mest konforme gruppe hvor alle er som vanndråper.

6239164[/snapback]

Det er med mange gothere som med mange wangstere. De kler seg som andre for å høre hjemme et sted. Wangstere kler seg mainstream fordi de er redde for å ikke bli sett og for å være upopulære, de vil ikke havne utenfor. Gothere kler seg i svart for å vite at de blir sett og vite at de tilhører en gruppe, nettopp fordi de tidligere har blitt skvist ut av samfunnet og vil inn igjen, men ikke i det samfunnet de var med i før.

 

Jeg kjenner en gother. Før kledde hun seg i lyseblått og rosa og var populær osv.. Men så begynte folk å mobbe henne og hun kom aldri inn i gjengen igjen. Hun ble deprimert, lei seg, begynte å skulke skolen og høre på black metal. I flere år var hun rett og slett utenfor alle, ingen unnet henne noen oppmerksomhet. Hun ble EMO, og i en periode vil jeg tro at hun også kuttet seg selv.

 

I dag er hun ganske glad, for hun har funnet tilbake. Hun kler seg kun i svart, farger håret etter ønske, har mange piercinger i ansiktet, store ringer i ørene, masse nagler og venner som er mer eller mindre likesinnede. At hun ble gother hjalp henne med å få livsgleden tilbake, nå har hun fått lærlingstilling og utdanner seg til å bli fotograf.

 

Jeg har også gått gjennom en gother-/EMO-periode, så jeg vet hva jeg snakker om.

6244662[/snapback]

 

Kort fortalt: Gothere er usikre, sosiale tapere som søker seg inn i gruppe for aksept(?).

Lenke til kommentar

Om det var ironi eller ikke LarsP, er ikke så nøye. Jeg svarer uansett.

 

Navnet gother er ikke en bestmt gruppe. Det har en lang historie, som ikke er noen grunn til å ta opp her, derfor gidder jeg heller ikke å gjøre det. Vil heller konsentrere meg om situasjonen slik den er i dag.

 

De fleste forbinder gothere med ungdom som i en fase av livet sitt, leter etter svar, og søker derfor inn i grupper som gothere. Selvskading, sorte klær, marilyn manson er kjennetegn for denne gruppen. De fleste er ikke med i denne grupperingen særlig lenge (2-3 år). Denne gruppen vil jeg heller kalle wannabe-goths enn gothere.

 

I Norge i dag eksisterer det en gruppe som kaller seg for gothere. De tilhører ikke den gruppen som jeg nevnte ovenfor. Dette er en subkultur på lik linje med punkere (et utvannet begrep, men dog). De har egen klesstil, de driver ikke med selvskading, de hører på band som Gothminister (en advokat som spiller metal på fritiden), har god humoristisk sans og er stort sett ålreite mennesker. De fleste er i alderen 20-40 år.

 

Det er viktig å skille mellom disse to gruppene, siden de er så ulike. Hvis noen lurte så er den gruppe nr 1 som har hentet navnet "gother" fra gruppe nr 2, ikke omvendt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

LarsP: Kort sagt er gothere (EMO-er, altså) mennesker som har blitt fryst ut av samfunnet som ønsker seg tilbake til samfunnet, men som har opplevd for mange traumatiske opplevelser til å opptre normalt for aksept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...